Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kan man göra damm i en bergskreva?
          DragonLady
          Inlägg 02-07-2008, 23:55
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

CITAT (Grå @ 02-07-2008, 22:39) *
          Du menar den här högteknologiska manicken? coolgleam.gif
          Tro det eller ej, men det är faktiskt den han har använt wink.gif
          Griplastarkärran används bara till att lyfta och flytta bumlingar och stockar, vilket är nog så behändigt...

Ja en sådan kloapparat skulle man haft yes.gif fast jag kommer aldrig att kunna få in något sådant på min tomt så jag måste göra allt för hand... sweatingbullets.gif
          Tror er damm kommer att bli grymt snygg när den blir klar att beskåda tummenupp.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Grå
          Inlägg 03-07-2008, 07:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Stintan43 @ 03-07-2008, 00:29) *
          En hund, en kvinna, en tomte o några andra småfigurer biggrin.gif

Hmm.. ja, det skulle väl vara Alfons, jag, Henrik (tomte) och så Diesel, Lill-Gulingen, Oscar och Smulan då.
          Japp, vi bor här på berget, det är helt rätt! biggrin.gif wink.gif

Jag ska kolla lite på korten så ska jag se om jag ser dem också.
          Om du vill får du gärna ta upp dem i paint och fylla i konturerna och ladda upp dem här igen.

CITAT (DragonLady @ 03-07-2008, 00:55) *
          Ja en sådan kloapparat skulle man haft yes.gif fast jag kommer aldrig att kunna få in något sådant på min tomt så jag måste göra allt för hand... sweatingbullets.gif
          Tror er damm kommer att bli grymt snygg när den blir klar att beskåda tummenupp.gif

Tack!
          Jag får hoppas det.Än så länge är det och ser ut att bli som vi vill ha den.
          Vi funderade på att ha Koi i den, men kom på att hundarna kommer att pröva sin fiskelycka mer än en gång så vi får väl nöja oss med den eländiga grodan som anfaller mig varje gång jag gräver ett nytt hål nånstans här på gården...

Citera
          Chamomille
          Inlägg 03-07-2008, 08:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Stintan43 @ 03-07-2008, 00:29) *
          En hund, en kvinna, en tomte o några andra småfigurer biggrin.gif

Jag trodde först att du hade tomtar på loftet Stintan laugh.gif , fast nu ser jag i alla fall en kvinna och en sovande fågel.

Vackert berg Grå, jag är AVIS! Urläckert!

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Grå
          Inlägg 03-07-2008, 08:31
          Länk hit: #24

Medlem

En bild på platsen för den förhoppningsvis inte sista vilan jag pratade om tidigare, nu när vi ändå snackar sten...

En sån skulle jag ställa i eran pergola, Grönbergs, om jag skulle flytta in i den wink.gif

Bifogad fil  Sittplats.JPG ( 313.57k ) Antal nedladdningar: 33

"Nähä" sa Henrik precis "Jag känner för att tvätta berg nu" biggrin.gif

Idag ska vi högtryckstvätta berget, och mycket lutar sedan åt att vi ska försöka först med murbruk iallafall. Om det sedan spricker i vinter så får vi pröva något annat nästa år.

Redigerat av Grå: 03-07-2008, 10:08

Citera
          Gillan
          Inlägg 03-07-2008, 09:19
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Grå @ 01-07-2008, 22:41) *
          , men jag vill verkligen inte lägga trist gummiduk i botten, för då tar man bort lite av tjusningen med utseendet på berget. Det är verkligen jättevackert.

[attachment=20506:Buddhaplatsen.JPG]

Jag reagerar på att du säger som du gör i citatet. Varför? Jag tror att du tar bort mer av tjusningen med betong. Duken är bra mycket lättare att dölja. Den syns inte alls medans betongen kommer att syns hela tiden. För övrigt håller jag med om att det är väldigt vackert beläget tummenupp.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Grå
          Inlägg 03-07-2008, 09:56
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Gillan @ 03-07-2008, 10:19) *
          Jag tror att du tar bort mer av tjusningen med betong.

Om vi säger så här då. Om du tittar på bilderna nedan och så föreställer du dig att jag lägger en svart gummiduk över alltihop....

Bifogad fil  Dammplatsen_080703.JPG ( 275.63k ) Antal nedladdningar: 54
          Bifogad fil  Bråddjupet_080703.JPG ( 309.1k ) Antal nedladdningar: 56

-fear-.gif

Jag vill att stenbotten ska lysa igenom vattnet och därför tror jag att det blir bättre att bara sleva i betong i botten på sprickorna och slänga på smågrus innan det stelnat. Jag tänker alltså inte cementera hela berget!
          Jordväggen under stenbumlingarna ska cementeras men sedan täckas av småstenar (småsten = ca 15-20 cm i diameter)

Här är ett litet hål som jag först hade tänkt sätta sumpväxter i, men det ska vi försöka göra ett minivattenfall/bäck av istället. Vattnet kommer att rinna över/emellan "trappstegen" som kommer att leda en ner mot och runt dammen. Skyffeln i botten ger lite perspektiv, men det är inte riktigt så gigantiskt som det ser ut biggrin.gif
          Berget är ca 6 meter långt och 5 meter brett och dammen blir triangelformad ca 2 meter och 60-70 cm på djupaste stället med sluttande botten... Jag vill nog undvika gummiduk och kokosmattor in i det längsta...

Bifogad fil  Vattenfall_080703.JPG ( 335.47k ) Antal nedladdningar: 37

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-07-2008, 10:24
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Grå @ 03-07-2008, 08:43) *
          Hmm.. ja, det skulle väl vara Alfons, jag, Henrik (tomte) och så Diesel, Lill-Gulingen, Oscar och Smulan då.
          Japp, vi bor här på berget, det är helt rätt! biggrin.gif wink.gif

Jag ska kolla lite på korten så ska jag se om jag ser dem också.
          Om du vill får du gärna ta upp dem i paint och fylla i konturerna och ladda upp dem här igen.

Haha jag är urdålig på att rita på datorn men gjorde ett litet försök med ert jätteläckra berg. Eran damm kommer att bli jättefin tror jag.
          Bilder är roligt och jag ser ofta gömda saker i dom.
          Bifogad fil  grås_figurer.jpg ( 48.13k ) Antal nedladdningar: 48

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Grå
          Inlägg 03-07-2008, 10:37
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 03-07-2008, 11:24) *
          Bilder är roligt och jag ser ofta gömda saker i dom.

Nu är det bestämt! Från denna dag ska vårt lilla berg få heta "Stintaberget"!

Vilka fina figurer!! Vad roligt. Tack!! kompiskram.gif

Mera bilder!! Kolla de vackra färsgskiftningarna i botten. På en del ställen är det rosa sten, andra ställen vit...
          De naturliga trappstegen är jag jätteglad för.

Bifogad fil  Färgskiftningar.JPG ( 283.57k ) Antal nedladdningar: 43
          Bifogad fil  Trappsteg.JPG ( 340.84k ) Antal nedladdningar: 43

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 03-07-2008, 11:07
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (Grå @ 03-07-2008, 10:56) *
          Om vi säger så här då. Om du tittar på bilderna nedan och så föreställer du dig att jag lägger en svart gummiduk över alltihop....

-fear-.gif

Jag vill att stenbotten ska lysa igenom vattnet och därför tror jag att det blir bättre att bara sleva i betong i botten på sprickorna och slänga på smågrus innan det stelnat. Jag tänker alltså inte cementera hela berget!
          Jordväggen under stenbumlingarna ska cementeras men sedan täckas av småstenar (småsten = ca 15-20 cm i diameter)

Hej, vilket kul projekt!

Detta borde funka. Vi har fyllt diverse "hål" på liknande sätt.

Ett bra sätt att minska cementåtgången samt risken för sprickor kan vara att innan ni häller cementen i fogarna fylla med småstenar. Sedan hälla i cementen och banka med en stor tyng av något slag på skrevans kanter. Detta skapar vibrationer som gör att cementen tränger ner i alla tänkbara hålrum. Tänk på att om man slår hårt på sten med ett annat hårt material så kan det ge märken. Bättre att antingen välja ett mjukare material som t.ex trä, eller att linda in tyngden i något (tyg, säckväv...) för att minska hårdheten.

Ett annat sätt att skapa vibrationer i en flytande massa är att medan den fortfarande är ganska "rinnig" sticka ner en pinne eller pensel vars ände man hela tiden håller under ytan och föra den upp och ner ganska många gånger tills man ser att hela den trögflytande ytan rör sig. Då rinner det ner i eventuella hål och luftbubblor tränger upp till ytan. Detta kan gå om man blandar en lös cementslamma och hela ytan som överstiger småstenar o.d. är sammanhängande.

Eventuellt kan man även blanda sand eller annan fyllnadsmassa i cement just för att undvika att den spricker vid yttre påfrestning, som t.ex frost, rörelser i berggrunden etc... Fråga efter lämpliga material på byggmarknaden.

Jag tror det kan bli läckert att lägga vackra småstenar överst som du säger, och på så sätt dölja cementfogarna.

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          Gillan
          Inlägg 03-07-2008, 11:30
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Grå @ 03-07-2008, 10:56) *

-fear-.gif

Här är ett litet hål som jag först hade tänkt sätta sumpväxter i, men det ska vi försöka göra ett minivattenfall/bäck av istället. Vattnet kommer att rinna över/emellan "trappstegen" som kommer att leda en ner mot och runt dammen. Skyffeln i botten ger lite perspektiv, men det är inte riktigt så gigantiskt som det ser ut biggrin.gif
          Berget är ca 6 meter långt och 5 meter brett och dammen blir triangelformad ca 2 meter och 60-70 cm på djupaste stället med sluttande botten... Jag vill nog undvika gummiduk och kokosmattor in i det längsta...

Okej, jag är med. Självklart kan du inte lägga en svart duk över detta vackra tummenupp.gif . Men jag är fortfarande inte övertygad om att det skulle bli vackert med betong g.gif .

Fast som Rosmarin beskriver det är jag helt med på tummenupp.gif

Ser fram emot bilder från ett "klart" projekt....................

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          henriks
          Inlägg 03-07-2008, 12:27
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Rosmarin @ 03-07-2008, 12:07) *
          Ett annat sätt att skapa vibrationer i en flytande massa är att medan den fortfarande är ganska "rinnig" sticka ner en pinne eller pensel vars ände man hela tiden håller under ytan och föra den upp och ner ganska många gånger tills man ser att hela den trögflytande ytan rör sig. Då rinner det ner i eventuella hål och luftbubblor tränger upp till ytan. Detta kan gå om man blandar en lös cementslamma och hela ytan som överstiger småstenar o.d. är sammanhängande.

Annars KAN man använda en vibratorstav, som är avsedd för just att "skaka ut" luft ur betong, biggrin.gif hyrs lämpligen för någon hundralapp på byggvaruhus eller uthyrningsfirma.

I detta fallet, vill vi dölja betongen så mycket det bara går, så jag tror att vi försöker med samma "recept" som för minidammen i brunnslocket - färdigblandat puts och murbruk förstärkt med extra mycket murcement. Lite flexiblare och mindre sprickbenägen än vanlig betong.

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 03-07-2008, 13:06
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (henriks @ 03-07-2008, 13:27) *
          Annars KAN man använda en vibratorstav, som är avsedd för just att "skaka ut" luft ur betong,

Usch så du pratar... blush.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 03-07-2008, 16:27
          Länk hit: #33

Medlem

Nu har vi varit hos Rångedala plantskola (*dregel...*) och skaffat en pump och filter och ikväll ska Henrik mura och slabba.

Det fåniga är att vi innan vi började tyckte att det kunde få vara ett flerårsprojekt. "Ingen brådska... blir vi inte färdiga i år så blir vi det ett annat år..." Men det är svårt att låta bli att hålla på när det går bra och det blir som man vill...

Växtligheten får väl sträcka sig över ett antal år iallafall innan det känns uppvuxet och färdigt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-07-2008, 19:17
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Klart ni inte kan ha det som flerårsprojet när halva Odla står vid sidan och hejar på flirting.gif Jag tror det kommer att bli toppenbra och de ska bli såå kul att få se hur det blir.

Hahaha inte alla förunnat att få ett berg uppkallat efter sig, tack för det. kram2.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Grå
          Inlägg 03-07-2008, 20:19
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 03-07-2008, 20:17) *
          Klart ni inte kan ha det som flerårsprojet när halva Odla står vid sidan och hejar på flirting.gif

Det är faktiskt helt sant. Om ingen annan än en själv vet om att man håller på så är det lättare att lägga det ifrån sig.
          Nu vill man ju visa resultat biggrin.gif

Samtidigt så vill man ju visa vad man gör så att man kan få bekräftelse på att det fungerar, alternativt att man gör det helt galet - beroende på vad ni andra har för erfarenheter.

Nu ska jag gräva ner en buske till, sedan ska jag ta kort på mureriet...

Citera
          AstLar
          Inlägg 03-07-2008, 20:40
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 1 880
          Medlem nr: 16 603

Hej!
          Vilken skojig diskussion ni har..får man vara med?

Jag har stenmani och jobbar just nu med min damm. Har inte tagit några bilder nyligen. Men några helt utan bumlingar innan jag började och hur den såg ut för ett år sedan. En sån stor plan sten som fanns på en av bilderna har jag lyckats få ner i dammkanten. Där kan man sitta och titta ut över dammen. Den lilla ön i mitten är nu utan träd och full med blommor.

Jag ska ta med kamera imorgon...

Bifogad fil  Mörkmossen_070414_010.jpg ( 25.07k ) Antal nedladdningar: 17

Bifogad fil  Mörkmossen_damm_070618_007.jpg ( 30.7k ) Antal nedladdningar: 18

Citera
          Grå
          Inlägg 03-07-2008, 20:47
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (AstLar @ 03-07-2008, 21:40) *
          Hej!
          Vilken skojig diskussion ni har..får man vara med?

Jag har stenmani och jobbar just nu med min damm. Har inte tagit några bilder nyligen. Men några helt utan bumlingar innan jag började och hur den såg ut för ett år sedan. En sån stor plan sten som fanns på en av bilderna har jag lyckats få ner i dammkanten. Där kan man sitta och titta ut över dammen. Den lilla ön i mitten är nu utan träd och full med blommor.

Jag ska ta med kamera imorgon...

Självklart får du vara med biggrin.gif Alla stenomanister äro välkomna till denna församling.
          Det ska bli mycket roligt att få se dina kort!

Cementmannen Henrik håller på för fullt att täppa igen jordväggen under bumlingarna på Stintaberget och den fyrbente stenomanisten Diesel sörjer varje småsten som muras fast...
          "Nej, inte den! Och inte den också... åh nej, DEN som var så god..."

Bifogad fil  Cementmannen.JPG ( 238.3k ) Antal nedladdningar: 49
          Bifogad fil  Diesel_sörjer_sten.JPG ( 169.39k ) Antal nedladdningar: 39

Citera
          Platinum
          Inlägg 03-07-2008, 20:52
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Om ni täpper igen alla naturliga vattenvägar så tänk på vart ni sätter växterna sen. Blir det skyfall och översvämning så är det kanske inte så roligt att vara planterad på "fel" ställe.

Kul projekt absolut, sten och vatten är sån trevlig kombination smile.gif

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Grå
          Inlägg 03-07-2008, 21:26
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Platinum @ 03-07-2008, 21:52) *
          Om ni täpper igen alla naturliga vattenvägar så tänk på vart ni sätter växterna sen. Blir det skyfall och översvämning så är det kanske inte så roligt att vara planterad på "fel" ställe.

Kul projekt absolut, sten och vatten är sån trevlig kombination smile.gif

oops... det har du rätt i...
          översvämingshål har jag ju tänkt på lika lite som att det behövdes ett filter och inte bara pump...

Tack!

Citera
          henriks
          Inlägg 03-07-2008, 22:39
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Grå @ 03-07-2008, 22:26) *
          oops... det har du rätt i...
          översvämingshål har jag ju tänkt på lika lite som att det behövdes ett filter och inte bara pump...

Tack!

nemas problemas.... normal vattenyta något lite över grusplanen utanför och vattnet kan rinna över berget och ut.

--------------------

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 02:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon