Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

24 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationstråd för oss med balkong
          hallonrosa
          Inlägg 20-05-2009, 19:56
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 22 489

Är det någon som använder hyllan Lerberg från Ikea på balkongen? Den verkar ju ganska bra, men "Denna möbel måste förankras i vägg med medföljande beslag." låter oroväckande... Tänkte ha den i ett hörn på balkongen, med vägg bakom och en brevid.

Citera
          mieb
          Inlägg 20-05-2009, 22:16
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 16 660

CITAT (officinalis @ 20-05-2009, 00:02) *
          Väldigt vackert. Jag är nyfiken på hur de håller sig i så låga krukor, torkar det inte ut snabbt? Fungerar dem på en varm balkong?

De håller sig faktiskt förvånansvärt länge innan man behöver vattna. Min mossbalja är ju uppbyggd som en liten kulle så det är faktiskt en ansenlig mängd jord där fast själva baljan inte är så hög. Sedan att det är täckt med mossa gör ju att den håller fukten otroligt bra. De krukor som jag har mosstäckta är de som behöver vattnas minst oavsett om krukorna är små faktiskt, så det kan jag rekommendera.

Jag tror säkert att de fungerar på en varm balkong, min balkong blir varm på eftermiddagarna när solen ligger på. Huvudsaken är att baljan står i halvskugga/skugga så som de växer i naturen.

--------------------

Citera
          mieb
          Inlägg 20-05-2009, 22:35
          Länk hit: #163

Medlem

CITAT (andreama @ 20-05-2009, 09:10) *
          Din skogsbalja har verkligen blivit jättefin! Va stor harsyran blivit! Kul idé att ta med ett litet träd, det ska jag också försöka med. Undra om björk är för känslig..?

Att ta jord från skogen är nog en bra idé, men jag tror att surheten lakas ur ganska snabbt.. Ska se om det blir någon skillnad med filmjölk!

Ska se till att plocka lite mossa att ha runt min krasse som klättrar på väggen också. Den har inte en så stor kruka så jag är rädd att den ska torka ut om jag inte vattnar varje dag under sommaren.

Har ni någon bra lösning om ni är borta en vecka eller så? Har hört att det ska funka ganska bra med upp och ner vända petflaskor.

Mina gurkor har växt mer på en dag än vad mina jordgubbar har gjort på två månader..! mad.gif Funderar på att överge mina frösådda jordgubbar för färdiga plantor!

Nu är det långhelg, då kommer man hinna fixa mycket på sin lilla täppa! yahoo.gif

Det jag vet om björk är att den dricker otroliga mängder med vatten, så risken är ju att den dricker upp vattnet även för de andra växterna. Annars är det ju bara att prova med något litet bebisträd, funkar det så funkar det.

Om du vill ha sur jord så kan du ju köpa rhododendronjord som jag gjorde till mina små azaleor. Annars så tror jag inte att det är någon fara om "surheten lakas ur" för det kommer säkert att växa ändå. Kanske att baljan förändras och andra arter kommer att dominera och växa sig större, men det är ju bara spännande att följa tycker jag.

Försök att plantera om din krasse i en rejäl kruka så kommer den att växa ännu bättre. Det är ju inte bara det att den håller fukten längre utan det finns också plats för mer jord så att plantan har något att växa i.

Jag har provat petflaskor i jorden och tycker det funkar jättebra.

Kul att du ska fixa i din täppa i helgen, glöm inte att visa bilder!

CITAT (hallonrosa @ 20-05-2009, 20:56) *
          Är det någon som använder hyllan Lerberg från Ikea på balkongen? Den verkar ju ganska bra, men "Denna möbel måste förankras i vägg med medföljande beslag." låter oroväckande... Tänkte ha den i ett hörn på balkongen, med vägg bakom och en brevid.

Caledonia här i tråden har den hyllan på sin balkong. Titta på sid. 7 så kan du se en bild.

--------------------

Citera
          mieb
          Inlägg 20-05-2009, 22:43
          Länk hit: #164

Medlem

Mossbaljan & co på balkongen.

--------------------

Citera
          Nix
          Inlägg 21-05-2009, 10:22
          Länk hit: #165

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 15 652

yahoo.gif Äntligen har min egensådda gräslök verkat vilja ta sig! Efter ett antal försök... Den verkade inte vilja stå för varmt och inte för kallt, hmf!

Min basilika däremot växer superbra i vardagsrumsfönstrena, gott!! De ska nog få stå inne hela sommaren och så skördar och sår jag nytt lite allt eftersom.

En annan långsam hjälte är hos mig blomstertobak. Har fler haft långsamma sådana? Har visserligen aldrig sått det innan, men fröna kom i jord i mars och visst kom det upp små små plantor men först nu börjar de växa ordentlig, wiiiiee! De står inne fortfarande men kan nog banne mig snart flytta ut rolleyes.gif

Ute på balkongen växer det också bra! Min nya ros har nya gröna blad varje dag tycker jag, krassen har efter några veckors stiltje satt fart igen, ja det är väl bara tomaterna som jag tycker kunde skynda sig med att blomma snart wink.gif Eftersom min ena katt har börjat käka på penséerna (och sen kräkas) slängde jag de flesta häromdagen, är bara i ampel och högt upp kvar.

mieb -jag har hitills lyckats motstå frestelsen att köpa en klematis, men jag tänker på det varje gång jag handlar! ghaaa, har egentligen inte råd eller plats att köpa mer alls nu, å jag som gärna hade haft en petunia million bells med.... ohmy.gif

Så kul att många skriver här i tråden nu! Jag läser oftare än jag skriver, bara för att jag har så hemskt mycket med skolan nu, men det är väldigt roligt att läsa om allas olika balkongodlande.

Citera
          Miss Bateman
          Inlägg 21-05-2009, 11:57
          Länk hit: #166

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 15 600

"Har ni någon bra lösning om ni är borta en vecka eller så? Har hört att det ska funka ganska bra med upp och ner vända petflaskor."

Andreama, upp-och-nervända petflaskor (och vinflaskor och saftflaskor) räddade iaf mina växter förra sommaren. Andra resaborttips är att nypa bort alla blommor på ettåringarna så att de inte går i frö när man är borta (nya kommer tills man är hemma igen) och att flytta allt som går in i skydd och skugga. Växterna tycker förstås det är trist, men de överlever.

Citera
          DragonLady
          Inlägg 22-05-2009, 11:29
          Länk hit: #167

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Nu har en del växter flyttat upp och ut yes.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Balkong1.jpg ( 359.27k ) Antal nedladdningar: 128
          Bifogad fil  Balkong2.jpg ( 336.23k ) Antal nedladdningar: 84

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          officinalis
          Inlägg 22-05-2009, 11:33
          Länk hit: #168

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Har ni varmt om nätterna nu? Gullrankan har jag haft svårt att stå för kallt, även fast det bara varit i ett kallt fönster på vinter.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          hallonrosa
          Inlägg 22-05-2009, 11:41
          Länk hit: #169

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 22 489

Tack mieb. Det ser fint ut Caledonia! Men jag är osäker på vad jag ska använda hyllan till. Det får väl bara plats mindre krukor med låga växter... Vet inte vad jag tänkt ha på balkongen förutom bär, några lökar och kanske en ros. Kanske småkrukor inte är nåt för mig? wacko.gif

Citera
          DragonLady
          Inlägg 22-05-2009, 21:54
          Länk hit: #170

Medlem

CITAT (officinalis @ 22-05-2009, 12:33) *
          Har ni varmt om nätterna nu? Gullrankan har jag haft svårt att stå för kallt, även fast det bara varit i ett kallt fönster på vinter.

Det ligger väl på 12-14 grader som kallast... på balkongen invid väggen är det väl något varmare..

--------------------

Citera
          mieb
          Inlägg 28-05-2009, 23:30
          Länk hit: #171

Medlem

Lite från min balkong så här i slutet av maj...
          (Det runda rosa högst upp i högerhörnet är en av rosen Jacques Cartiers knoppar, de ser nästan ut som pionknoppar när de håller på att slå ut.)

--------------------

Citera
          Chamomille
          Inlägg 29-05-2009, 06:50
          Länk hit: #172

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (DragonLady @ 22-05-2009, 12:29) *
          Nu har en del växter flyttat upp och ut yes.gif

Oh va fint. Där skulle jag vilja sova... smile.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          mieb
          Inlägg 31-05-2009, 12:40
          Länk hit: #173

Medlem

Satt och bläddrade i nya numret av Allt om Trädgård och där fanns mycket intressant för oss balkongodlare. Förra numret (nr 8) hade en stor altan- och balkongspecial, men jag tycker att det här numret var bra mycket mer intressant. Handlar om krukodling; perenner, sommarblommor, kryddträdgård, plantering, vinterförvaring osv, allt man behöver veta om krukodling - riktigt bra! Så ett tips! Håll utkik efter AoT nr 9! smile.gif

--------------------

Citera
          Chamomille
          Inlägg 31-05-2009, 13:16
          Länk hit: #174

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (mieb @ 31-05-2009, 13:40) *
          Satt och bläddrade i nya numret av Allt om Trädgård och där fanns mycket intressant för oss balkongodlare. Förra numret (nr 8) hade en stor altan- och balkongspecial, men jag tycker att det här numret var bra mycket mer intressant. Handlar om krukodling; perenner, sommarblommor, kryddträdgård, plantering, vinterförvaring osv, allt man behöver veta om krukodling - riktigt bra! Så ett tips! Håll utkik efter AoT nr 9! smile.gif

Oj, vilken vacker balkong du har! Underbara bilder på din blogg wub.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Rihane
          Inlägg 31-05-2009, 17:14
          Länk hit: #175

Gäster

Lägger upp en bild tagen från min balkong idag den sista maj.

Bifogad fil  balkong2.jpg ( 109.51k ) Antal nedladdningar: 89

Citera
          mieb
          Inlägg 31-05-2009, 20:44
          Länk hit: #176

Medlem

CITAT (Chamomille @ 31-05-2009, 14:16) *
          Oj, vilken vacker balkong du har! Underbara bilder på din blogg wub.gif

Tack! Vad kul att du kikar in på bloggen också! smile.gif

Rihane: Ojoj, nu börjar du bli rejält trångbodd! Känner igen det där som du vet, hihi! cool.gif

--------------------

Citera
          andreama
          Inlägg 01-06-2009, 08:28
          Länk hit: #177

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 21 942

Hej, hoppas ni haft en fin helg!

På min uteplats har det inte hänt så mycket.. Har inte haft tid.

Det enda jag hunnit med är att plantera några smultronsplantor som jag hittade i en skogsglänta när jag var utanför stan i fredags. Planterade dom i mina altanlådor i lördags och då såg de glada ut. Men igår började de se deppiga ut... Kanske var fel av mig att rycka upp dom från det fria.. confused.gif Jag grävde inte upp dom, de hade bara en tjock rot som gick rakt ner i marken så jag pillade upp så mycket som möjligt av den och stoppade ner plantan i en plastpåse för hemtransport. Har något av er provat det någon gång?

Även fast jag inte gjort så mycket nytt så spirar det på bra i mina lådor. Fast jag planterade lite för mycket frön har jag märkt.. har säkert 30 små sockerärts planor, tolv luktärter, tio gurkplantor och 20 krasseplantor. Och allt det ska få plats på mina spaljéer! Får nog ta och ge bort några plantor till vänner och familj.

Kommer hela tiden på nya saker som jag skulle vilja ha.. Till exempel kom jag på i fredags att jag vill ha bondbönor och lövkoja också.. Får se hur jag gör. Har ju faktiskt plats för en stor kruka till!

Ska försöka få upp lite bilder...

Ha en bra vecka!

Citera
          Rihane
          Inlägg 01-06-2009, 17:32
          Länk hit: #178

Gäster

CITAT (andreama @ 01-06-2009, 09:28) *
          Kommer hela tiden på nya saker som jag skulle vilja ha.. Till exempel kom jag på i fredags att jag vill ha bondbönor och lövkoja också.. Får se hur jag gör. Har ju faktiskt plats för en stor kruka till!

Ska försöka få upp lite bilder...

Ha en bra vecka!

Lövkoja kan du peta ner direkt ute. Jag har det på tre ställen ute på balkongen och idag blommade en för första gången. En liten, liten blomma som doftar underbart.
          Ska definitivt fortsätta med lövkoja fler somrar.
          Enkelt, fyller ut och underbar doft !

Citera
          mieb
          Inlägg 09-06-2009, 19:33
          Länk hit: #179

Medlem

Ibland mina första inlägg i den här tråden skrev jag att jag ville ha en fontän på balkongen. Nu har jag äntligen skaffat en! Jag ska visserligen ha ett annat kärl senare när jag hittar något fint. Och jag har tänkt att ha någon flytande växt i också. Men så länge: Får jag lov att presentera min (hink)fontän! smile.gif

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 10-06-2009, 10:57
          Länk hit: #180

Medlem

Åh vad fint det blev tummenupp.gif
          Ser riktigt avslappnande ut med den fina grodan yes.gif

--------------------

Citera

24 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-02-2026, 18:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon