CITAT (andreama @ 20-05-2009, 09:10)

Din skogsbalja har verkligen blivit jättefin! Va stor harsyran blivit! Kul idé att ta med ett litet träd, det ska jag också försöka med. Undra om björk är för känslig..?
Att ta jord från skogen är nog en bra idé, men jag tror att surheten lakas ur ganska snabbt.. Ska se om det blir någon skillnad med filmjölk!
Ska se till att plocka lite mossa att ha runt min krasse som klättrar på väggen också. Den har inte en så stor kruka så jag är rädd att den ska torka ut om jag inte vattnar varje dag under sommaren.
Har ni någon bra lösning om ni är borta en vecka eller så? Har hört att det ska funka ganska bra med upp och ner vända petflaskor.
Mina gurkor har växt mer på en dag än vad mina jordgubbar har gjort på två månader..!

Funderar på att överge mina frösådda jordgubbar för färdiga plantor!
Nu är det långhelg, då kommer man hinna fixa mycket på sin lilla täppa!

Det jag vet om björk är att den dricker otroliga mängder med vatten, så risken är ju att den dricker upp vattnet även för de andra växterna. Annars är det ju bara att prova med något litet bebisträd, funkar det så funkar det.
Om du vill ha sur jord så kan du ju köpa rhododendronjord som jag gjorde till mina små azaleor. Annars så tror jag inte att det är någon fara om "surheten lakas ur" för det kommer säkert att växa ändå. Kanske att baljan förändras och andra arter kommer att dominera och växa sig större, men det är ju bara spännande att följa tycker jag.
Försök att plantera om din krasse i en rejäl kruka så kommer den att växa ännu bättre. Det är ju inte bara det att den håller fukten längre utan det finns också plats för mer jord så att plantan har något att växa i.
Jag har provat petflaskor i jorden och tycker det funkar jättebra.
Kul att du ska fixa i din täppa i helgen, glöm inte att visa bilder!
CITAT (hallonrosa @ 20-05-2009, 20:56)

Är det någon som använder hyllan
Lerberg från Ikea på balkongen? Den verkar ju ganska bra, men "Denna möbel måste förankras i vägg med medföljande beslag." låter oroväckande... Tänkte ha den i ett hörn på balkongen, med vägg bakom och en brevid.

Caledonia här i tråden har den hyllan på sin balkong. Titta på sid. 7 så kan du se en bild.