Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

24 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationstråd för oss med balkong
          TheLan
          Inlägg 10-08-2009, 06:52
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

Supertack Mieb!! Uppskrivna i min "Balkongbok" kompiskram.gif thanks.gif yahoo.gif Skall ta en lapp och lägga i plånboken så jag vet vad jag skall leta efter när jag kommer till plantskolor/blomaffärer biggrin.gif

--------------------

Citera
          mieb
          Inlägg 11-08-2009, 21:13
          Länk hit: #222

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 16 660

CITAT (TheLan @ 10-08-2009, 07:52) *
          Supertack Mieb!! Uppskrivna i min "Balkongbok" kompiskram.gif thanks.gif yahoo.gif Skall ta en lapp och lägga i plånboken så jag vet vad jag skall leta efter när jag kommer till plantskolor/blomaffärer biggrin.gif

Vad kul med en balkongbok!
          Jag har lite nytt i min låda som jag kan rekommendera! Busenkel att övervintra, rostar lite bara... cool.gif

--------------------

Citera
          TheLan
          Inlägg 12-08-2009, 05:30
          Länk hit: #223

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

Läcker blomma Mie smile.gif
          Ja jag e tvungen att ha någonstans att skriva upp saker annars blir det bara 3 ton med lösa lappar överallt då jag har pippi på att skriva listor och rita skisser, idéer osv. Lättare att samla det i en anteckningsbok indelad i olika kategorier. Lätt att klistra in bilder på idéer och inspirerande saker med. yes.gif Så rörig som jag är måste jag ha lite kolla på vad jag kommer på och inte minst vad jag beställer för fröer och lökar whistling.gif

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 12-08-2009, 11:19
          Länk hit: #224

Gäster

CITAT (mieb @ 10-08-2009, 00:01) *
          Det där låter riktigt spännande! Jag älskar mossor, ormbunkar och annat skogsaktigt och ska du ha bonsaier så kommer jag att följa dem med mycket stort intresse! yes.gif

japp har skissat lite och så på hur jag ska ha det och vad jag vill ha, tänkte jag skulle ut i höst och ta lite mossa och gräsplantor och ormbunkar (fått lov till att ta).

mina första bonsai som ska stå på balkongen sen blir denna

http://www.pixbox.se/pic_show_id28975809.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28975810.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28975811.html

tror det kan bli ett häftigt inslag med en fuchsia i lite gröna och murrig grönska/''skog''.

CITAT (mieb @ 11-08-2009, 22:13) *
          Vad kul med en balkongbok!
          Jag har lite nytt i min låda som jag kan rekommendera! Busenkel att övervintra, rostar lite bara... cool.gif

häftigt en sådan skulle nog passa in hos mig när jag gör om på balkongen, var har du köpt den?

och blomman bakom Garua, Sommarljus är också vacker. hade en rosa/röd förra sommaren som inte klarade vintern. i år har jag skaffat en vit

http://www.pixbox.se/pic_show_id28975805.html

vet dock inte riktigt hur jag ska övervintra den än, men ska inte övervintra den som den andra.

CITAT (TheLan @ 12-08-2009, 06:30) *
          Ja jag e tvungen att ha någonstans att skriva upp saker annars blir det bara 3 ton med lösa lappar överallt då jag har pippi på att skriva listor och rita skisser, idéer osv. Lättare att samla det i en anteckningsbok indelad i olika kategorier. Lätt att klistra in bilder på idéer och inspirerande saker med. yes.gif Så rörig som jag är måste jag ha lite kolla på vad jag kommer på och inte minst vad jag beställer för fröer och lökar whistling.gif

smart , det kanske hade varit nåt. nu har jag en massa listor på datan utspritt men där skriver jag mest vad jag har. idéer är ju lättare att i en bok eller mapp än i datan.

Citera
          mieb
          Inlägg 12-08-2009, 21:51
          Länk hit: #225

Medlem

flaxss: Fuchsia kan nog bli riktigt snygg som ett blommande skogsträd.

Ja visst är järnliljan läcker, den har jag köpt i en butik på Linnégatan som heter Ljus & Fägring där de har jättemycket fina saker. I den butiken har de en hel del från two faces som gör urfina saker i järn, allt från små rostiga löv till möbler och portaler. Kolla här: Ljus & Fägring och two faces

Som jag förstod det när jag läste på lite så är sommarljusets vinterhärdighet lite sådär. Jag har ett väldigt gynnsamt klimat på min balkong som tur är så den kanske klarar sig där om jag ställer den precis invid väggen.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 12-08-2009, 22:16
          Länk hit: #226

Gäster

CITAT (mieb @ 12-08-2009, 22:51) *
          flaxss: Fuchsia kan nog bli riktigt snygg som ett blommande skogsträd.

Ja visst är järnliljan läcker, den har jag köpt i en butik på Linnégatan som heter Ljus & Fägring där de har jättemycket fina saker. I den butiken har de en hel del från two faces som gör urfina saker i järn, allt från små rostiga löv till möbler och portaler. Kolla här: Ljus & Fägring och two faces

Som jag förstod det när jag läste på lite så är sommarljusets vinterhärdighet lite sådär. Jag har ett väldigt gynnsamt klimat på min balkong som tur är så den kanske klarar sig där om jag ställer den precis invid väggen.

tack får mycket ska kolla på den butiken oc läkarna. rostigt passar nog in i m itt nya tema.

ja sommarljus är härdigt ibland och ibland inte, min hade som lägst -10c i vinter och den klarade sig inte här på balkongen. den i trädgården klarar sig. men jag vet en del som haft den till att klara sig upp till zon 3-4 och en del där dom dött i zon 0-1 utmed kusten. mycket jord och läge spelar in plus vilken sort man har, jag tror nog att jag ska övervintra den inne som krukväxt. då håller jag åtminstone den i liv. men om den blommar eller ej vet jag inte.

Citera
          mieb
          Inlägg 23-08-2009, 23:22
          Länk hit: #227

Medlem

Lite ny mossa i mossbaljan. Har det växt något på era balkonger eller? smile.gif

--------------------

Citera
          mieb
          Inlägg 10-09-2009, 23:59
          Länk hit: #228

Medlem

Nu börjar jag bli lite sugen på att handla lite höstfint. Cyklamen, ljung och cypresser kanske... Min balkong är inte alls inne på samma idé utan den tror fortfarande att det är juli och blommar på som vanligt! Helt underbart såklart men eftersom jag har så trångt så blir det till att vänta ut sommarbalkongen innan jag kan byta ut lite till en höstbalkong. Nästa vecka ska jag i alla fall köpa lökar och pilla ner i krukor och baljor, för det är det dags för nu i september.

Lite höstinspiration:
          Härliga höst - planera och plantera
          Höstfina krukor
          Grön balkong året runt

En bild på min inte ett dugg höstiga balkongrosenrabatt! smile.gif

--------------------

Citera
          Rihane
          Inlägg 11-09-2009, 16:33
          Länk hit: #229

Gäster

Jo det blommar på som vanligt. Väntar också på att det ska blomma över så att jag ägna mig åt höstplanteringar. Vill framförallt få ner några lökar, men det är fullt överallt.
          Istället så börjar somligt att slå ut lite sent, som den här nejlikan som jag sådde i våras och som började blomma häromdagen.
          Bifogad fil  nejlika.jpg ( 102.76k ) Antal nedladdningar: 54

I bakgrunden syns en alunrot.

Citera
          mieb
          Inlägg 12-09-2009, 23:42
          Länk hit: #230

Medlem

Nej jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att åka och handla lite höstfint och lökar redan idag! biggrin.gif
          Jag köpte två sorters ljung - jättefina, en cyklamen, en härlig dahlia där jag tänkte spara knölen, en liten aster och sex sorters lökar. Lökarna ska jag sätta ner imorgon i precis alla krukor där det bara får plats!

Jag köpte alliumlökar, anemon, krokus x 2, fritillaria och scilla. Det kommer att bli färgglatt i vår om det tar sig! yes.gif

Lite om att plantera lökväxter

Ljung, dahlia och cyklamen som trängs med allt annat. Eftersom sommaren inte vill ta slut så att jag kan rensa undan så får hösten stå mitt upp i så länge! Härligt!!!

--------------------

Citera
          mieb
          Inlägg 13-09-2009, 18:37
          Länk hit: #231

Medlem

Hittade några bra inspirationslänkar på tv4 play. Det är från Äntligen Hemma och jag har sett dem förut men de kan ses igen. Rappne i farten!

plantera träd i kruka
          naturbalkong i staden del 1
          naturbalkong i staden del 2
          solskydd med klängväxter del 1
          solskydd med klängväxter del 2

Min fina dahlia! smile.gif

--------------------

Citera
          Rihane
          Inlägg 18-09-2009, 10:23
          Länk hit: #232

Gäster

Gjorde iordning en höstkruka för några dagar sedan med följande innehåll.
          1. Fänrikshjärta, Dicentra hybrid 'Burning Hearts', höjd 25 cm, blommar maj-sept; Berättar lappen. Doftar som smultronschersmin(avgjorde saken när jag köpte den osäker på att den övervintrar i den valda krukan)
          2. Köpte några lökar av en vit fillaterata som sällskap i krukan.
          3. Tryckte ner en hyacint i samma färg som fänrikshjärtat.
          4. En lök av irisen George fick också plats.
          5. Plantor av lejongap, hade rensad bort dom från ett annat ställe och hade inte hjärta att slänga dom
          6. Gul nunneört. Tålig rackare som överlevde förra vintern och tills nu i en jätteliten kruka med i princip lecakulor. Den svimmar väl nu av förskräckelse över all näring
          7. Två cyklamen gör krukan komplett. En fransig stor och en djupcerise mindre. Hade cyklamen i samma kruka förra året också och både bladen och blommorna höll länge i den.

Här är en bild på krukan.
          Bifogad fil  kruka2.jpg ( 200.46k ) Antal nedladdningar: 69

En vy från balkongen.
          Bifogad fil  vy2.jpg ( 273.76k ) Antal nedladdningar: 76

Citera
          mieb
          Inlägg 20-09-2009, 14:53
          Länk hit: #233

Medlem

Rihane du vet att du är min stora inspirationskälla eller hur? biggrin.gif
          Jag älskar att läsa om dina odlarfunderingar och allt pyssel och bry i krukor och baljor. Hur du har lika höga ambitioner som en slottsträdgårdsmästare för varje frö och grodd. Hur du blandar halsbrytande kombinationer på små kvadratdecimetrar. Och hur du dokumenterar allt i makroperspektiv.

Så fortsätt att odla, plåta, skriv och inspirera för jag älskar det! rose.gif

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 21-09-2009, 00:01
          Länk hit: #234

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Ny ordning på den numera helt inglasade balkongen så det e väl ingen direkt balkong längre, mer en slags lounge till sovrummet giggle.gif
          Det är numer min nya läshörna flirting.gif

.... underbar balkongväxtlighet ni alla har, bedårande dalia mieb wub.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Balk1.jpg ( 201.95k ) Antal nedladdningar: 88
          Bifogad fil  Balk5.jpg ( 186.37k ) Antal nedladdningar: 67
          Bifogad fil  Balk7.jpg ( 198.99k ) Antal nedladdningar: 67
          Bifogad fil  Balk3.jpg ( 149.82k ) Antal nedladdningar: 66

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Chamomille
          Inlägg 21-09-2009, 00:04
          Länk hit: #235

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (DragonLady @ 21-09-2009, 01:01) *
          Ny ordning på den numera helt inglasade balkongen så det e väl ingen direkt balkong längre, mer en slags lounge till sovrummet giggle.gif
          Det är numer min nya läshörna flirting.gif

.... underbar balkongväxtlighet ni alla har, bedårande dalia mieb wub.gif

Oj så vackert! Men.. Hade du inte en säng där förut confused.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          DragonLady
          Inlägg 21-09-2009, 10:01
          Länk hit: #236

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

thanks.gif
          Jo jag hade en säng... men ombyte förnöjer ju som de sägs giggle.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          lovwal
          Inlägg 25-09-2009, 08:10
          Länk hit: #237

Medlem
          Antal inlägg: 204
          Medlem nr: 20 471

på vår balkong är hösten närvarande. jag har fortfarande inte vant mig vid hur kallt det är om morgnarna. unsure.gif
          Bifogad fil  balkong_001.jpg ( 95.76k ) Antal nedladdningar: 77
          Bifogad fil  balkong_002.jpg ( 88.78k ) Antal nedladdningar: 55

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          Rihane
          Inlägg 29-09-2009, 19:15
          Länk hit: #238

Gäster

Mieb Ska du säga som är andledningen till att jag slog till på en ros. Nå jag är väl tillräckligt grön för att inte ha vett att förstå det omöjliga. Min inspirationskälla är min son på sex år som ser glädjen och möjligheter i allt.
          Fortsätter vidare med en bild för jag har inte gett upp balkongen bara för att det är slutet på september. Den här gången blev det ett gräs, alunrot, viva(till våren) irislökar(natascha) och ett rosa nattljus. Samt en chokladnäva som trivs bättre i en stenpartikruka jag har.
          Bifogad fil  odla.jpg ( 190.36k ) Antal nedladdningar: 83

Citera
          mieb
          Inlägg 10-10-2009, 17:44
          Länk hit: #239

Medlem

Härliga höstbilder! happy.gif
          Det är höst på min balkong också:

Vindpinade rosor sedan stormen härom natten:

Min första vintergröna höst/vinterväxt (förutom murgrönorna då), en buxbom!

--------------------

Citera
          mieb
          Inlägg 11-10-2009, 12:49
          Länk hit: #240

Medlem

Tips:
          Få balkongen att grönska ända fram till jul 1

Få balkongen att grönska ända fram till jul 2

--------------------

Citera

24 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 23:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon