Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

24 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationstråd för oss med balkong
          mieb
          Inlägg 24-05-2010, 22:29
          Länk hit: #301

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 16 660

TheLan: Vad tråkigt med allt som inte klarat sig på din balkong, men det har varit en riktigt tuff vinter. Jag satte också massor med lökar men det var inte så mycket som kom upp. Mest scillor och en massa blad faktiskt. Men jag tror som du att det har varit så kyligt och sedan tror jag att det blir lite för dålig dränering i krukorna för lökväxter. I alla fall om man som jag sätter dem ihop med annat som samtidigt inte får torka ut.
          Jaja, sommarblommor går ju jättebra det också, det finns ju hur mycket fint som helst! smile.gif

Flaxss: Tack! Det kan jag väl! wink.gif Ett enkelt tips som jag själv har använt mig av är att ta lite hopplock av bänkar, hyllor och annat och sedan så målar man allt i samma färg så ser det ut som att de hör ihop. Någon grön nyans är fint till växterna tycker jag, för det konkurrerar inte.

Ja kobrakallan ser ut att trivas på balkongen och nu har dessutom en flyttat till min lott, det blir spännande att se om den klarar sig för då får resten följa efter.
          Hoppas att din kobrakalla mår bättre snart, annars får du höra av dig så får jag skicka till dig istället. smile.gif

Mattias Andersson: Vad fint med den lilla dammen med stenarna runt och lampor och allt. biggrin.gif

--------------------

Citera
          Mattias Andersso...
          Inlägg 24-05-2010, 23:09
          Länk hit: #302

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 30 330

Här händer det lite nytt då o då....
          Har flyttat runt lite o satt ut en svärmorstunga och en guldknap, mest för o se vad som händer....
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  2010_05_24_015.JPG ( 391.77k ) Antal nedladdningar: 68

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-05-2010, 09:42
          Länk hit: #303

Gäster

CITAT (Mattias Andersson @ 22-05-2010, 17:04) *
          Man tackar, men de e inte klart ännu naughty.gif . Tänkte ha lite hängpelargonier eller nåt liknande på väggen o sen några lite högre på backen, Sen har jag ju bytt bänk, så den lilla ljusa bänken ska ställas så att den bildar ett L tillsammans med den stora bruna.

Kollade dina bilder o de va ju lite smågrönt på din balkong bravo.gif

det låter som det kan bli vackert till sommaren flirting.gif

tack thanks.gif fast jag tycker det är lite grått och tråkigt ser bättre ut på min uteplats.

CITAT (Mattias Andersson @ 24-05-2010, 23:26) *
          Nån som provat stymorstunga utomhus???

jo det funkar, dock får du avhärda den först mot solen. så den inte bränns. sedan bör den stå skyddat från regn. annars är det inga problem. den växer ju lite mindre om det blir en sval sommar.

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-05-2010, 09:50
          Länk hit: #304

Gäster

CITAT (mieb @ 24-05-2010, 23:29) *
          Flaxss: Tack! Det kan jag väl! wink.gif Ett enkelt tips som jag själv har använt mig av är att ta lite hopplock av bänkar, hyllor och annat och sedan så målar man allt i samma färg så ser det ut som att de hör ihop. Någon grön nyans är fint till växterna tycker jag, för det konkurrerar inte.

Ja kobrakallan ser ut att trivas på balkongen och nu har dessutom en flyttat till min lott, det blir spännande att se om den klarar sig för då får resten följa efter.
          Hoppas att din kobrakalla mår bättre snart, annars får du höra av dig så får jag skicka till dig istället. smile.gif

ja det var smart att måla allt i samma färg, det får jag fundera på. nu har jag en vit rotting bord och ett ljusbrunt bord och så ett mörkare sidobord.

jag ska nog köpa två två stora tygplanscher (eller va det heter) och täcka betongväggarna med. kanske nåt natur-mönster eller en starnd med palmer. eller nej natur mönster blir snyggare.

jo men den borde klara sig ute, jag har glömt vad den tål i kyla, men det borde du kunna hitta. jag satte min i min drivbänk (miniväxthus) där det blir varmt och där fick den faktiskt lite fart. fast den är ju lite vissen efter frostskadan. får ta och lägga in en bild på den. hoppas nu inte blomningen blir försenad eller uteblir bara för den blev skadad.

CITAT (Mattias Andersson @ 25-05-2010, 00:09) *
          Här händer det lite nytt då o då....
          Har flyttat runt lite o satt ut en svärmorstunga och en guldknap, mest för o se vad som händer....

hoppas det går bra med din svärmorstunga och guldknap, men det tror jag nog att det gör. yes.gif

Citera
          zissi
          Inlägg 05-06-2010, 17:13
          Länk hit: #305

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Ätbart är temat för vår balkongodling i år. Nu tror jag det mesta är fixat, nja förresten, 2 ampeljordgubbar och gärna en marockansk mynta, seeeeeen är det färdigt. Det finns så otroligt mycket läckra kryddväxter och annat ätbart som är svårt att motstå.
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__1937__kryddh_rnan_20100606.JPG ( 115.44k ) Antal nedladdningar: 85
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__1943__blommande_all_kerb_r_Linda__Anna_och_Beata_20100606.JPG ( 173.21k ) Antal nedladdningar: 92
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__1945__kryddl_dan_20100606.JPG ( 148.99k ) Antal nedladdningar: 87
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__2016__lavendel__citronmeliss_m.m._20100606.JPG ( 158.67k ) Antal nedladdningar: 52
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__1966__lingonblom_20100606.JPG ( 137.02k ) Antal nedladdningar: 59
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__2001__lagerb_rsbuske_i_mj_lks_.JPG ( 143.74k ) Antal nedladdningar: 52

Det är det här ni ser på bilderna ovan: lagerträd, citronmeliss, lavendel, lingon, busktomat, terasstomat, kungsmynta (oregano), physalis, mangold, smultron, svart vinbär på stam, persilja, citrontimjan, rosmarin, salvia-tricolor, timjan, isop, blandsallad, ruccola, rädisa, citronbalsilika och allåkerbär (Linda, Anna o Beata). Vissa exemplar är stora och fina redan och en del frön har nyss grott.

Redigerat av zissi: 05-06-2010, 17:33

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Rihane
          Inlägg 05-06-2010, 17:59
          Länk hit: #306

Gäster

Zizzi vad fint det ser ut.
          Funderade också på någon uppstammad bärbuske. Krusbär eller blont vinbär hade jag tänkt mig men det får bli till ett annat år, spanar under tiden på hur det går för din buske.

Idag har jag den här bilden att visa
          Bifogad fil  odla.png ( 229.47k ) Antal nedladdningar: 73

Citera
          zissi
          Inlägg 05-06-2010, 19:10
          Länk hit: #307

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Ja vi får se hur det går med svart vinbärsbusken på balkongen. Jag letade efter en Lindesbergskruka att plantera den i men det fanns inte häromkring så det fick bli en vanlig svart plastkruka på 30 liter. Får väl isolera krukan väl till vintern om buslem ska överleva.
          Var inne och kollade på allt fint du har på din balkong Rihane och såg då bl.a. att du hade en dvärgsyrén. Hur länge har du haft den och blommar den varje år? Tänkte köpa ett sådan men sen när vi fick för oss att bara ha ätbart på balkongen så blev det en bärbuske i stället. Röda krusbär tycker jag är så fina på stam men är inte så förtjust i taggarna just när den ska stå på en balkong. Det ska bli spännande att följa min physalis också. Två blommor har just slagit ut. Har du provat det någon gång? Jag har ju österbalkong så kan hända att den vill ha lite mer sol än vad jag kan erbjuda den.

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Rihane
          Inlägg 05-06-2010, 19:43
          Länk hit: #308

Gäster

CITAT (zissi @ 05-06-2010, 20:10) *
          Ja vi får se hur det går med svart vinbärsbusken på balkongen. Jag letade efter en Lindesbergskruka att plantera den i men det fanns inte häromkring så det fick bli en vanlig svart plastkruka på 30 liter. Får väl isolera krukan väl till vintern om buslem ska överleva.
          Var inne och kollade på allt fint du har på din balkong Rihane och såg då bl.a. att du hade en dvärgsyrén. Hur länge har du haft den och blommar den varje år? Tänkte köpa ett sådan men sen när vi fick för oss att bara ha ätbart på balkongen så blev det en bärbuske i stället. Röda krusbär tycker jag är så fina på stam men är inte så förtjust i taggarna just när den ska stå på en balkong. Det ska bli spännande att följa min physalis också. Två blommor har just slagit ut. Har du provat det någon gång? Jag har ju österbalkong så kan hända att den vill ha lite mer sol än vad jag kan erbjuda den.

Jag skaffade dvärgsyrénen 2005, tror jag det var. Den har blommat varje år i två omgångar. Första blomman för i år har slagit ut. Det jag ångrar är att jag inte skaffade en uppstammad direkt. Håller nu lite okonventionellt på med att försöka gallra ur underifrån i ett slags uppstammnings försök. Kronan får inte bli för stor i förhållande till krukan. Under syrénen har jag i år placerat allåkerbär och månadssmultron.

Jo taggarna får mig att tänka till några ggr också därför tror jag att det kanske blir ett vinbär eller något jag kanske hittar på Älvsjö mässan. Jag har spanat på en monter som några från Finland har i två år nu så det kanske blir något därifrån. Något jag har lärt mig med balkongodling är att ha tålamod och ta reda på vad som passar en själv, vad man gillar och tänka ut alternativ, under tiden testar jag mig fram.

Citera
          pixiepixie
          Inlägg 07-06-2010, 13:12
          Länk hit: #309

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 28 857

.

Redigerat av pixiepixie: 18-06-2010, 09:39

Citera
          fuchsian
          Inlägg 09-06-2010, 16:02
          Länk hit: #310

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

CITAT (zissi @ 07-03-2009, 00:27) *
          thanks.gif Har redan fått många bra tips till min nya stora balkong under tak. Har haft trädgård förut så det blir att tänka om lite nu när man bor i lägenhet. Det är sol på balkongen fram till ca 11.00.
          Intresserad av: dvärgsyrén på stam med viol o murgröna, klematis, kryddväxter, odlingstrapp, härliga plastmattor, lyktor, armeringsjärn, mindre rabattros (kanske för skuggigt?), gammal avskavd träsoffa (hittade på en gammal vind), gammal trampsymaskin, gamla rostiga zinkhinkar o baljor, mossa o annat från naturen, smulgubbar e.dyl., dubbel flitiga lisa+vit lobelia+murgröna, petunia, fuchsia o en massa, massa annat.
          Vi får se vad det blir till slut o vad som trivs....o inte minst vad som får rum.
          Fortsätt o skicka inspirationsbilder snälla ni. Älskar att titta på era härliga balkonger. Jag lovar att ni ska få se min........om ett tag.....just nu är den förråd till allt möjligt sen flytten. Väntar på värme så vi kan börja röja o sen inreda o plantera. yahoo.gif
          smiley_small_hug.gif

Hej på er alla balkongodlare ......Det var verkligen flit och uppfinningsrikedom ni kom med. Jag kommer att ta till mig av era förslag det som jag skulle kunna ha på min altan som delvis är under tak. där har jag inte löst det hela ännu, men tack för alla fina bilder!!! .... tummenupp.gif fr. fuchian

Citera
          TheLan
          Inlägg 11-06-2010, 00:24
          Länk hit: #311

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

Jag är så glad!!! Jag och mina föräldrar har diskuterat och kommit fram till att vi skall fixa en liten stuga till mig i utkanten på deras tomt och till det skall jag få tillgång till lite trädgård som idag används som hästhage. så jag skall få mig en minisommarstuga med tillhörande trädgård!! yahoo.gif
          Det är mycket jobb innan det blir verklighet då det måste röjas bort ett antal stora träd och massor av sly. Sen så skall boden vi har idag som är sådär 6m2 byggas till så det blir 15m2. Plus att jag skall få ta över min och min brors gamla lekstuga som trädgårdsförråd för allt som behövs förvaras yes.gif funderar över att köpa mig ett miniväxthus eller bygga någon drivbänk med för kryddor och sallad. Föredrar ju helt klart upphöjda rabatter, planteringar och så då mina höfter sätter stopp för knäliggande.

"Tomten" kommer bli lite triangelformad med stugan ståendes på en gammal torpgrund och lite nedanför grunden finns det en gammal fin brunn som jag har tänkt att rusta upp, inte för vattnets skull men i alla fall för att det är vackert med en riktigt gammal brunn i en trädgård.

Övre delen av "tomten" avskärmas av en gärdsgård och det är lite berg som tittar upp här och var med vilket jag älskar då jag avskyr platta trädgårdar. Den sluttar lite hela tiden från gärdsgården till "spetsen" på tomten. Det kommer vara både sol och halvskuggiga partier och bakom stugan kommer det vara lite mer skugga så jag kan få in både stenpartirabatter, soliga perennrabatter, halvskugga och skuggrabatter. då det är nära en gran/ tallskog borde jag kunna få både rhodedendron och azalea att trivas. Lite längre bort utanför området jag skall få utefter gärdsgården växer en enorm Bok som kommer bli en fin bakgrund ( har väl tänkt att tigga till mig resten av den lilla biten av hästhagen framöver men tills dess har jag nog att göra sweatingbullets.gif )

Huvudet är proppfullt med idéer både för hur stugan skall inredas och den lilla verandan framför, Det kommer ju inte bli rinnande vatten eller riktig toalett eller dusch men då föräldrarnas hus ligger nära så är det inget större problem. har inga problem med spartanskt liv under sommaren.
          Funderar på att låta stugans inredning gå i lite chabby chic stuk, tror det kan passa men det får bli ett senare beslut när väl stugan är klar.

Skulle så gärna vilja få in någon sorts Magnolia på ytan även om det är en liten sort, buskar, marktäckare, sittplats, gångar, någon tunna med vatten och näckrosor.
          Hmm undrar hur mycket man kan klämma in på ytan. crazy.gif Får se till att fortsätta följa din blogg Mieb då du verkar vara expert på att få in maximalt på minimal yta tummenupp.gif

Det enda jag vet jag skall göra även om inte stugan kommer på plats i år är att plantera ett träd när vi har röjt bort allt sly och annat som skall väck. Måste ju få tjuvstarta liiiite whistling.gif

Kommer nog överrösa Odla forumet med frågor när väl trädgården börjar ta form flirting.gif

Redigerat av TheLan: 11-06-2010, 00:25

--------------------

Citera
          marya
          Inlägg 14-06-2010, 23:13
          Länk hit: #312

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 26 258

Vilken härlig tråd!!! Jag vill också vara med. Min dator ska in för lagning först, men sedan kommer jag med bilder på min balkong.
          Jag är så glad över min balkong. Den blir ett utomhusrum, både för mig och katterna.

Citera
          mieb
          Inlägg 17-07-2010, 23:59
          Länk hit: #313

Medlem

Liten sommarhälsning från min balkong! cool.gif rose.gif

Hur går det med balkongerna nu i värmen?

--------------------

Citera
          Rihane
          Inlägg 18-07-2010, 11:58
          Länk hit: #314

Gäster

Jättefint Mieb.
          Är det en lewesia som blommar fortfarande på nedersta bilden?

Ska försöka sätta en jättestor bromskloss på mig till nästa år för snart är det dags att ta fram macheten(sekatören). Har redan tagit fram yxan(sekatören) och tagit bort dom mauritanska rödmalvorna som började bli för stora. Har en tobak som också börjar ränna iväg och bli jättestor. Ska se på fröpåsen var det står att den ska bli så där stor.

Någon gång ska jag ha min sparsmakade Zen-balkong. Ska bara lära mig det här först

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-07-2010, 20:36
          Länk hit: #315

Gäster

vilka vackra bilder ni visar

tog en kvällsbild på några av mina växter som är på balkongen, det jag har nu på en hylla är några passifloraplantor och delar av min suckulent-samling.

resten av balkongen är fyllt med stolar och ett stort bord. så man kan sitta ute och njuta nu under sommaren.

Bifogad fil  DSC_2075.JPG ( 796.19k ) Antal nedladdningar: 64

Citera
          silos
          Inlägg 06-08-2010, 08:56
          Länk hit: #316

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (zissi @ 05-06-2010, 18:13) *
          Ätbart är temat för vår balkongodling i år. Nu tror jag det mesta är fixat, nja förresten, 2 ampeljordgubbar och gärna en marockansk mynta, seeeeeen är det färdigt. Det finns så otroligt mycket läckra kryddväxter och annat ätbart som är svårt att motstå.
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__1937__kryddh_rnan_20100606.JPG ( 115.44k ) Antal nedladdningar: 85
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__1943__blommande_all_kerb_r_Linda__Anna_och_Beata_20100606.JPG ( 173.21k ) Antal nedladdningar: 92
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__1945__kryddl_dan_20100606.JPG ( 148.99k ) Antal nedladdningar: 87
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__2016__lavendel__citronmeliss_m.m._20100606.JPG ( 158.67k ) Antal nedladdningar: 52
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__1966__lingonblom_20100606.JPG ( 137.02k ) Antal nedladdningar: 59
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__2001__lagerb_rsbuske_i_mj_lks_.JPG ( 143.74k ) Antal nedladdningar: 52

Det är det här ni ser på bilderna ovan: lagerträd, citronmeliss, lavendel, lingon, busktomat, terasstomat, kungsmynta (oregano), physalis, mangold, smultron, svart vinbär på stam, persilja, citrontimjan, rosmarin, salvia-tricolor, timjan, isop, blandsallad, ruccola, rädisa, citronbalsilika och allåkerbär (Linda, Anna o Beata). Vissa exemplar är stora och fina redan och en del frön har nyss grott.

Var kan man hitta sådana stora lådor som du har?

CITAT (mieb @ 18-07-2010, 00:59) *
          Liten sommarhälsning från min balkong! cool.gif rose.gif

Hur går det med balkongerna nu i värmen?

Underbart vackert du har på din balgong!

Citera
          malcolm
          Inlägg 06-08-2010, 10:17
          Länk hit: #317

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Expressen idag:

http://www.expressen.se/levabo/1.1709109/l...e.arcive.page=1

Citera
          jaken
          Inlägg 08-08-2010, 17:53
          Länk hit: #318

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 11 961

Hej,
          tänkte dela med mig av min erfarenhet av Japans underblomma (Mirablis Jalapa).

Köpte dessa som sex stycken bruna "morötter" av en Holländsk försäljare på trädgårdsmässan i Älvsjö i våras. sex stycken för 100 kronor. Planterade alla sex i största modellen av Lindesbegskrukan.

Nu ser den ut som bilden, cirka 70 cm höga och otroligt buskiga. Helt översållad med blommor i gult, vitt. ljusrosa och lilaaktig. Mest utslagen när det är skuggigt eller på kvällen.
          Bifogad fil  BLOMMA4.jpg ( 135.47k ) Antal nedladdningar: 61

Bifogad fil  BLOMMA3.jpg ( 158.15k ) Antal nedladdningar: 59

Den dricker mycket vatten och såg lite risig ut den varmaste perioden i sommar,men nu är den riktigt fin. Hade en kruka bredvid med annat, men underblomman blev så stor så den trängde ut den andra krukan.
          Bifogad fil  blomma2.jpg ( 137k ) Antal nedladdningar: 40

Bifogad fil  blomma.jpg ( 386.04k ) Antal nedladdningar: 40

Citera
          Rihane
          Inlägg 30-10-2010, 11:29
          Länk hit: #319

Gäster

Lite oktoberbilder från balkongen.

Citera
          mieb
          Inlägg 03-11-2010, 18:29
          Länk hit: #320

Medlem

Här är min balkong i november.

Rihane: Du undrade i något inlägg längre upp om det var min lewisia som fortfarande blommade i juli. Den blommar nu i november!

jaken: Fantastiska blommor, dina japanska underblommor!

--------------------

Citera

24 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-02-2026, 18:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon