Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

24 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationstråd för oss med balkong
          hazelkid
          Inlägg 31-07-2011, 18:38
          Länk hit: #341

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 49 209

Lite bilder från min balkong i Oslo. Soligt och hiskeligt varmt idag. Första året jag har balkong så har fixat lite växter på måfå. Nästa år vet jag lite mer om vad jag ska ha inte ha. T.ex. får Alpclematisen längst in i hörnet lämna plats åt nåt som inte växer som ogräs, även om jag gillar att den börjat blomma först nu. Doftkaprifolen får stanna.

balkong-1.jpg

balkong-2.jpg

detalj2.jpg

detalj1.jpg

En bild från i våras, den enda bild jag har från maj eller juni då Miss Bateman blommade så fint.

balkong-vår.jpg

http://www.hazelkid.com/seed

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 01-08-2011, 14:04
          Länk hit: #342

Gäster

CITAT (flaxss @ 22-07-2011, 20:19) *
          Bilder från min balkong idag, skulle ju fixa i ordning den i år, men det har gått lite trögt. Men blir nog snart nya balkongmöbler så vi blir av med det fula bordet och duken. Ska fixa mer med växter, ska täcka räcket med spalje och klätterväxter och mer mysfaktor med ljus, inredning, tyg.

[attachment=63062:P7220741.JPG]
          [attachment=63063:P7220742.JPG]

idag har vi köpt lite nytt från Rean, blev lite bättre när vi ändrade

CITAT (hazelkid @ 31-07-2011, 19:38) *
          Lite bilder från min balkong i Oslo. Soligt och hiskeligt varmt idag. Första året jag har balkong så har fixat lite växter på måfå. Nästa år vet jag lite mer om vad jag ska ha inte ha. T.ex. får Alpclematisen längst in i hörnet lämna plats åt nåt som inte växer som ogräs, även om jag gillar att den börjat blomma först nu. Doftkaprifolen får stanna.

Vacker och snygg balkong, gillar soffan.

Citera
          batski
          Inlägg 08-08-2011, 08:08
          Länk hit: #343

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Vilka fina balkonger ni har! bravo.gif

Jag har en liten balkong där jag bor nu, men det blev en del att göra efter flytten och nu är sommaren typ förbi (är det bara jag som tycker den här sommaren känns som den kortaste ever?) utan att mitt balkongprojekt blivit av, så nu får jag vänta till nästa sommar. Men nu har jag blivit inspirerad av era balkonger så det känns lite trist att behöva vänta så länge tongue.gif

Hur som helst, tack för inspirationen och jag hoppas jag kan bidra med några egna bilder nästa år. Men min balkong är liten, 2,7 kvadrat (230 x 118 cm), så jag måste inreda den så jag får plats med så mycket grönska som möjligt samtidigt som vi själva också ska få plats där tongue.gif

mieb, din mosskruka är så charmig 000.gif Är de små ormbunkarna stensöta?

Förresten, vad använder ni för jord på balkongen? Samma som till era inomhusväxter eller nåt annat?

Citera
          dorislina
          Inlägg 06-05-2012, 09:01
          Länk hit: #344

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 14 965

Jag knuffar upp den här tråden lite. Det är ju balkongsäsong nu. yahoo.gif

--------------------
          Not a monster, not a bogeyman.
          Understand that it's just a person -
          not worth devoting any nightmares to.

Citera
          batski
          Inlägg 06-05-2012, 09:59
          Länk hit: #345

Medlem

CITAT (dorislina @ 06-05-2012, 10:01) *
          Jag knuffar upp den här tråden lite. Det är ju balkongsäsong nu. yahoo.gif

Tack dorislina! tummenupp.gif Den här fina tråden får inte dö ut!

Såg mitt inlägg som fick avsluta trådet förra året. Nu håller jag äntligen på att inreda balkongen smile.gif Har redan köpt alla lådor och krukor som jag behöver (eller snarare som jag får plats med tongue.gif ), plus några plantor och frön, och satt upp två lådor på väggen. Nu blir det dags för jorden snart. Har ingen bil så jag undrar hur jag ska frakta hit all jord. Enligt mina beräkningar behöver jag lite över 60 liter.. Funderar även över vilken jord jag ska köpa.

Balkongen får bara sol några timmar på förmiddagen och vissa ställen är helt skuggiga, vilket begränsar mitt växtval lite, men jag har iaf bestämt mig för följande växter:

I den halvsoliga hörnan längst bort från balkongdörren står redan en bergsbambu (Fargesia murielae) 'Bimbo' som väntar på att bli planterad i en 40l kruka. Som undervegetation kommer bambun att få sällskap av lite penningblad (Lysimachia nummularia) som jag hoppas ska hänga ner över krukans sidor. I lådorna som hänger på framsidan och som får mest sol har jag tänkt ha slingerkrasse som jag hoppas kommer att utvecklas till en liten djungel och hänga ner en bit. På väggen där det är näst mest sol blir det koriander, mizuna och hänglobelia. På golvet där det är som skuggigast en bred och låg kruka med stenbräcken (Cystopteris fragilis), kaukasisk förgätmigej (Brunnera macrophylla) och mossa (tack mieb för inspirationen!). I en annan kruka där det är lite sol tänker jag försöka mig på vilda smultron. Sen är det en till kruka där jag skulle vilja ha nåt som blommar oh som trivs i med bara lite sol och mest skugga. Från början hade jag tänkt ha gräslök i den som ju både blommar och är ätbart, men den får ju rosa blommor och jag är rädd för att det skulle paja färgskalan lite. Aja vi får se vad det blir till slut. Hade velat ha fler växter, bl a. maskros, men det är ju lite ont om plats..

Får fixa lite bilder sen när det är gjort.

Citera
          Rihane
          Inlägg 06-05-2012, 16:59
          Länk hit: #346

Gäster

Ja jag är inte nödbedd. Bidrar med lite bilder från idag.

En balkongvy.

En del av stenpartikrukan (på bilden syns Kuddviva wub.gif , iris, näva, lewesia och dvärgruta. Irisen, nävan och lewesian har överlevt vintern och lewesian samt nävan har jag drivit upp från frön)

Den uppmärksamme ser att det är mycket vivor. Anledningen är att jag älskar dom och att dom blommar överdådigt tidigt på säsongen för att blygt bara ha kvar dom låga bladen så att jag slipper ta fram macheten(sekatören) senare på säsongen.

Citera
          Rihane
          Inlägg 06-05-2012, 17:40
          Länk hit: #347

Gäster

CITAT (batski @ 06-05-2012, 10:59) *
          ........ Sen är det en till kruka där jag skulle vilja ha nåt som blommar oh som trivs i med bara lite sol och mest skugga. Från början hade jag tänkt ha gräslök i den som ju både blommar och är ätbart, men den får ju rosa blommor och jag är rädd för att det skulle paja färgskalan lite. Aja vi får se vad det blir till slut. Hade velat ha fler växter, bl a. maskros, men det är ju lite ont om plats..

Får fixa lite bilder sen när det är gjort.

Prakttandrot(Cardamine waldsteinii) har jag läst gillar skugga.
          Har planterat en på min balkongs skuggigaste plats.
          Jag har gräslök som får vita blommor.

Citera
          batski
          Inlägg 08-05-2012, 07:37
          Länk hit: #348

Medlem

CITAT (Rihane @ 06-05-2012, 18:40) *
          Prakttandrot(Cardamine waldsteinii) har jag läst gillar skugga.
          Har planterat en på min balkongs skuggigaste plats.
          Jag har gräslök som får vita blommor.

Tack! smile.gif Kan det vara kinesisk gräslök? Tyvärr är jag inte så mycket för vita blommor generellt sett (det finns vissa undantang). Helst hade jag velat ha nånting som får blåa eller gula blommor. Även rött skulle funka. Andra färger skulle funka bra i fall de inte blommar samtidigt som de gula.

Vad mycket du har på din balkong! Jag tycker gullvivor är riktigt söta smile.gif

Redigerat av batski: 08-05-2012, 07:50

Citera
          batski
          Inlägg 08-05-2012, 08:15
          Länk hit: #349

Medlem

Undra om japansk akleja skulle funka.. Men jag misstänker att det är lite för lite sol där..

Citera
          Rihane
          Inlägg 08-05-2012, 08:20
          Länk hit: #350

Gäster

CITAT (batski @ 08-05-2012, 08:37) *
          Tack! smile.gif Kan det vara kinesisk gräslök? Tyvärr är jag inte så mycket för vita blommor generellt sett (det finns vissa undantang). Helst hade jag velat ha nånting som får blåa eller gula blommor. Även rött skulle funka. Andra färger skulle funka bra i fall de inte blommar samtidigt som de gula.

Vad mycket du har på din balkong! Jag tycker gullvivor är riktigt söta smile.gif

Skulle kunna vara det. Brukar skriva upp vad det är för något jag har men har av någon anledning inte gjort det. En bild på den från förra året.

När jag köpte min vita prakttandrot fanns det andra tandrötter en som var blekgul och en som ser lila ut. Om du inte gillar den lila färgen kallar du den nog för rosa. Vet inte om dom gillar skugga. Glömde säga att den tandroten jag köpte ska vissna ner under sommaren.

Annat som funkar i skugga är hosta.

edit: glömde. Skugglilja, Tricyrtis formosa, trivs i skugga

Redigerat av Rihane: 08-05-2012, 08:23

Citera
          batski
          Inlägg 08-05-2012, 08:52
          Länk hit: #351

Medlem

Ah Tricyrtis formosa var riktigt cool och fin, men den blir tyvärr alldeles för hög för den platsen sad.gif Max 30-40 cm är det som gäller där, för det hänger en balkonglåda ovanför, så det måste vara nånting som får plats under. Jag har inte så gott om plats där tyvärr, varken på höjden eller på bredden, så även hosta skulle bli alldeles för stor..

Det är inte så att jag inte skulle gilla rosa, för det gör jag, men jag vill hålla mig till en enkel och harmonisk färgskala. Blått och gult kommer det iaf att bli eftersom jag gillar blå hänglobelia och ska även plantera penningblad och kaukasisk förgätmigej. Sen på framsidan i balkonglådorna vill jag ha krasse, så det blir redan ganska maxat med färger. Därför vill jag undvika rosa, eftersom det skulle sticka ut för mycket. Jag kanske ska göra det lätt för mig och bara så lite maskrosor i den krukan, men det blir nog inte så japanskt även om det skulle stå bredvid bambun tongue.gif

Tack så mycket för alla tips iaf! Jag vet att jag kan vara lite "svår" eftersom jag har ganska bestämda idéer om hur det ska se ut. Men åh, kan inte sluta tänka på Tricyrtis formosa nu...

Redigerat av batski: 08-05-2012, 08:53

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-05-2012, 10:25
          Länk hit: #352

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Förlåt men har ni kollat hur mycket ni får belasta era balkonger? Kan bli tungt när man vattnat sina växter.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Rihane
          Inlägg 08-05-2012, 11:18
          Länk hit: #353

Gäster

Jo, läs bakåt i tråden. Har varit bekymrad över belastningen på balkongen.

Edit: Lägger till att jag hittade var diskussionen om belastningen började. inlägg #255 läs vidare några inlägg och Mieb skriver i inlägg #259 Maxbelastning för en utanpåliggande balkong

CITAT (Rihane @ 14-12-2009, 19:19) *
          ...... Det får inte bli för tungt....Gillar lätta krukor och inredning. Det blir tungt nog ändå med alla växter. Finns visst något om hållfasthet och hur tung en balkong får vara. Tyngden bekymrar mig på allvar men än så länge när jag gör mina grova uppskattningar verkar det vara lugnt.
          ...................

CITAT (mieb @ 16-12-2009, 21:01) *
          ........

Du tar upp en viktig sak att tänka på och det är det här med vikten och hur mycket en balkong tål. En vanlig utanpå-hängande balkong får belastas med max 100 kg/kvm allt som allt, med människor, möbler och växter.

Min balkong är nästan helt inbyggd och är placerad mot tre väggar istället för en. Det gör att hållfastheten ökar, men jag har inte fått fram några egentliga siffror på hur mycket belastning som rekommenderas som max. Jag antar att den kan belastas i stort sett som ett rum men jag har ändå ungefärlig koll på vikten på det som jag har ute på balkongen; trälådan 40 kg jord + ca 10 l vatten på sommaren t ex. Jag väljer också lätta material som trä, plast, korg och zink för att hålla nere vikten.
          Men jag ska faktiskt försöka få fram siffror på rekommenderad maxbelastning, det hade känts bra. Kanske man kan ringa till stadsbyggnadskontoret eller något arkitektkontor...

...........

Redigerat av Rihane: 08-05-2012, 11:33

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-05-2012, 13:11
          Länk hit: #354

Gäster

CITAT (Rihane @ 06-05-2012, 17:59) *
          Ja jag är inte nödbedd. Bidrar med lite bilder från idag.

En balkongvy.

En del av stenpartikrukan (på bilden syns Kuddviva wub.gif , iris, näva, lewesia och dvärgruta. Irisen, nävan och lewesian har överlevt vintern och lewesian samt nävan har jag drivit upp från frön)

Den uppmärksamme ser att det är mycket vivor. Anledningen är att jag älskar dom och att dom blommar överdådigt tidigt på säsongen för att blygt bara ha kvar dom låga bladen så att jag slipper ta fram macheten(sekatören) senare på säsongen.

Roligt att denna tråd har blivit aktuell igen.

Vad vackert när du fått till det som rabatter tummenupp.gif , och inte det typiska krukplantering om du förstår hur jag menar. Har på senare tid försökt få till det mer med större krukor och med samplanteringar med busklar, små träd, prenner.

Redigerat av flaxss: 08-05-2012, 13:11

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-05-2012, 13:59
          Länk hit: #355

Gäster

Så här ser min balkong ut i år (ursäkta min kamera, som är helt sönder),, iår är det turkos, gult, rosa, cerise, lila som gäller. På väggen med mest sol (vita) ska jag antingen ha väggväxthus eller växttrappa eller hyllor. Funderar på att måla golvet med nåt, kanske turkos eller blir det för mycket ?

Vy
          Bifogad fil  vy.JPG ( 168.51k ) Antal nedladdningar: 35

Sötmandel nytt för i år
          Bifogad fil  s_tmandeltr_d.JPG ( 82.41k ) Antal nedladdningar: 44

Café bordet med lykta och pensee och petunia svart från odla.nu
          Bifogad fil  bordet.JPG ( 167.56k ) Antal nedladdningar: 32

kruk grupper

här har jag frilandshibiskus 'woodbridge' (som klarat vintern i kruka uran skydd, frös tillbaka lite i topparna) och med döda gullbågar i botten sad.gif och så i andra krukan vildkaprifol, bokharabinda och kaukasiskt fetblad som inte trivs bakom räcket för lite sol.
          Bifogad fil  gruppmedlykta.JPG ( 197.38k ) Antal nedladdningar: 39

stora krukan bokharabinda och gullbåge (fler lever här men det är knappt), vinranka (labruska) och penseer. Hoppas klätterväxterna väller ut överallt till sommaren.
          Bifogad fil  gruppmedpensee.JPG ( 174.95k ) Antal nedladdningar: 41

Och död gullbåge, jätte många av dom har dött. Fast krukorna har varit torra, så det måste ha varit kölden. Några har kommit tillbaka andra bara något skott och flera helt döda.
          Bifogad fil  d_dgullb_ge.JPG ( 75.27k ) Antal nedladdningar: 42

Någon som har tips på gulblommande eller gulbladiga växter som tål skugga ?

Redigerat av flaxss: 08-05-2012, 14:04

Citera
          Rihane
          Inlägg 08-05-2012, 17:25
          Länk hit: #356

Gäster

Härligt med lite bilder. Blev nyfiken på gullbågen och såg att det fanns en variant med varigierade blad.
          Lägg ut en turkos matta/tyg och se hur det blir innan du målar.
          Sorgklocka,Uvularia grandiflora är gulblommande och jag tror att den gillar skugga.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 08-05-2012, 20:24
          Länk hit: #357

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (batski @ 08-05-2012, 08:37) *

Tremastarblomma (Tradescantia x Andersoniana) kanske? Den är i och för sig inte ätbar men lite "japansk" - tycker den ser ut nästan som ett blommande gräs. Jag har själv haft den i låda och den funkade bra. Omkring 40 cm hög, men breder ut sig lite "hängande" men ändå upprätt. Se bara till att du får en blå (min var felmärkt och blommade med cerise blommor).

Redigerat av Kryddan03: 25-08-2012, 02:35

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          batski
          Inlägg 08-05-2012, 23:51
          Länk hit: #358

Medlem

CITAT (flaxss @ 08-05-2012, 14:59) *
          Någon som har tips på gulblommande eller gulbladiga växter som tål skugga ?

Wow vad fint du har gjort det med lyktorna och all! 000.gif

Penningblad fär ju gula blommor, men du kanske vill ha nåt högre.

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-05-2012, 16:35
          Länk hit: #359

Gäster

CITAT (Rihane @ 08-05-2012, 18:25) *
          Härligt med lite bilder. Blev nyfiken på gullbågen och såg att det fanns en variant med varigierade blad.
          Lägg ut en turkos matta/tyg och se hur det blir innan du målar.
          Sorgklocka,Uvularia grandiflora är gulblommande och jag tror att den gillar skugga.

Gullbåge är jättevackra, gulliga små böjda blomklasar. Synd bara att den inte verkar klarar att övervintra i kruka.

Ja det kanske är bäst att lägga en matta, faktiskt mysigare än bara målad betong. Sorgklocka är verkligen jätte vacker växt, men tror den blir för hög. Annars är färgerna perfekta.

CITAT (batski @ 09-05-2012, 00:51) *
          Wow vad fint du har gjort det med lyktorna och all! 000.gif

Penningblad fär ju gula blommor, men du kanske vill ha nåt högre.

Tack kompiskram.gif du får med visa bilder snart så man får se tummenupp.gif

Nej det ska vara marktäckande, du tror inte den blir för aggressiv med rötterna i samplantering ? annars hade den passat bra, snyggt om det väller ut på kanten med. Och tål typ det mesta.

Har funderat på gulbladig oregano också, men det funkar nog inte bakom balkonräcket.

Citera
          Rihane
          Inlägg 09-05-2012, 17:26
          Länk hit: #360

Gäster

CITAT (flaxss @ 09-05-2012, 17:35) *
          Gullbåge är jättevackra, gulliga små böjda blomklasar. Synd bara att den inte verkar klarar att övervintra i kruka.

Ja det kanske är bäst att lägga en matta, faktiskt mysigare än bara målad betong. Sorgklocka är verkligen jätte vacker växt, men tror den blir för hög. Annars är färgerna perfekta.
          Tack kompiskram.gif du får med visa bilder snart så man får se tummenupp.gif

Nej det ska vara marktäckande, du tror inte den blir för aggressiv med rötterna i samplantering ? annars hade den passat bra, snyggt om det väller ut på kanten med. Och tål typ det mesta.

Har funderat på gulbladig oregano också, men det funkar nog inte bakom balkonräcket.

Angående penningblad. Jag har precis börjat rensa bort mina för jag tycker dom börjar bli för aggresiva. Fungerar nog fint om det inte finns andra växter som man är rädd om.

Citera

24 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-02-2026, 15:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon