Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

24 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationstråd för oss med balkong
          batski
          Inlägg 10-05-2012, 08:47
          Länk hit: #361

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (Kryddan03 @ 08-05-2012, 21:24) *
          Tremastarblomma (Tradescantia x Andersoniana) kanske? Den är i och för sig inte ätbar men lite "japansk" - tycker den ser ut nästan som ett blommande gräs. Jag har själv haft den i låda och den funkade bra. Omkring 40 cm hög, men breder ut sig lite "hängande" men ändå upprätt. Se bara till att du får en blå (min var felmärkt och blommade med cerise blommor).
          Här är min till höger bakom svampen:
          [attachment=69807:IMG_2489.JPG]
          Och här lite på håll:
          [attachment=69808:IMG_2412.JPG]

Tack så mycket för tipset! Jag har faktiskt redan lagt ner tankarna på att det ska vara något ätbart i den krukan tongue.gif Men nu kan jag inte släppa tanken på skuggliljorna och nu har jag läst att det även ska finnas lågväxande arter av dessa coola växter. Nu måste jag bara ta reda på vilka. Men frågan är var man kan få tag på såna udda arter?.. Att jag alltid ska fastna för växter som är svåra att få tag på rolleyes.gif

Vad lummigt du har det på din balkong! 000.gif

CITAT (Rihane @ 09-05-2012, 18:26) *
          Angående penningblad. Jag har precis börjat rensa bort mina för jag tycker dom börjar bli för aggresiva. Fungerar nog fint om det inte finns andra växter som man är rädd om.

Ja man får nog samplantera den med växter som är större och kraftigare annars kan den ta över.

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-05-2012, 11:00
          Länk hit: #362

Gäster

Vad tror ni om att plantera Waldsteinia ternata ? eller den kanske blir för aggressiv också kan den tänkas trivas i kruka. Men täcker ju bra. Och i andra krukan Hylotelephium 'Bertram Anderson' ?

kanske blir för skuggigt för kärleksörten, då jag inte vill flytta krukorna så får dom stå bakom räcker, klätterväxterna och buskarna kommer ju växa ut till solen och få ganska ljust. Men dom lägre får ju nästan aldrig sol, min andra sedum är väldigt långdragen så dom ska jag nog ta veck och ersätta med penningsblad (i den kruka är det ganska tuffa växter som vildkaprifol och bokharabinda).

Citera
          dorislina
          Inlägg 12-05-2012, 08:55
          Länk hit: #363

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 14 965

Den här tråden är så himla bra. wub.gif Mycket inspiration. Mina balkonger är inget att skryta med just nu (flyttade hit i september förra året så jag har fått börja från scratch) men när det är iordning kommer det en lite bild från mig också. Jag kommer mest ha ätbart tror jag. Fast jag suktar efter en fin klematis också.

--------------------
          Not a monster, not a bogeyman.
          Understand that it's just a person -
          not worth devoting any nightmares to.

Citera
          mieb
          Inlägg 13-05-2012, 00:31
          Länk hit: #364

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 16 660

Vilka härliga bilder och vad roligt att ni håller liv i den här gamla tråden! happy.gif

Här är min balkong nu i mitten av maj. Jag har planterat en del men inte riktigt kommit mig för att städa iordning och fixa till det. Måste göra det snart, kanske i morgon...

Lådan med röd alpklematis, smultronschersmin och lite annat. Till höger min himmelsblå alpklematis som snart ska få flytta till landet eftersom den växer mig över huvudet och väller utanför balkongen om jag inte klipper och klipper.

Prydnadsgräs på bordet.

Som vanligt har jag millioner minipenséer! smile.gif

--------------------

Citera
          Ninashka
          Inlägg 27-05-2012, 18:15
          Länk hit: #365

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 75 969

Vi flyttade in i vår lägenhet förra juli och fixade bara en balkonglåda med 5 pelargoner. Nu i år så började sambon med att odla paprika, jordgubbar och chili och jag drog igång ett stort "nu ska vår balkong bli en grön oas"-projekt. Den här tråden har verkligen varit guld värd, väldigt inspirerande! blomma.gif

Såhär ser det ut nu, helt överbelamrat med växter. Skulle vilja sätta upp en parasoll, fixa belysning och möjligtvis få bort några av sambons jordgubb- och tomatplantor så jag kan få en sittplats (han vägrar).

På bordet står det några tomatplantor, persilja, lobelia som inte vill blomma ( sad.gif ) och två samplanteringar med stenpartiväxter och timjan. Till höger, framför bokhyllan står en av klematisarna (Margaret Hunt) med bacopa som skugga för rötterna.

På hyllan står det kryddväxter (dragon, basilika, mynta och oregano), plocksallad, sockerärter, jordgubbar... Den andra klematisen (the President) står vid spaljén, den växer inte lika bra som den vid bokhyllan. sad.gif Har planterat japansk humle i en annan kruka också men den vill inte växa alls.

Min nyinköpta stamros wub.gif (Ghita Renaissance) vid fönstret med några Flitiga Lisa vid fötterna.

Vi är nybörjare båda två så jag antar att många av växterna kanske dör/inte utvecklas som de ska men det är roligt så länge det varar! Jag håller tummarna för att rosen klarar sig i alla fall, den är det enda jag verkligen har lagt pengar på. giggle.gif

EDIT: Bilderna ser ut att flyta ut från inlägget, är det någon annan som har det problemet?
          EDIT2: Minskade storleken på bilderna.

Redigerat av Ninashka: 22-09-2018, 19:47

Citera
          flaxss
          Inlägg 28-05-2012, 18:34
          Länk hit: #366

Gäster

CITAT (Ninashka @ 27-05-2012, 19:15) *
          Såhär ser det ut nu, helt överbelamrat med växter. Skulle vilja sätta upp en parasoll, fixa belysning och möjligtvis få bort några av sambons jordgubb- och tomatplantor så jag kan få en sittplats (han vägrar).

Härlig grönska tummenupp.gif ska bli kul att följa, det kan man aldrig få för mycket av av grönskan, jag själv tycker det är viktigt att ha så man kan sitta. Hade också mycket innan på balkongen men har skalat av mycket detta år.

Kan ni inte sätta fler hyllor eller växttrappor ? så ni får bort växterna i mitten och sätter dom utmed ?

Citera
          flaxss
          Inlägg 28-05-2012, 18:44
          Länk hit: #367

Gäster

Tog lite bilder nu,, har bytt växterna 4gånger nu men nu tror jag att jag ska nöja mig med dessa blommor. Har ändrat en del bland dom stora krukorna. Allt växer på bra nu när det varit varmt.

Palettblad och bokharabinda

Större bokharabinda

Kaprifol och sötmandel-träd

Lykta med mörk bladig palettblad

Svart petunia och tvillingsporre hänger på räcket.

Lyktor

Vy

Redigerat av flaxss: 28-05-2012, 18:44

Citera
          Ninashka
          Inlägg 28-05-2012, 18:59
          Länk hit: #368

Medlem

CITAT (flaxss @ 28-05-2012, 19:34) *
          Härlig grönska tummenupp.gif ska bli kul att följa, det kan man aldrig få för mycket av av grönskan, jag själv tycker det är viktigt att ha så man kan sitta. Hade också mycket innan på balkongen men har skalat av mycket detta år.

Kan ni inte sätta fler hyllor eller växttrappor ? så ni får bort växterna i mitten och sätter dom utmed ?

Tyvärr är balkongen väldigt liten och hyllan tar upp nästan all väggplats. Jag skulle möjligtvis kunna få plats med en liten kruka vid dörren men inget så stort att det får plats med hans grönsaker eller bär. Balkongräcket har en del plats över dock så det tål att funderas på. g.gif

Tycker om alla dina lyktor! Väldigt mysigt. bravo.gif

Citera
          batski
          Inlägg 28-05-2012, 19:21
          Länk hit: #369

Medlem

Mycket smakfullt! tummenupp.gif

Det är så snyggt och mysigt med lyktor! Jag har också köpt en fin liten lykta på Indiska som jag ska hänga upp så snart min roomie kommer med borrmaskinen.

Hos mig är det mesta fixat. Bara att vänta på att allt ska gro.. Värst vad tid det tar tongue.gif Särskilt krassen som inte kommit upp än.. Undra hur lång tid det kommer att ta innan det börjar se vettigt ut.. En kruka är fortfarande tom och väntar på skuggliljan. Fick i dag ett mail om att ordern behandlas inom 1 vecka. Hoppas den hinner hit redan den här veckan, för jag får besök i helgen och då hade det varit roligt om den redan stod på plats. Sen är det en kruka där jag planterat röd sockblomma (Epimedium x rubrum) men har ångrat mig. Funderar på stenar och murreva istället, den blommar länge och ger ett vackert och harmoniskt intryck. Det skulle nog passa den japanskt inspirerade miljön jag försöker skapa, även om murreva är en europeisk växt. Men jag kanske ändrar mig igen. Det har helt enkelt varit idétorka vad gäller den krukan tongue.gif

CITAT (flaxss @ 28-05-2012, 19:44) *
          Tog lite bilder nu,, har bytt växterna 4gånger nu men nu tror jag att jag ska nöja mig med dessa blommor. Har ändrat en del bland dom stora krukorna. Allt växer på bra nu när det varit varmt.

Palettblad och bokharabinda

Större bokharabinda

Kaprifol och sötmandel-träd

Lykta med mörk bladig palettblad

Svart petunia och tvillingsporre hänger på räcket.

Lyktor

Vy

Citera
          flaxss
          Inlägg 29-05-2012, 10:29
          Länk hit: #370

Gäster

CITAT (batski @ 28-05-2012, 20:21) *

Det är så snyggt och mysigt med lyktor! Jag har också köpt en fin liten lykta på Indiska som jag ska hänga upp så snart min roomie kommer med borrmaskinen.

Hos mig är det mesta fixat. Bara att vänta på att allt ska gro.. Värst vad tid det tar tongue.gif Särskilt krassen som inte kommit upp än.. Undra hur lång tid det kommer att ta innan det börjar se vettigt ut.. En kruka är fortfarande tom och väntar på skuggliljan. Fick i dag ett mail om att ordern behandlas inom 1 vecka. Hoppas den hinner hit redan den här veckan, för jag får besök i helgen och då hade det varit roligt om den redan stod på plats. Sen är det en kruka där jag planterat röd sockblomma (Epimedium x rubrum) men har ångrat mig. Funderar på stenar och murreva istället, den blommar länge och ger ett vackert och harmoniskt intryck. Det skulle nog passa den japanskt inspirerade miljön jag försöker skapa, även om murreva är en europeisk växt. Men jag kanske ändrar mig igen. Det har helt enkelt varit idétorka vad gäller den krukan tongue.gif

Ja vi får hoppas att den kommer, kul med nya och annorlunda växter tummenupp.gif

Men det tycker jag låter som en bra idee, kommer nog bli snyggt.

Citera
          flaxss
          Inlägg 29-05-2012, 15:50
          Länk hit: #371

Gäster

EDIT

Redigerat av flaxss: 29-05-2012, 17:19

Citera
          Ninashka
          Inlägg 29-05-2012, 16:37
          Länk hit: #372

Medlem

CITAT (batski @ 28-05-2012, 20:21) *

Vad spännande med japaninspirerat, det vill jag gärna se bilder på!

Sambon har rensat bland sina växter, de som inte har blommat än ska guerillaplanteras ute någonstans och några av jordgubbarna ska få hänga på väggen, så nu ska vi äntligen kunna få sitta ute. yahoo.gif Jag har köpt nya luktärter (lågväxande) som ska få vara i blomlådorna istället för de gamla (höga) som tydligen måste få växa uppåt och inte kan hänga ner. blush.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 29-05-2012, 16:55
          Länk hit: #373

Gäster

Edit

Redigerat av flaxss: 01-06-2012, 14:50

Citera
          flaxss
          Inlägg 29-05-2012, 17:21
          Länk hit: #374

Gäster

CITAT (Ninashka @ 29-05-2012, 17:37) *

Sambon har rensat bland sina växter, de som inte har blommat än ska guerillaplanteras ute någonstans och några av jordgubbarna ska få hänga på väggen, så nu ska vi äntligen kunna få sitta ute. yahoo.gif Jag har köpt nya luktärter (lågväxande) som ska få vara i blomlådorna istället för de gamla (höga) som tydligen måste få växa uppåt och inte kan hänga ner. blush.gif

Vad bra att ni kan sitta där tummenupp.gif men jag vet hur det är när man funnit ett intresse,, då blir det mycket.

guerillaodling tycker jag är intressant när man förgyller tråkiga platser som inte används.

Citera
          Rihane
          Inlägg 29-05-2012, 19:26
          Länk hit: #375

Gäster

CITAT (Ninashka @ 27-05-2012, 19:15) *
          Vi flyttade in i vår lägenhet förra juli och fixade bara en balkonglåda med 5 pelargoner. Nu i år så började sambon med att odla paprika, jordgubbar och chili och jag drog igång ett stort "nu ska vår balkong bli en grön oas"-projekt. Den här tråden har verkligen varit guld värd, väldigt inspirerande! blomma.gif

På bordet står det några tomatplantor, persilja, lobelia som inte vill blomma ( sad.gif ) och två samplanteringar med stenpartiväxter och timjan. Till höger, framför bokhyllan står en av klematisarna (Margaret Hunt) med bacopa som skugga för rötterna.

På hyllan står det kryddväxter (dragon, basilika, mynta och oregano), plocksallad, sockerärter, jordgubbar... Den andra klematisen (the President) står vid spaljén, den växer inte lika bra som den vid bokhyllan. sad.gif Har planterat japansk humle i en annan kruka också men den vill inte växa alls.

Min nyinköpta stamros wub.gif (Ghita Renaissance) vid fönstret med några Flitiga Lisa vid fötterna.

Vi är nybörjare båda två så jag antar att många av växterna kanske dör/inte utvecklas som de ska men det är roligt så länge det varar! Jag håller tummarna för att rosen klarar sig i alla fall, den är det enda jag verkligen har lagt pengar på. giggle.gif

EDIT: Bilderna ser ut att flyta ut från inlägget, är det någon annan som har det problemet?
          EDIT2: Minskade storleken på bilderna.

Härligt att se. Har inte en sådan där bra vägg att sätta en bokhylla mot.

flaxss: Jättefint, om några år kanske jag också lärt mig så pass mycket och kommit dithän att jag skalar ner. Det är snyggt att ha en växt och sten(tror jag det är?) under växten i krukan. Skaffade en grenaster i höstas som jag gjorde så med. Grenaster blir så vacker när den blommar sent och sedan frosten i grenarna gör den fin att ha under vintern. Tyvärr överlevde den inte vårsolen.

Citera
          batski
          Inlägg 29-05-2012, 19:29
          Länk hit: #376

Medlem

Jag får fixa det sen när det har växt lite. Sen kanske ni inte ska ha för höga förväntningar på hur japanskt det ser ut. Jag skrev ju japanskt inspirerat för mer än så är det inte. Det blev nog för många krukor, balkonglådor och blommande växter i olika färger för att det ska se riktigt japanskt ut. Inspirationen finns där, men inte minimalismen tongue.gif

Kul att ni ska köra lite guerilla gardening tummenupp.gif Och det låter nice att ni har fixat plats så ni kan sitta där biggrin.gif Det är ju liksom poängen va? Oj jag trodde luktärter kunde växa krypandes på marken, som slingerkrasse.

Citera
          Ninashka
          Inlägg 29-05-2012, 22:10
          Länk hit: #377

Medlem

CITAT (flaxss @ 29-05-2012, 18:21) *
          Vad bra att ni kan sitta där tummenupp.gif men jag vet hur det är när man funnit ett intresse,, då blir det mycket.
          Ja, känner mig lite besatt ibland. Spenderar alldeles för mycket tid online med att läsa om växter och hur man gör vad. Det värsta är att man måste vänta så länge med allt! Ska det ta 3 år för mina klematisar att växa till sig, ack och ve, jag har inte tålamod att vänta så länge. tongue.gif

CITAT (flaxss @ 29-05-2012, 18:21) *
          guerillaodling tycker jag är intressant när man förgyller tråkiga platser som inte används.
          Det har varit lite svårt med att enas om en bra plats för plantorna, svårare än jag trodde att det skulle vara i alla fall. Så mycket man måste tänka på.

CITAT (batski @ 29-05-2012, 20:29) *
          Jag får fixa det sen när det har växt lite. Sen kanske ni inte ska ha för höga förväntningar på hur japanskt det ser ut. Jag skrev ju japanskt inspirerat för mer än så är det inte. Det blev nog för många krukor, balkonglådor och blommande växter i olika färger för att det ska se riktigt japanskt ut. Inspirationen finns där, men inte minimalismen tongue.gif
          Äh, det är tanken som räknas ju! Vi har verkar inte ha något tema annat än "ätbart" än så länge. rolleyes.gif

CITAT (batski @ 29-05-2012, 20:29) *
          Kul att ni ska köra lite guerilla gardening tummenupp.gif Och det låter nice att ni har fixat plats så ni kan sitta där biggrin.gif Det är ju liksom poängen va? Oj jag trodde luktärter kunde växa krypandes på marken, som slingerkrasse.
          Jo, hrm, jag antog att de kunde växa hur som helst tills jag började söka runt på nätet och allt jag kunde hitta handlade om hur man stöttar den på bästa sätt så jag bara antog att den måste uppåt... Nåväl, gjort är gjort och nu har jag satt nya frön. Men jag kan alltid ta med mig de gamla luktärterna med oss ut ikväll och se om de överlever i det vilda. giggle.gif

Allt är förberett och vi ska ut och plantera i skydd av mörkret (haha). Önskar jag hade en basker jag hade kunnat sätta på mig också.

Viva el pimiento!

Citera
          Rihane
          Inlägg 30-05-2012, 14:22
          Länk hit: #378

Gäster

Man nästan hör hur det knakar när det växer därute. En bild från idag.

Det mesta är perenner på bilden(förutom heliotropen och penséerna som jag sådde några i början på januari). Löjtnantshjärta, trädgårdssmörboll, krypblågull, och nunneört blommar.
          På nästa bild är en kruka med sommarblommor. Créme/lime-färgad verbena med underbar doft. Busklobelian har blå blommor som doftar jordgubb. Där finns även en mörkröd nejlika och några skott från palettbladet.

Krukan står på balkongens sittplats, (en tråkig men lätt, vit plaststol) för bildens skull. Krukan hänger numer innanför balkongräcket. Flyttade ner den p balkonggolvet i natt för det blåste så. Palettbladen hade visserligen fått rötter men jag hade rotat dom i vatten.

Jag har planterat vit bergnarv, Arenaria montane 'avalanche’, i ett ägg som jag hade murgröna i förra året. Jag har mer och mer försökt skaffa vita blommor eftersom jag gilllar att sitta en stund därute i skymningen och då lyser vita blommor upp. Nedtill till höger syns heliotrop. Till vänster syns bladen på kinesisk riddarsporre som kommer blomma senare i sommar. Är lite stolt över att jag frösått den och att den överlevt flera vintrar nu. Dom lite större bladen till vänster om ägget är från en brunpimpinell, Sanguisorba menziesii.

Citera
          malcolm
          Inlägg 30-05-2012, 15:23
          Länk hit: #379

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag älskar frodiga och överbelamrade balkonger och många gånger kan de vara vackrare än den finaste trädgård men tyvärr belav inte mina balkonger sådana då jag själv bodde i lägenhet. Gillar den uppfinningsrikedom som många har för att få plats med så mycket som möjligt-

Citera
          batski
          Inlägg 30-05-2012, 20:40
          Länk hit: #380

Medlem

Wow vad lummigt! Kul att du blandar olika växter i samma krukor. Det blir ju mer som en liten trädgård tummenupp.gif

Min skugglilja kom i dag och står nu på balkongen nyplanterad i sin kruka som hade stått tom och väntat. Den ser inte så jättehet än, men den ser frisk ut och jag hoppas att den nu kommer att utvecklas och fylla krukan.

CITAT (Rihane @ 30-05-2012, 15:22) *
          Man nästan hör hur det knakar när det växer därute. En bild från idag.

Det mesta är perenner på bilden(förutom heliotropen och penséerna som jag sådde några i början på januari). Löjtnantshjärta, trädgårdssmörboll, krypblågull, och nunneört blommar.
          På nästa bild är en kruka med sommarblommor. Créme/lime-färgad verbena med underbar doft. Busklobelian har blå blommor som doftar jordgubb. Där finns även en mörkröd nejlika och några skott från palettbladet.
          Krukan står på balkongens sittplats, (en tråkig men lätt, vit plaststol) för bildens skull. Krukan hänger numer innanför balkongräcket. Flyttade ner den p balkonggolvet i natt för det blåste så. Palettbladen hade visserligen fått rötter men jag hade rotat dom i vatten.

Jag har planterat vit bergnarv, Arenaria montane 'avalanche’, i ett ägg som jag hade murgröna i förra året. Jag har mer och mer försökt skaffa vita blommor eftersom jag gilllar att sitta en stund därute i skymningen och då lyser vita blommor upp. Nedtill till höger syns heliotrop. Till vänster syns bladen på kinesisk riddarsporre som kommer blomma senare i sommar. Är lite stolt över att jag frösått den och att den överlevt flera vintrar nu. Dom lite större bladen till vänster om ägget är från en brunpimpinell, Sanguisorba menziesii.

Citera

24 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-02-2026, 16:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon