Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > häggmispel som fått brunfläckade blad ?
          joz
          Inlägg 02-07-2008, 16:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 12 428

är det skadeangrepp, dåligt vattnat, för mycket gödning vad ??
          Bifogad fil  P020708_15.31_01_.jpg ( 221.54k ) Antal nedladdningar: 46

bump : inga ideer om vad det kan vara för fel ?

Redigerat av joz: 02-07-2008, 21:15

Citera
          Cilla
          Inlägg 02-07-2008, 22:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag är inte säker alls, men det första som slår mig är frostskador. Å andra sidan ser det ut att vara skador också på blad som kommit på skott senare på säsongen och då blir ju den diagnosen mindre trolig. Å tredje sidan ;-) vet jag ju inte var i landet dessa misplar står.
          det andra som slår mig är magnesiumbrist. Men det är säkert mindre troligt också om plantorna är relativt nysatta. Å andra sidan så kan gödsling av allehanda konstgjorda preparat skapa obalanser.
          Det mest troliga generellt i landet nu är att växter uppvisar torkskadesymptom.

Att hålla vattnat under hela säsongen och hoppas på bättre väder eller sammansättning i jorden nästa säsong är nog receptet.

--------------------

Citera
          joz
          Inlägg 02-07-2008, 22:50
          Länk hit: #3

Medlem

zon 2, har inte varit kallare än 10-15plusgrader nattetid senaste tiden.
          planterades i slutet på april i år. la på hasselfors kogödsel för nån vecka sen, kan det bero på det ?

Citera
          Cilla
          Inlägg 02-07-2008, 23:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Nej knappast kogödslet. Här i Storstockholmstrakten hade vi en natt med -8 i slutet av april, många växter med tidiga bladutspring fick en och annan köldskada av det.

Jag skulle inte oroa mig alltför mycket. vattna och kolla blad som kommer nu och hoppas på bättre säsong nästa år. Den planta du visar har tillväxt och skadorna på bladen är hittills inte mycket stora, dvs plantan saknar itne alltför mycket bladmassa nu.

--------------------

Citera
          joz
          Inlägg 02-07-2008, 23:41
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Cilla @ 03-07-2008, 00:20) *
          Nej knappast kogödslet. Här i Storstockholmstrakten hade vi en natt med -8 i slutet av april, många växter med tidiga bladutspring fick en och annan köldskada av det.

Jag skulle inte oroa mig alltför mycket. vattna och kolla blad som kommer nu och hoppas på bättre säsong nästa år. Den planta du visar har tillväxt och skadorna på bladen är hittills inte mycket stora, dvs plantan saknar itne alltför mycket bladmassa nu.

får hoppas att dom skärper till sig, tycker dom ser hemska ut. ska vattna och hoppas på lite bättre sommarväder undertiden.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 16:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon