Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mango och Avocado, Skötsel av Mango och Avocado
          flaxss
          Inlägg 17-10-2008, 15:59
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (yoshii @ 17-10-2008, 14:24) *
          Jag har balkong, kanske lika bra att ställa ut oliven ett tag och sen ta in den o sätta den mörkt och svalt.....

Min mango grodde när jag hade den i ljummet vatten ett tag minns inte några dagar upp till en vecka kanske, sen planterade jag den och sen pooffade den upp efter några veckor

man ska tvätta kärnan så ren som möjligt också stålull hjälper

fast att ta ut oliven nu är ju inte heller rätt , du ska ta ut oliven när det är ca +5c +10c på våren sedan låta den stå ute tills första frost och övervintra den svalt ca +5c +10c .

Citera
          blomkronan
          Inlägg 17-10-2008, 17:44
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Fluxss
          Jag måste få klämma in en fråga till dig... ang oliv. eller någon annan som kan svaret.
          Jag har ett olivträd ca en meter hög (den har stått ute några frost nätter). Nu har jag läst någonstans, att man måste ha två plantor för att få frukt? pollineringen! Behöver jag två?

Idag var jag till plantskolan, dom hade tre storlekar att välja på. Små träd ca 30 cm, mellanstora typ 50 cm höga fulla med oliver men helt nedklippta nästan inga blad kvar, eller samma storlek som jag redan har utan frukt.

Nu blev jag sugen på att köpa dom med en massa frukt på, min tanke var att så fröna.

Min fråga är: Kan jag köpa dom mellanstora, trots nedklippta nästan utan blad. Kan dom överleva vintern och har jag användning för fröna i frukterna, kan dom vara grobara????????????

eller ska jag hällre ta en planta oklippt utan frukter????????????

ingen pris skillnad på dom men jag vill köpa rätt!!!!

dom ska endast ha 150:- för ett träd på en meter... Men jag vill inte köpa en av varje!, behöver era tips!
          Bifogad fil  DSC00984.JPG ( 84.23k ) Antal nedladdningar: 42

Här är mitt träd...

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-10-2008, 18:19
          Länk hit: #23

Gäster

mina ger frukt utan min hjälp men jag har ju också två . vet inte om det behövs två .

jag provade en gång att så kärnor från mogna frukter och det hände inget på 1år så jag slängde det . plus en frösådd oliv ger inte frukt förens 10-50år .

jag hade inte köpt den med frukt och nedklippt utan blad . hade köpt den med mest blad och mest grenar utan frukt .

Citera
          blomkronan
          Inlägg 17-10-2008, 19:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (flaxss @ 17-10-2008, 19:19) *
          mina ger frukt utan min hjälp men jag har ju också två . vet inte om det behövs två .

jag provade en gång att så kärnor från mogna frukter och det hände inget på 1år så jag slängde det . plus en frösådd oliv ger inte frukt förens 10-50år .

jag hade inte köpt den med frukt och nedklippt utan blad . hade köpt den med mest blad och mest grenar utan frukt .

Tack Fluxss för ditt svar
          Jag var så sugen på att få självså några men om det inte är någon idé så är det ju roligare att ha en stor växt, jag åker och fixa en med blad i morgon crazy.gif vil ha...

Jag vet inte var, jag läste det... men det sades att man behövde två så hummlorna fixa pollineringen, man kunde fixa själv med en pennsel, men jag kommer glömma det eller missa, jag vill ha en trädgård som sköter sig själv så mycket det går... Problemet är ju bara mitt förråd, jag kommer snart inte in själv giggle.gif

Redigerat av blomkronan: 17-10-2008, 19:22

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-10-2008, 19:50
          Länk hit: #25

Gäster

tror det är vinden eller skalbaggar som pollinerar dom så fall . mina har bara bildat utan att jag har gjort något .

Citera
          Avocado
          Inlägg 08-04-2011, 01:41
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 41 610

Ang. avokado.
          Har haft många som jag har tröttnat på efter några år och slängt. Men nu har jag en som är riktigt fin.
          Bestämde mig för att inte toppa denna när jag satte kärnan. Men nu är den ca 1,5m och har fått 2 grenar naturligt. Dom är nu ca 3-4dm med blad på.
          Och nu har den satt fart igen. Nya blad är på väg ut på grenarna och även i toppen.
          Vill inte ha den så mycket högre nu och får snart toppa den iallafall. Hoppas att de ska ge mer kraft till grenarna.

Så frågan är om jag ska klippa/nypa bort dom blad i toppen/kronan som är på väg upp nu, (minst 6st) eller om jag ska vänta tills dom har fått växa till sig och sen klippa. Så det blir på rätt ställe...

Trädet kan få växa några dm till på höjden, men jag vill inte att den ska bli för hög för fort. Vill ju ha den i många år till.
          Vet att dom gärna sticker på höjden och efter toppning så skjuter dom nya toppskott men efter ett tag så ger dom med sig och grenar kommer.

Plantan är bara 3 år.

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-04-2011, 11:39
          Länk hit: #27

Gäster

jag hade nog väntat tills den nya tillväxten är mer stadiga och du kan se (toppa efter 2-4bladpar brukar vara lagom, räkna noderna).

Citera
          Avocado
          Inlägg 08-04-2011, 14:22
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 41 610

Då väntar jag.
          Tack

Citera
          Rebecca
          Inlägg 08-04-2011, 16:52
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Min mango är lite över ett år och är nu snart en meter! Nu börjar den växa igen efter en viloperiod under vintern. Till min stora glädje såg jag att det kommer TVÅ nya skott i toppen - alltså förgrenar den sig själv nu. Jag som varit så orolig för när det skulle hända... är för otålig. Nu är det i alla fall på väg! laugh.gif

Den ena "grenen" i toppen verkar dock växa på mycket bättre än den andra så vi får se hur det utvecklar sig. Gillar att de nya "bladvåningarna" är mörkröda innan de rätar upp sig och blir sådär fint glänsande mörkgröna... min lilla sötnos! wub.gif

Snart ska den få en större kruka också.
          Såhär såg den ut i januari:

Bifogad fil  mango.jpg ( 29.02k ) Antal nedladdningar: 33

Redigerat av Rebecca: 08-04-2011, 16:55

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 08:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon