Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Åtgärder vid åska
          eden
          Inlägg 20-07-2008, 22:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem nr: 15 992

CITAT (Netha @ 20-07-2008, 23:16) *
          Oj! Bor du på landet i eget hus som saknar åskledare?

Fy så trist att förlora en telefon. sad.gif

Det finns åskledare, men blixten gick ner i en elstolpe i skogen, sedan följde den kabeln till mig o grannarna angry.gif

Citera
          Netha
          Inlägg 20-07-2008, 22:32
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (eden @ 20-07-2008, 23:23) *
          Det finns åskledare, men blixten gick ner i en elstolpe i skogen, sedan följde den kabeln till mig o grannarna angry.gif

Ok .. jag har bl.a sett när blixten (eldboll) gick in i hus, via farstubrotaket och ner ...
          den brände ner hela huset.

Citera
          eden
          Inlägg 20-07-2008, 22:49
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem nr: 15 992

CITAT (Netha @ 20-07-2008, 23:32) *
          Ok .. jag har bl.a sett när blixten (eldboll) gick in i hus, via farstubrotaket och ner ...
          den brände ner hela huset.

Då räcker det inte att dra ur kontakterna -cry-.gif

Redigerat av eden: 20-07-2008, 22:50

Citera
          Tobb
          Inlägg 20-07-2008, 23:22
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Hur är det egentligen med kulblixtar, har hört någon berätta att de hade en kulblixt inomhus och slog till den med en träsko så var den borta. Well vet inte hur det gick till?

Men min senaste drabbning med åskan var som "tur" bara adsl-modem och router för tot 1000kr... Dagens i-landsproblem som hipp-hipp skulle sagt

Bifogad bild

Supporten sa att jag skulle testa att ha det urdraget ett tag duh.gif jag tyckte det var lönlöst och köpte ett nytt modem istället.

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          henriks
          Inlägg 20-07-2008, 23:33
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Tobb @ 21-07-2008, 00:22) *
          Hur är det egentligen med kulblixtar, har hört någon berätta att de hade en kulblixt inomhus och slog till den med en träsko så var den borta. Well vet inte hur det gick till?

Men min senaste drabbning med åskan var som "tur" bara adsl-modem och router för tot 1000kr... Dagens i-landsproblem som hipp-hipp skulle sagt

Bifogad bild

Supporten sa att jag skulle testa att ha det urdraget ett tag duh.gif jag tyckte det var lönlöst och köpte ett nytt modem istället.

Ha! den där känner jag igen på nåt vis! För några år sedan tog åskan en styrdator för mig, den slutade inte fungera, det gick bara inte att kontakta den på fjärr längre. Brydde mig inte nämvärt på sommaren så den snurrade på i åtskilliga veckor innan jag börjde rota i problemet. Nätverkskortet uppvisade vissa likheter med ditt adsl modem....

Synd bara att det var integrerat på huvudkortet! sad.gif

Redigerat av henriks: 20-07-2008, 23:33

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-07-2008, 09:43
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Tobb @ 21-07-2008, 00:22) *

rotfl.gif Ja det hade ju säkert hjälpt...!
          Jag har faktiskt fått en ny linjeväljare en gång. "Javisst, vi vet om att de är åskkänsliga" sa de bara och skickade en ny!! Det hade varit bra om man kunde få nya grejor av telefonbolagen/internetleverantören. Inte kundernas fel att de inte gräver ner sina ledningar ju. Och när man är borta länge och risken för åska är liten, vill man kanske inte dra ut telefonsvararen hela tiden.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          henriks
          Inlägg 30-07-2008, 21:06
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Myosotis @ 21-07-2008, 10:43) *
          rotfl.gif Ja det hade ju säkert hjälpt...!
          Jag har faktiskt fått en ny linjeväljare en gång. "Javisst, vi vet om att de är åskkänsliga" sa de bara och skickade en ny!! Det hade varit bra om man kunde få nya grejor av telefonbolagen/internetleverantören. Inte kundernas fel att de inte gräver ner sina ledningar ju. Och när man är borta länge och risken för åska är liten, vill man kanske inte dra ut telefonsvararen hela tiden.

Skulle inte ha någon större betydelse om alla ledningar vore nergrävda - det är längden på ledningarna som har störst betydelse. Vid ett åsknedslag i tex ett träd blir det i princip lika stor överspänning i en kabel som är nergrävd i marken bredvid trädet som det gör i en luftledning på samma ställe.

Överspänningsskydd är det enda som fungerar - och då menar jag inte de man köper för några tior och pluggar in själv, det behövs lite rejälare doningar.

Men i sak håller jag med dig, inte vill man ha allt urdraget bara för att man skall resa bort en eller några dagar - tex kylskåpet är ju lite jobbigt att dra ur...

Redigerat av henriks: 30-07-2008, 21:08

--------------------

Citera
          Felicia
          Inlägg 31-07-2008, 07:27
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

Vi satt just och pratade om åskan här på jobbet - hur i all världen gör man egentligen om man är ute, man ska ju inte vara på sjön och inte på öppen yta ex hygge, åker osv. Sen ska man inte vara under träd så var ska man ta vägen egentligen om åskan slår till och man är ute, långt från bil och bebyggelse confused.gif
          Nån som vet?

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          Tobb
          Inlägg 31-07-2008, 08:00
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Om man skulle råka ha med sig bilen är det ett utmärkt åskskydd, hette det van der vahls bur den principen som gjorde att man klarade sig i bilen?

Om man skulle vara ute och segla borde masten, med förhoppningsvis monterad åskledare, funka som skydd?

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Chamomille
          Inlägg 31-07-2008, 08:04
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Efter att min bättre (?) hälft fick en eldslåga i nyllet från nån kontakt när det åskade förra året och modem samt dator pajade så drar jag ur strömmen till åtminståne min nya dator. TV:n kan få gå sönder om den vill, det är roligare att umgås biggrin.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Felicia
          Inlägg 31-07-2008, 08:28
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

CITAT (Tobb @ 31-07-2008, 09:00) *
          Om man skulle råka ha med sig bilen är det ett utmärkt åskskydd, hette det van der vahls bur den principen som gjorde att man klarade sig i bilen?

Om man skulle vara ute och segla borde masten, med förhoppningsvis monterad åskledare, funka som skydd?

Jo, bilen är ju bästa skyddet men om man är långt ifrån, ex ute och plockar bär flera kilometer från bilen, då är det ju inte så lätt.

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-07-2008, 11:31
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Tobb @ 31-07-2008, 09:00) *

Nej, Faradays bur. Van der Vaart är en fotbollsspelare. smile.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 00:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon