Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Så odlar du vintercitron!, Så odlar du vintertålig citron!
          Kee
          Inlägg 24-07-2008, 23:14
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Jag vill se bilder på dig flaxss! smile.gif

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          Azur
          Inlägg 24-07-2008, 23:15
          Länk hit: #22

Gäster

Hmm... Så det rör sig om citroner som överlevt några milda vintrar utomhus i zon 1-2, inte i zon 5-6. Det kan man väl tänka sig om läget är skyddat.

Bilder: högst upp på sidan har du en rad däer det först står Inloggad Som Prins_Gyllenbär, sen Min Kontrollpanel. Klicka på Min Kontrollpanel. Till vänster ser du nu en rad alternativ. Klicka på Mina Album. Välj att Skapa ett Album. Döp det och klicka i att andra får se i det. Sedan klickar du på "välj en åtgärd" och välj "ladda upp bild". Nu är det bara att ladda upp din bild.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-07-2008, 23:23
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Azur @ 24-07-2008, 23:15) *
          Hmm... Så det rör sig om citroner som överlevt några milda vintrar utomhus i zon 1-2, inte i zon 5-6. Det kan man väl tänka sig om läget är skyddat.

ja typ . och jag har övervintrat känsligare än så typ dadelpalm under kallare vintrar än -10c med skydd . utan större framgång ( visst växter lite men frös ner alltid ) ,, så därför har jag svårt att tro att man nu kan odla vackra citronträd i sverige . ännu mindre en lång tid typ 5-10år. och ändå får frukt när frukterna tar ca 8-12månader på sig att mogna . vilket menar då att frukten skulle frysa sönder under vintern . och även om läget va skyddat behövs skydd flesta vintrar .

jag tror inte på detta att dom växt så länge utan skydd och överlevt en normal vinter . om det nu är något annat ??alltså det inte är någon citron . utan en annan växt som överlevt .

CITAT (Kee @ 24-07-2008, 23:14) *
          Jag vill se bilder på dig flaxss! smile.gif

klart ,, skicka pm .

Citera
          prins_gyllenebäret
          Inlägg 25-07-2008, 11:40
          Länk hit: #24

Gäster

När jag skrev att det knappt snöat, syftade jag på att det varit såpass varmt att det inte blivit snö de senaste vintrarna. Visst har det kommit lite snö ibland men minns faktiskt inte om det gjort det i år dock. Vad gäller Blommning förstår jag inte det konstiga, blommar i början av april, (små) gröna frukter i slutet av september- oktober.

Ja bilder kommer, håll ut, måste uppdatera kameran till en digital först också, sen efter det ska jag försöka lyckas ladda in dem i datorn och förhoppningsvis kunna visa bilder på träden.

Nej det är inga andra växter jag har, det är helt klart citrus från vanliga citroner. Sköter man bara växter på rätt sätt kan man åstadkomma underverk, kom ihåg det!

Citera
          Bassam
          Inlägg 25-07-2008, 14:35
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Jag är med dig flax. men människor har svart att tror på nya saker, men växter kan anpassa sig till nya situationen långsam, bara måste man har tålamod, det händer i mäniska kroppen , när vill de banta de tror om de inte äta räcker men istället kroppen samla fet och de blir tjockare.
          H:Bassam

Citera
          prins_gyllenebäret
          Inlägg 25-07-2008, 15:34
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT
          Jag är med dig flax. men människor har svart att tror på nya saker, men växter kan anpassa sig till nya situationen långsam, bara måste man har tålamod, det händer i mäniska kroppen , när vill de banta de tror om de inte äta räcker men istället kroppen samla fet och de blir tjockare.
          H:Bassam

Bara man har tålamod, arbetar på rätt sätt, undviker misstag så kan man anpassa växter vetydligt mer än de flesta tror. Jag själv har bevisat att man faktiskt kan odla citronträd utómhus i Sverige (iaf i vissa delar) med framgång. Ni får tro vad ni vill, mitt syfte var att jag ville dela med mig av detta för jag tycker det är en rolig grej att kunna ha citron i trädgården. Jag ska iaf försöka få upp bilder på träden så snart som möjligt.

Citera
          clivia
          Inlägg 25-07-2008, 19:49
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (prins_gyllenebäret @ 25-07-2008, 16:34) *
          Bara man har tålamod, arbetar på rätt sätt, undviker misstag så kan man anpassa växter vetydligt mer än de flesta tror. Jag själv har bevisat att man faktiskt kan odla citronträd utómhus i Sverige (iaf i vissa delar) med framgång. Ni får tro vad ni vill, mitt syfte var att jag ville dela med mig av detta för jag tycker det är en rolig grej att kunna ha citron i trädgården. Jag ska iaf försöka få upp bilder på träden så snart som möjligt.

Prins gyllenebäret, du låter som Mitchurin i gamla Ryssland... flirting.gif inget illa menat, jag gillar sådana här människor som experimenterar och tillför lite nytt blod i diskussionen... yes.gif
          Du säger att dina träd överlevt minst 8 år här i Sverige, blommar i början av april och har små gröna frukter i september, oktober... När gulnar de?
          Varför har du inte smakat på dem, det är väl därför du odlar dem i trädgården, eller?

MVH/clivia

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-07-2008, 20:02
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (prins_gyllenebäret @ 25-07-2008, 11:40) *
          När jag skrev att det knappt snöat, syftade jag på att det varit såpass varmt att det inte blivit snö de senaste vintrarna. Visst har det kommit lite snö ibland men minns faktiskt inte om det gjort det i år dock. Vad gäller Blommning förstår jag inte det konstiga, blommar i början av april, (små) gröna frukter i slutet av september- oktober.

Ja bilder kommer, håll ut, måste uppdatera kameran till en digital först också, sen efter det ska jag försöka lyckas ladda in dem i datorn och förhoppningsvis kunna visa bilder på träden.

Nej det är inga andra växter jag har, det är helt klart citrus från vanliga citroner. Sköter man bara växter på rätt sätt kan man åstadkomma underverk, kom ihåg det!

jag pratar om temperatur och inte snö . att du har snöfritt är direkt inget bra för växterna ,, och det snöra som bäst vad jag vet när det är mulet och några plusgrader . är det sedan mildare så regnar det ( vilket jag har istället för snö ) är det för kallt så snöar det inte så mycket för då är vädret klart och ''kallt'' då värmen strålar ut i rymden för solen orkar inte värma upp vilket gör att det är milt när det är mulet och snöar eller regnar . sommaren är det tvärtom . nog om det .

jag tycker jag ser det konstiga i din blomning . för blommar dom början av april ? med tanke på att dom nu överlevt vintern och så ska dom bilda knoppar som sak växa till sig och sedan ska den även blomma ''början'' av ''april'' ,, så snabba är inte citroner med att slå ut blommor efter vintern . och mars och april kan va kalla månader både natt och dag i sverige även vinter om det vill sig in i mars-början av april .

och pricken över I:et så har du även fått gröna frukter ca 5-6månader efter denna mirakel blomningen under en vanlig svensk sommar . när det normalt sett i sverige för krukodlade plantor som man tar in för vinter har en tid på 8-12månader för att mogna . och för att frukt ska mogna så behövs ljuse och värme . ser du skillnad ??

Citera
          prins_gyllenebäret
          Inlägg 25-07-2008, 22:16
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT
          jag pratar om temperatur och inte snö . att du har snöfritt är direkt inget bra för växterna ,, och det snöra som bäst vad jag vet när det är mulet och några plusgrader . är det sedan mildare så regnar det ( vilket jag har istället för snö ) är det för kallt så snöar det inte så mycket för då är vädret klart och \\\'\\\'kallt\\\'\\\' då värmen strålar ut i rymden för solen orkar inte värma upp vilket gör att det är milt när det är mulet och snöar eller regnar . sommaren är det tvärtom . nog om det .

jag tycker jag ser det konstiga i din blomning . för blommar dom början av april ? med tanke på att dom nu överlevt vintern och så ska dom bilda knoppar som sak växa till sig och sedan ska den även blomma \\\'\\\'början\\\'\\\' av \\\'\\\'april\\\'\\\' ,, så snabba är inte citroner med att slå ut blommor efter vintern . och mars och april kan va kalla månader både natt och dag i sverige även vinter om det vill sig in i mars-början av april .

och pricken över I:et så har du även fått gröna frukter ca 5-6månader efter denna mirakel blomningen under en vanlig svensk sommar . när det normalt sett i sverige för krukodlade plantor som man tar in för vinter har en tid på 8-12månader för att mogna . och för att frukt ska mogna så behövs ljuse och värme . ser du skillnad ??

Att säga i början av april var kanske lite att ta i, mitten av april är kanske mera korrekt, men vet de haft blommar runt den 10:e april iaf. Det här med mogning är en annan sak, jag sade att jag fått små gröna frukter runt slutet av september-oktober. Dessa frukter har en tendens till att slitas ned allteftersom det blir kallare blåsigare med mera. Jag har aldrig fått mogna (gula) frukter, men har fått små gröna frukter, och det tycker jag räknas som om citronen burit frukt för det är ju just vad den har.

Att citronträden ska hinna växa massa innan de blommar? De börjar ju växa mer redan nångång i mars när det blir varmare (senare om värmen inte kommer). Tycker nog mer att de växer till sig och blommar samtidigt.
          Att ha dem i kruka fungerar inte riktigt på samma sätt, iaf inte enligt min erfarenhet.

Någon frågade varför jag har träden ute i trädgården om ja inte smakar på citronerna. 1. Citronerna har varit ganska små och gröna, därav inte mogna. 2. jag har de ute för jag tycker det är en rolig grej att ha exotiska växter i trädgården, det är kul att se vad som går att klara av.

Mitt nästa mål är att skapa en citronträdgård, detta kommer dock ta ett bra tag eftersom jag just sått några citronfrön och de lär dröja år innan dessa plantor växt till sig, samt ett år av skötsel och tillvänjning av kyla för att det ska tåla den svenska vintern.

Jag vet att många här kanske nte tror på detta, just för att det låter otroligt vilket är tråkigt. jag tycker iallafall att ni kan testa följa min guide innan ni helt uttalar er.

Detta ser också omöjligt ut men ändå går det, bara ett exempel som bekräftar att även saker som verkar svåra trots allt kan gå.

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/medi...mp;lpos=extra_0

Redigerat av prins_gyllenebäret: 25-07-2008, 22:26

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-07-2008, 09:13
          Länk hit: #30

Medlem

snälla nån frilands citroner som börjar växa i mars och blommar början av april .

enligt klimatkartorna har du i Mars medel på 0c +2c / Max temp i Mars har du +6c +2c / Min temp i Mars har du -2c -4c under normalperiod . det är ''än'' lågt för en citron .

Citera
          Azur
          Inlägg 26-07-2008, 09:37
          Länk hit: #31

Gäster

Prins Gyllenebäret: den här diskussionen är meningslös utan några bevis från din sida att citronerna alls existerar.

Citera
          prins_gyllenebäret
          Inlägg 26-07-2008, 15:45
          Länk hit: #32

Gäster

CITAT
          snälla nån frilands citroner som börjar växa i mars och blommar början av april .

enligt klimatkartorna har du i Mars medel på 0c +2c / Max temp i Mars har du +6c +2c / Min temp i Mars har du -2c -4c under normalperiod . det är \\\'\\\'än\\\'\\\' lågt för en citron .

Du får tro vad du vill ingen tvingar dig till att tro på det jag säger.

Sen är det stor skillnad på temperatur i Mars beroende på datum, antar dina klimatkartor var över hela mars månad. De senaste vintrarna har dock varit mildare så kan tänka mig medeltemperaturen varit något högre, men vet inte.

Att säga att max temp i Mars är si och så är ju bara löjligt. Det finns ingen uträknad maxtemperatur för Mars, det finns bara prognoser för vad som brukar ligga runt max. Dock finns det år där det är extrema undantag så jag skulle aldrig säga att si och så mycket är maxtemperaturen, för det om något är ju rena dumheten.

Azur: Okej, vilka bevis vill du ha? Bilder kommer läggas upp. Om inte det räcker vad kan jag ge för bevis? Och om du finner diskussionen meningslös fattar jag inte ens varför du är kvar i tråden.

Det jag skriver är till 100% sanning, vad ni tror väljer ni själva, men testa och följ guiden vet jag, vad jag vet så förlorar ni ju inget på det.

Redigerat av prins_gyllenebäret: 26-07-2008, 15:48

Citera
          Azur
          Inlägg 26-07-2008, 15:50
          Länk hit: #33

Gäster

CITAT (prins_gyllenebäret @ 26-07-2008, 16:45) *
          Azur: Okej, vilka bevis vill du ha? Bilder kommer läggas upp. Om inte det räcker vad kan jag ge för bevis? Och om du finner diskussionen meningslös fattar jag inte ens varför du är kvar i tråden.

Bilder blir bra, gärna flera och helst så man ser lite av omgivningen.

Jag är självklart kvar i tråden för att det är intressant ifall det skulle visa sig att citron med ett nödrop är härdig i gynnsamma lägen i zon 1.
          Jag tror dock inte din behandling har någonting som helst med eventuell härdighet att göra.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-07-2008, 17:21
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (prins_gyllenebäret @ 26-07-2008, 15:45) *
          Du får tro vad du vill ingen tvingar dig till att tro på det jag säger.

Sen är det stor skillnad på temperatur i Mars beroende på datum, antar dina klimatkartor var över hela mars månad. De senaste vintrarna har dock varit mildare så kan tänka mig medeltemperaturen varit något högre, men vet inte.

Att säga att max temp i Mars är si och så är ju bara löjligt. Det finns ingen uträknad maxtemperatur för Mars, det finns bara prognoser för vad som brukar ligga runt max. Dock finns det år där det är extrema undantag så jag skulle aldrig säga att si och så mycket är maxtemperaturen, för det om något är ju rena dumheten.

Det jag skriver är till 100% sanning, vad ni tror väljer ni själva, men testa och följ guiden vet jag, vad jag vet så förlorar ni ju inget på det.

visst är det mildare än så i Mars nåt år ,, jag själv har haft sommar värme i mars . men det var normal period uppmät från SMHI . jag ville bara mena med detta att en citron som börjar växa i mars är otroligt under dessa 8år då jag själv i skåne exempel hade våren 05 snö och frost till första april och enligt kartorna har jag likadant som dig om inte varmare på någon av kartorna . och ändå som jag skrev har jag haft snö och frost till första april . man ska inte förlita sig på extremt milda vintrar och vår smile.gif ,, att du sedan kallar SMHI'kartor för dumheter bry jag mig inte ett dugg om .

nej vi förlorar inget på det mer än ev plantor av citronfrösådder . jag själv trivs så bra med att odla mina i krukor för jag vet att det funkar .
          och det ser man ju på mina bilder att det funka lika bra att ha dom i krukor om inte bättre
          http://www.pixbox.se/pic_show_id22335472.html

Redigerat av flaxss: 26-07-2008, 17:55

Citera
          prins_gyllenebäret
          Inlägg 26-07-2008, 17:56
          Länk hit: #35

Gäster

Visst är jag medveten om att de kan vara kallt även i slutet av Mars till början av April. Men de 2 senaste åren har det faktiskt inte varit det.

Sen har jag aldrig kallat SMHI´s kartor för dumheter, sa bara att det är dumt att hävda att maxtemperaturen i Mars är si och så mycket, visst kan man säga att den normala maxtemperaturen är en viss grad. Men det är inte så att det inte kan bli varmare, för det kan det, dock i ovanliga fall.

Till ämnet nu, tycker gott du ska köpa dig en citron och så några frön och följa guiden, funkar det, ja då ser du att jag talar sanning, fungerar det inte, ja då behöver du inte tro mig. jag kan inte riktigt se att du förlorar något stort på detta, samtidigt som detta skulle vara det bästa sättet för mig att bevisa att jag talar sanning.

Ps, ska skaffa fram bilderna snart, måste ha digitalkamera först men det kommer.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-07-2008, 18:08
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (prins_gyllenebäret @ 26-07-2008, 17:56) *
          Visst är jag medveten om att de kan vara kallt även i slutet av Mars till början av April. Men de 2 senaste åren har det faktiskt inte varit det.

Sen har jag aldrig kallat SMHI´s kartor för dumheter, sa bara att det är dumt att hävda att maxtemperaturen i Mars är si och så mycket, visst kan man säga att den normala maxtemperaturen är en viss grad. Men det är inte så att det inte kan bli varmare, för det kan det, dock i ovanliga fall.

Till ämnet nu, tycker gott du ska köpa dig en citron och så några frön och följa guiden, funkar det, ja då ser du att jag talar sanning, fungerar det inte, ja då behöver du inte tro mig. jag kan inte riktigt se att du förlorar något stort på detta, samtidigt som detta skulle vara det bästa sättet för mig att bevisa att jag talar sanning.

Ps, ska skaffa fram bilderna snart, måste ha digitalkamera först men det kommer.

jag har inte gjort kartorna min vän smile.gif . jag hävdade inte att det va så ,, som jag skrev har jag både haft vinter och sommar i Mars läs det gärna .

som jag också sa ,, jag har testat att ha citron ute det funkar om vintern är mild i skyddat läge men dom ger upp snart och dör även med skydd har du glömt det ? . jag trivs bra med att ha dom i krukorna för jag vet att växterna trivs så just nu har jag en massa blommor på min citron och växer som 17 den vill jag INTE ha ute om vintern .

så jag behöver inte göra dina metoder . och jag är inte den som är feg med att utsätta växter för frost eller vinter men det finns en gräns . i min trädgård nere i skåne odlar jag där dvärgpalm,banan,väderkvarnspalm,fikon,oliver,rosmarin,äkta kiwi,kanariedadelpalm,passionsblomma m.f . har också övervintrat citron,äkta dadelpalm med skydd med att citron,dadel har dött efter ett par år . så jag är inte hlet bakom flötet . och är intresserad av att folk testar växter ute . men detta enligt mig låter för bra .

bilder skulle va trevligt både på marken,området,trädet,frukt,blad,stam allt vill jag se om jag ska börja tro dig smile.gif gärna några närbilder också .

Redigerat av flaxss: 26-07-2008, 18:17

Citera
          hjärtegull
          Inlägg 26-07-2008, 19:38
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem nr: 11 377

Kära prins gyllenbäret.

Jag tror på dig iaf. Bara för att det står si och så i böcker och bara för att flaxss kanske inte lyckas med sina växter alla gånger, så behöver inte det betyda att alla misslyckas.

"Freaks of nature" finns överallt, och dina citronträd är tydligen ett av dom.

Jag tycker du ska sluta lägga ner din energi på att försvara dig i denna tråden. Du ville vara snäll och hjälpsam och dela med dig av något som du tycker är fantastiskt, och får bara en (eller snarare jäkligt många) skopa skit tillbaka. Du förtjänar nog bättre än detta.

Min styvmor brukar alltid säga "sånt snack far som en stormvind genom huvudet, in genom ena örat och så lika snabbt ut genom det andra igen".

Får jag någonsin en trädgård så ska iaf jag försöka mig på din metod : ) Även om man kanske aldrig lyckas få mogen frukt på träden, så är det säkerligen en charmig växt att ha i trädgården.

Gå ut och krama dina citronträd och njut av sommaren istället för att lyssna på flaxss och hans klart ostoppliga nedklankningar på alla som kommer med något nytt.

smiley_small_hug.gif

--------------------
          Den sista kyssen - min ego-blogg i cyberrymden.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-07-2008, 20:25
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (hjärtegull @ 26-07-2008, 19:38) *
          Jag tror på dig iaf. Bara för att det står si och så i böcker och bara för att flaxss kanske inte lyckas med sina växter alla gånger, så behöver inte det betyda att alla misslyckas.

och får bara en (eller snarare jäkligt många) skopa skit tillbaka. Du förtjänar nog bättre än detta.

.

Gå ut och krama dina citronträd och njut av sommaren istället för att lyssna på flaxss och hans klart ostoppliga nedklankningar på alla som kommer med något nytt.

smiley_small_hug.gif

eller hur smile.gif wub.gif smiliesen förklara hur jag känner mig .

Redigerat av flaxss: 26-07-2008, 20:37

Citera
          hjärtegull
          Inlägg 26-07-2008, 21:10
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem nr: 11 377

CITAT (flaxss @ 26-07-2008, 21:25) *
          eller hur smile.gif wub.gif smiliesen förklara hur jag känner mig .

Det spelar ingen roll hur många smileysar du väljer att peta in i dina inlägg, när det du väljer att skriva med bokstäver speglar något helt annat.

Kan du inte bara låta prins gyllenbäret odla sina citroner enligt den metoden han har utformat, istället för att klanka ner på honom? Meningen med det här forumet är väl ändå att man ska dela tips och ideér med varandra och hjälpa till om det är någon som har en fråga. Inte att man ska analysera sönder inlägg och skriva hånfulla svar.

Om man bemöts på detta vis så förstår jag om man tappar lusten att odla.

Har du inte hört talas om tankens kraft? Om du tror och vill att något ska gå bra, ja då gör det ofta det eftersom man laddar in en massa positiv energi i sig själv och i det man gör. Motsatt effekt uppnår man om man bara tror att det ska gå åt helskotta, och då gör det ju ofta det.

Som sagt; backa tillbaka lite. Låt folk testa sig fram till olika saker, och uppmuntra människor till att våga försöka.

Det är väl trots allt det en passion handlar om?

--------------------
          Den sista kyssen - min ego-blogg i cyberrymden.

Citera
          prins_gyllenebäret
          Inlägg 26-07-2008, 21:33
          Länk hit: #40

Gäster

Precis! Äntligen en person som faktiskt förstår att det finns undantag och att saker som låter ovanliga/extrema ändå kan fungera =)

Tycker det är tråkigt (flax) att du själv misslyckats med dina citronträd över vintrarna, kanske därför som du har din bestämda åsikt och bitterhet. Därför föreslår jag att du sår några nya frön och testar guiden så slår du två flugor i en smäll då du ser jag talar sanning, samtidigt som lär dig något!

Men som jag tidigare nämnt flax, det är ditt problem om du inte tror på mig inte mitt, jag har ju mina bevis för att det går tro vad du vill du. Ska skaffa fram bilder bara för skojs skull. Det ska bli kul att se vad ni säger när ni får se dem smile.gif

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 05:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon