Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad är det jag har fått?
          Grå
          Inlägg 12-07-2008, 10:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Jag fick en planta av mamma för ett par veckor sedan. Hon är lika kass på namn som jag. Detta är ett skott från ett skott av en planta som mamma fick av mormor någongång på 60-talet. (Om mormor var lika kass på namn vet jag däremot inte biggrin.gif)

Är det någon som vet vad detta är? Det påminner om en hosta, men växer på "knölar" och mamma har haft sina plantor inomhus i alla år, fast de har inte trivts så där överdrivet bra. Om den blommar vet jag inte.

Bifogad fil  Blomma_080712.JPG ( 947.9k ) Antal nedladdningar: 49

Sedan har jag en krukväxt som ser ut som en korsning mellan kaktus och olivträd... har ingen bild på den här och nu, men den har brun, grenad, taggig stam, vit mjölkig sav som kletar när den torkar,centimeterstora ovala grågröna blad och vita blommor som ser ut som majblommor. Den är hur tacksam som helst och jag tror man kommer att få plantera den vid min gravsten för den lär överleva mig. Kunde man få ett namn på den också skulle jag bli jätteglad.

Tack på förhand!

Citera
          Grå
          Inlägg 12-07-2008, 11:00
          Länk hit: #2

Medlem

Jo förresten, jag har en bild på den, men det var under en period när jag bodde ett par månader i lägenhet och den mådde inte alls bra. Den började krya på sig när jag ställde den på den platsen som är på bilden, så jag misstänker att det drog från fönstret där den stod först.

Bifogad fil  Buddah2.jpg ( 853.11k ) Antal nedladdningar: 53

Ska ta bild på den igen när jag åker hem nästa gång, den har vuxit hur mycket som helst biggrin.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 12-07-2008, 11:09
          Länk hit: #3

Gäster

Jag tycker #1 påminner om en mycket liten Aspidistra, men det skulle kunna vara nån annan typ av kalla också. Ser din mammas växt ut så här?
          http://www.puyallup.wsu.edu/Hort/Hort332/i.../aspidistra.jpg

#2 är en Euphorbia, jag kan inte se säkert vilken, men gissningsvis en vitblommig storbladig odlingsform av Kristi Törnekrona:
          http://www.athenee-horticulture.be/didacti...photo/in148.jpg

Citera
          Grå
          Inlägg 12-07-2008, 11:18
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Azur @ 12-07-2008, 12:09) *
          Jag tycker #1 påminner om en mycket liten Aspidistra, men det skulle kunna vara nån annan typ av kalla också. Ser din mammas växt ut så här?
          http://www.puyallup.wsu.edu/Hort/Hort332/i.../aspidistra.jpg

#2 är en Euphorbia, jag kan inte se säkert vilken, men gissningsvis en vitblommig storbladig odlingsform av Kristi Törnekrona:
          http://www.athenee-horticulture.be/didacti...photo/in148.jpg

Aspidistra... ja, kanske? Mammas växter ser ut som min i bladformen fast sämre för som sagt, de trivs inte så bra hos henne. (Men det finns andra växter som gör). Den som du visade på bild hade ju väldigt långa blad...
          Ska kolla runt lite bland de olika typerna och se om jag känner igen något. Tack för tipset!

Kristi törnekrona... japp! En sådan är det. TACK!! smile.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 12-07-2008, 11:30
          Länk hit: #5

Medlem

När jag läser lite om Aspidistra (Ungkarlsblomma a0a.gif ) så undrar jag om inte det är det trots allt.
          De unga bladen på plantorna ser ju faktiskt ut som de jag har och ådringarna på bladen är ju samma.
          Mamma har sina växter i söderfönster, men jag ställde min i norrfönster och den verkar trivas bra där. Aspidistran vill ju tydligen stå lite skuggigt, står det.

Hmm... ska nog åka hem till mamma en sväng och flytta runt på hennes krukväxter biggrin.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 02:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon