Det irriterar mig så in i bängen när jag inte kan namnen på mina krukväxter. Oftast missar jag när jag köper dem, för jag ser något fint, köper det och går och börjar fundera sedan när jag kommer hem på vad det är jag köpt egentligen.
I detta fall så är det plantan längst till höger - den köpte jag i en mataffär och har inte en aning om vad den heter. Har inte heller sett den sen dess. Den är ganska lätt att ta sticklingar av, man nyper av en bladrosett och stoppar i jord.
Längst till vänster står en planta som jag fick som skott av en som inte heller visste vad de heter. Den växer snabbt och bildar nya små skott runt bladen. När jag var liten kallade vi dem "Hitlerblomma", men jag hoppas och tror att den har ett trevligare namn.
Söderfönster_3.JPG ( 100.19k )
Antal nedladdningar: 122På denna bild så är det den bredbladiga saken jag inte kan namnet på. Jag fick den av Henriks mamma och hon var inte säker på namnet men trodde på Oxtunga, men när jag googlar på det kommer allt annat än den upp. Bladen är kraftiga lena och lite ludna och växer på knölar. Jag tycker den är skitfräck, men det är klart att det vore ju roligt om man visste vad det är så att man kan ta hand om den på rätt sätt...?
Norrfönster_2.JPG ( 95.08k )
Antal nedladdningar: 115Till sist så har jag fått ett par skott av mamma till en riktig skummis. Det är den som står till höger på bilden. Hon vet inte vad den heter. Den ser ut och känns som om den vore gjord av ett mjukt plastmaterial. När man nyper av toppen så bildas en mängd nya toppar/skott runt snittet och på det viset blir den buskig. Ser nästan ut som en betydligt tjockare variant av rävsvansarna ute i skogen.
Österfönster_2.JPG ( 102.72k )
Antal nedladdningar: 132Tack på förhand!
Redigerat av Grå: 15-07-2008, 21:07