Hej,
Jag planterade för några år sedan fyra rhododendron i ett hörn i trädgården framför några gamla enar som är fina, men dock kala och fula nertill. Tänkte på så vis dölja de fula stammarna och ha en fin rabatt framför

) Jag har en lila parkrhododendron längs bak som antagligen blir högst (fast den växer långsammare än de andra tre?) och framför den i mitten har jag en Cunninghams white och på var sida om den två ceriseröda 'Nova Zembla'. Den lila och den vita är jättefina, runda och kompakta, men de två röda är väldigt glesa och ser inte alls så roliga ut i jämförelse med de andra. Antar att det är dess växtsätt?!
Min fundering är om jag ska gräva upp de två ceriserosa och flytta dem längre bak i rabbaten och plantera några nya, lite lägre framför som fyller ut det glesa. Men överallt där jag läser står det att ma inte ska plantera dem för nära varandra? Går det bra med kanske 50 cm mellan? Tycker Rhododendron percy wiseman är så fin så jag funderar på den

) Funderar dock på om inte rhodarna tar illa upp att bli uppgrävda nu? När ska jag göra det om ALLs?
Har även läst att det går att plantera clematis tillsammans med rhododendron. Är det någon som har testat? Tips på vilken klematis jag ska plantera isf. Det är ju inte sol förrän frampå kvällen, väldigt sur jord och jag skulle isf vilja ha något som INTE blommar samtidigt som rhodarna utan kanske först juli-augusti.
TIPS?!
// v