Köpte idag en lönn, jag vet sedan tidigare att dessa är svårskötta.En Japansk Blodlönn Acer Palmatum 'Atropurpureum' Den skall stå väldrenerat soligt/halvskuggigt läge. Helst ej för blåsigt. Läste någonstans om att dem har svårt att klara vintern här. Tror ni att det är möjligt att få detta vackra träd att överleva hos mig (Edsbyn) Zon 5-6 ? Om man innan vintern täcker över marken runtomkring med vävsäckar eller kanske granris? Finns det någon möjlighet. Vad tror ni som har mer kunskap om detta?
Jag var ju bara tvungen att slå till när det var halva priset, jag fick ge 179 kr för en rätt fin liten buske kanske 0.5m hög.
Med väldränerat kan man då tänka sig sätta detta träd intill en björk som suger så otroligt med vatten? eller skulle detta döda trädet. Har ju även läst att dem kan växta bra under andra träd. Annars är ett alternativ att plantera det i övergången mellan gräsmatta och grusgång. Den bör väll få det rätt väldränerat då? Eller skall man satsa på att sätta den mitt i gruset för att vara säker!
Hittar inte så mycket matnyttig info om denna. Hoppas ni har lite tips och råd. Vill ju helst undvika att ha den i kruka! MVH/Jens
|