Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sydafrika, En 2-veckorsresa
          Grönberg
          Inlägg 18-07-2008, 19:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 15 902

Som vanligt leter vi upp billigaste resan på nätet, 8 papp föt 2 veckor. Vin älskare som vi är så siktar vi på Stellenbosh och Franschoek nära Cape Town, boende fixar vi som vanligt eftersom.
          Vår längsta flygresa, 12 timmar från Heathrow i London, men vi åkte med minsta Arirbussen så det var ganska komfortabelt.
          När vi kom fram tog vi en taxi till förbokade hotellet i Stellenbosh, ett svenskt par har ett mysigt ställe där.
          Vi snurrar runt på diverse, vinprovning, 5 vingårdar på 1 dag och 6 glas på varje.... = 30 glas, jag brukar inte spotta, men här blev det absolut nödvändigt, hela bussen var helpackade när vi kom hem biggrin.gif
          Jag postar lite bilder:
          Vätr härbärge i Stellenbosh

Vinprovning

I Slummen, vi skänkte massor.....

Ovanpå Taffelberget i Cape Town, till höger om mitt huvusd ser ni Robbin Island där Nelson Mandela satt fängslad.....

Speciella växter, växer bara på toppen av taffelberget

Jag får återkomma, Marina vill annat just nu ....... kompiskram.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Biggan_
          Inlägg 18-07-2008, 20:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Grönberg @ 18-07-2008, 20:41) *
          Jag får återkomma, Marina vill annat just nu ....... kompiskram.gif

rotfl.gif naughty.gif ...och jag som var så nyfiken på om det skulle komma fler lejonungar!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Grå
          Inlägg 18-07-2008, 21:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Jag är så förundrad över att det kan växa så sköra och delikata, tunnbladiga blommor i hettan. Nästan alla de vackraste juvelerna kommer ju ursprungligen från Afrika.

CITAT (Biggan_ @ 18-07-2008, 21:17) *
          rotfl.gif naughty.gif ...och jag som var så nyfiken på om det skulle komma fler lejonungar!

biggrin.gif Tycker nog att Nandisnuttan förtjänar en repris i denna tråden.

... i alla trådar för den delen. Gode tid vad söt hon är. Jag har varit inne i Balitråden flera gånger extra nu bara för hennes skull wub.gif

Citera
          Grönberg
          Inlägg 19-07-2008, 08:02
          Länk hit: #4

Medlem

Beviset - vi var där smile.gif

Babianhane
          Det gällde att ha låsat dörren på bilen, den här är inte snäll, 12 cm långa hörntänder och om han och hans avkommor kommer in i bilen så slaktar dem inredningen på nolltid

Afrikansk Pingvin
          Vid Simonstown på Boulders Beach huserar denna pingvin, den enda som lever i varmt klimat

Vi flög till Porth Elizabeth och tog in på Kwantu Game resort, här hyrde vi ett litet hus med halmtak i 2 nätter, all inclusive, safari ingår 2 ggr/dag. Det ÄR dyrt men ett måste, vi betalade 3000:- per natt, men då ingick allt. Vårt hus hade kingsize dubbelsäng, jacuzzi, öppen spis, stor veranda som vätte mot ett vattenhål där alla djuren kom för att dricka, spektakulärt!
          Jag vaknade med Afrika varje morgon vid 5 tiden, öppnade glasdörrarna till verandan och hör Lejonen ryta i fjärran, hovar i galopp nerför slänten mot vattenhålet och en blodröd himmel andas äventyr - oförglömligt!
          Vi åker runt i en öppen Jeep och fotograferar/filmar allt vad vi kan, många gånger är sceneriet så fantastiskt att man glömmer allt.
          En Noshörningsfamilj

Gnu

Oryx

En hel Giraffamilj strosade runt i maklig takt runt bilen, här är tjuren

Gepard

Nandis pappa

Man hade räddat 2 st Bengaliska tigrar från ett Zoo och höll dessa inhägnade för sig själv
          Tigrar lever ju knappast i Afrika utan i Asien, vi har haft nöjet att krama om en Bengalisk tiger när vi var i Thailand, men det är en annan historia

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 19-07-2008, 10:06
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Ljuvligt!

Men när det gäller tigrar i afrika och klimat/temperatur, hur löser de det under de varmaste månaderna eller har tigrarna anpassat sig väl?

Citera
          Grönberg
          Inlägg 19-07-2008, 10:16
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Grå @ 19-07-2008, 11:06) *
          Ljuvligt!

Men när det gäller tigrar i afrika och klimat/temperatur, hur löser de det under de varmaste månaderna eller har tigrarna anpassat sig väl?

Det enda som skiljer Sydafrika från tropiska Asien är väl monsunregnen, temperaturen är inte så våldsam i Sydafrika, dem har medelhavsklimat, därav alla vinodlingar.

--------------------

Citera
          KarinSKARA
          Inlägg 19-07-2008, 10:37
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 7 131

CITAT (Grönberg @ 19-07-2008, 09:02) *
          Beviset - vi var där smile.gif

Babianhane

TACK för alla fina kort och tipps.

Vi skall neröver i Oktober, så du får gärna lägga in mer upplysningar, om vad man ej får missa och vad man bör tänka på.

Gillar inte at bli fotograferad men en sådan här bild får jag nog ställa upp på.

--------------------
          .
          Karin i Marum //
          .

.
          HÖST i MARUM, kom förbi om du har lust
          Bloggen min..Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009..
          .

Citera
          Grönberg
          Inlägg 19-07-2008, 11:32
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (KarinSKARA @ 19-07-2008, 11:37) *
          TACK för alla fina kort och tipps.

Vi skall neröver i Oktober, så du får gärna lägga in mer upplysningar, om vad man ej får missa och vad man bör tänka på.
          Gillar inte at bli fotograferad men en sådan här bild får jag nog ställa upp på.

Tips, oj det är mycket......
          Ni måste till Stellenbosh och Frenshoek, vindistriktet är ljuvligt vackert (och gott). Vi gjorde en rundresa med guide för vindistrikten och en runt Capetown med omgivningar - Godahoppsudden, Boulders beach, etc......
          Kapstaden kan man nog tillbringa 2 veckor bara där, Tablemountain är ett måste, Waterfront market ett annat, Green square market är häftigt med ett kollosalt utbud av Afrikansk konst, vi köpte så mycket att vi fick inhandla en resväska extra.
          Sydafrika är superbilligt, nästan Thailandklass. Denna resa valde vi att bo lite lyxigare än vanligt, men det går att hitta billiga hotel, köp en Lonely Planetguiide om SA, den kommer ni att ha enorm glädje av

Vår dubbelsäng i huset i Safariparken

Jacuzzin var fylld med hett vatten och blomblad när man kom hem efter 4-rättersmiddagen på kvällen

Kl 05:30 Godmorgon Afrika!

För mycket vin i Frenshoek

Vinodlingar i Frenshoek

Pajas i Kapstaden

Taffelberget

Skinn i massor, det finns hur mycket som helst, Zebrorna är en landsplåga och man krockar med dem och andra djur precis som vi med våra Älgar, Zebraskinn är dyrt i städerna men så här vid vägkanten så köpte vi ett för 7000:- , vi köpte även Springbock, Impala, Blesbock och Röd bergsgazell, dessa skinn kostade ca 200:- styck, det är lagligt att köpa och föra in dessa skinn, men vi tog det säkra och skaffade intyg för tulldeklaration.

--------------------

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 19-07-2008, 19:49
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Jag blir så imponerad av dina fina bilder... du är en duktig fotograf. Tack för att du/ni delar med er av era upplevelser

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon