Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Zelkova, Hur stora blir dom?
          Huggorm
          Inlägg 21-07-2008, 15:42
          Länk hit: #1

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Är det någon mer som har en japansk Zelkova (zelkova serrata)? Dessa träd verkar vara rätt populära i USA, men i Sverige ser man dom sällan, och här på forumet får man knappt en träff om man söker. Inte så konstigt kanske, när dom varken har ätbar frukt eller särskillt vacker blomning, samt blir för stora för en vanlig villaträdgård.
          Jag planterade mitt i början på juni, och först hände ingenting. Men nu växer det så det knakar, 30-40 centimeter de senaste två veckorna.
          Hur stora blir dessa träd i Sverige? Mitt står i zon 2, i ett bra söderläge med gott om grundvatten och hyfsat vindskyddat. Funderar på hur nära jag kan plantera andra träd, jag vill bland annat ha ett fågelbärsträd någonstans i närheten. På etiketten från plantskolan står det 6-10m, men dom har haft fel förr. Tysklönn angavs till 6m till exempel... Dessutom är det framför allt bredden som är det viktiga, och dom blir väll rätt breda efter vad jag förstår?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 01:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon