Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Söderklägefönster, Hjälp tack!
          oio
          Inlägg 21-07-2008, 17:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 17 709

Jag är nybörjare på blommor/växter osv.

Nu har jag två Fredskallor i fönstret som mår bra. Jag funderar på att köpa en till, fast något annat...de jag funderar på är:

Begonia, Hibiskus, Silverkalla, Lyckoklöver, Sain Paulia, Pelargon, Julkaktus, Påskkaktus. Tror jag.

Någon ni skulle rekommendera? Bra tips på hur jag ska sköta om?

Citera
          oio
          Inlägg 21-07-2008, 19:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 17 709

Jag har hittat lite info, och...det verkar inte kunna bli de heller.

Citera
          sanakan
          Inlägg 22-07-2008, 09:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 9 182

Är det ett soligt fönster - satsa på någon fetbladig växt som älskar sol! Alla i crassula-släktet till exempel. Med tjocka, köttiga blad.

Såna här crassula som ser ut som tentalker tycker jag är riktigt fina om man har flera stycken.

Övriga plantor som klarar sig i mitt västfönster med mycket sol är:
          "Hjärtan på tråd" (upprullad på spalje, växer 10 cm på två dagar nu när den får vatten och näring!)
          Kristi törnekrona (taggig euphorbia med söta rosa blommor).

Utgå från bladen när du väljer till soliga fönster. Silvriga blad är gjorda för att klara sol, liksom köttiga blad med vaxaktig yta, som kan lagra vatten i sig.

Fredskallor är egentligen inte gjorda för stekande sol, de vill ha mycket vatten och har tunna blad som lätt kan bli brända. Men trivs dina så är ju allt väl smile.gif

Redigerat av sanakan: 22-07-2008, 09:25

--------------------

Fågelholkar i holkbloggen Nyutbildad trädgårdsmästare! Drömmer om trädgård

Citera
          skogstroll
          Inlägg 22-07-2008, 09:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

kanske en aloe vera? det finns fina orkidéer som vill ha soligt... cattleya luktar gott gör den också smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          evaisa
          Inlägg 28-07-2008, 18:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Bifogad fil  cylindrica_001.JPG ( 157.75k ) Antal nedladdningar: 25

Är det ett mycket soligt söderläge? Om kallorna trivs så borde många andra trivas också. Crassula är väldigt gullig. Mina orkideer gillar INTE söderläget. De vissnar och tappar blommorna.

har du provat mina favoriter? Svärmorstungorna? De med långa runda/cylindriska blad gillar mycket ljus och tål värme.

Citera
          Platinum
          Inlägg 28-07-2008, 19:22
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Hur mycket sol är det frågan om? Jag har sol i mitt hus från morgon till kväll, solen går upp i öst är som starkast i söder och går ner i väst...så många suckulenter och kaktusar blir det.

I söderfönstren har jag kaktusar, en köttätande växt, palettblad och sen igår en ananas som jag planterat. Gillar man inte såna växter och söker växter till ett söderfönster så går mitt tips till palettblad, det lustiga med dom är att dom överlever även i norrfönster men får olika färg beroende på ljustillgång.

Öst och västfönstren huserar diverse suckulenter.

I norr eller skugglägen inne i huset står det palmer, fikusar, gullrankor, monsteror och ampelliljor (så undvik dessa om det är söderfönster det rör sig om).

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Sofiia
          Inlägg 29-07-2008, 10:13
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Jag har två fönster i min lägenhet bägge är åt sydväst. I det ena fönstret har jag en bambukardin som är nerdragen helatiden i det fönstret står mina orkidéer (phalaenopsis, dendrobium och oncidium). En bit från det fönstret står en garderobsväxt. I det andra fönstret där det är full sol står en yucca palm, st paulior, köttätare (dom gillar sol), och mina frösådda passionsblommor och kaffe och chili. Så har jag även några kaktusar som skall få flytta dit. De som trivs speciellt bra är nog kaktusarna och köttätarna. Man kan ju även göra så att man sätter höga solälskande växter närmast fönstret och bakom dem sådana som vill ha lite mindre sol. Eller så har man växterna en bit ifrån fönstret det funkar ju också.

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 01:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon