Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Svartvinbärsbladssaft, Recept UTAN citroner?
          Gosa
          Inlägg 23-07-2008, 22:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 17 763

Hoppas på lite hjälp.

Har gjort saft på svartvinbärsblad flera gånger och den är jättegod. Men nu undrar jag om man kan göra den utan citroner.

I mitt recept är det 2 l svartvinbärsblad, 2 l vatten, 2 kg socker , 50 g citronsyra o 3 citroner.

Saften blir rätt syrlig och tänkte att bladsmaken kanske skulle framhävas mer om man skippar citronerna, men går det? Hur påverkas då hållbarheten...kan man frysa denna saft utan problem?

Har nån tips, erfarenheter, recept?

Citera
          KURT
          Inlägg 24-07-2008, 05:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det påverkar nog inte hållbarheten så mycket, den är sockret viktigast för.

Citera
          Platinum
          Inlägg 31-07-2008, 14:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Någon som testat att byta citronerna mot lime?

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Agnetha
          Inlägg 12-08-2008, 01:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 18 199

Hej! Jag har gjort denna dryck i flera år och jag har alltid fryst den, så det går bra. Du tar bara tex små plastflaskor (ex.siraps) o häller upp i dom men det viktigaste är att du aldrig fyller ända upp för då drycken fryser till så ökar den i flaskan. Och det bästa av allt att de håller sig länge då. Lycka till och prova du utan citroner för man har ju ändå citroncyra i saftlagen. tummenupp.gif Agnetha

Citera
          Meliss
          Inlägg 12-08-2008, 08:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 5 636

Jasså! Kan man göra saft av blad! Vad häftigt, det visste inte jag. När ska man plocka bladen, på våren, sommaren, eller hösten?
          Och kokar man saften som man brukar med saft; Koka blad och vatten, sila, häll i socker coh annat, eller är det som man gör med fläder? Dvs hälla varmt vatten över blad och citron, och sedan låta det stå?

Citera
          Gosa
          Inlägg 12-08-2008, 21:51
          Länk hit: #6

Medlem

Meliss> Bladen kan plockas närsomhelst. Min mormor påstår att de ska vara som bäst före midsommar, innan buskarna börjar blomma och bären utvecklas, kanske det har något att göra med att mycket energi o smak går till bären...vet ej. Men jag plockar när jag har tid och det brukar inte bli före midsommar. Som ett tips så går det också att frysa in bladen o safta på vintern! Du gör saften som du gör flädersaft. Kokar en lag av vatten o socker och häller på bladen. I med citronsaft, -skal och citronsyra. Rör om o låt stå i 5 dygn. Lycka till ifall du tänker prova på!

Agnetha, Platinum, Kurt > Ska testa att göra tre olika satser i helgen. En utan citron, en med endast en citron och en med lime. Återkommer med testresultat smile.gif

Citera
          Meliss
          Inlägg 13-08-2008, 19:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 5 636

CITAT (Gosa @ 12-08-2008, 22:51) *
          Lycka till ifall du tänker prova på!

Tack för ditt svar! Då vet jag! Antar att det är för sent nu, så här halvvägs in i augusti. Teblad ska man ju helst ta innan det blommar osv, så det är säkert lika med bladen som man gör saft på. En fråga till; ska saften stå svalt, kallt eller i rumstemp?

Citera
          Gosa
          Inlägg 13-08-2008, 21:34
          Länk hit: #8

Medlem

Meliss> Då saften ska stå i fem dygn så ska den stå svalt, efteråt då du tappat opp den så fryser du den på flaskor. Man kan också hälla någon liter vatten över bladen då man hällt bort allt koncentrat så tar man vara på allt som finns kvar. Det du får då är en utspädd eftersaft som du ska dricka opp ganska snart.

Jag tänkte nog försöka hinna med att safta på bladen i helgen fast vi är i augusti, fast det beror förstås på hur långt söderut/norrut man bor...

Citera
          Gosa
          Inlägg 30-08-2008, 18:46
          Länk hit: #9

Medlem

Nu har jag prövat de olika ideérna, en saftsats med en citron, en med 4 lime och en utan citrusfrukter.

Den med lime skilde sig inte så mycket i smaken, liiiiite annan smak men inte så att man överraskades av det.

Den med en citron blev såklart mindre syrlig men kanske inte som jag hoppades.

Men den utan citron/lime som endast fick syrlighet av citronsyran som skulle med blev helt klart bäst, såsom jag ville ha den. Synd bara att jag endast gjorde en halv sats av den eftersom jag var så osäker på hur den skulle bli smile.gif

Så nu vet ni det, det löns att utesluta citronerna!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon