|
|
  |
Om djurs känsel., någon som vet ... |
|
|
|
15-08-2008, 20:49
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Platinum @ 15-08-2008, 19:02)  Vad är motsägelsefullt? Att man respekterar sådana som valt annan födoregim än en annan? Jag respekterar veganer, fruktarianer osv...de står för sina åsikter å dem respekterar jag. Och de som jag känner som är såna respekterar mig tillbaka fast jag inte är sån. Konstigt? Nej, fungerande kommunikation skulle nog jag säga. Neej nu hänger inte jag med längre...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
Netha
|
15-08-2008, 21:35
|
Gäster

|
CITAT (Gunilla T @ 15-08-2008, 18:51)  Och jag känner både veganer och vegetarianer och alla är normala... Gör jag också.  Förresten .. vad skulle vara onormalt hos dem som inte äter kött?
Redigerat av Netha: 16-08-2008, 07:06
|
|
|
|
|
16-08-2008, 08:09
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Ja, "normalt" eller "onormalt", vem bestämmer det? De veganer jag känner, är veganer av val. Och deras argument för sitt val, är dessutom insiktsfulla, kloka, och vettiga. De kanske helt enkelt är onormalt kloka?
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
16-08-2008, 19:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Berith @ 15-08-2008, 15:47)  Jag känner ingen vegan öht, här omkring är alla normala. Du känner ingen vegan och har ändå så stor koll på veganism att du "vet" att alla tar tillskott? Det må jag säga... Myosotis - jag är också vegetarian och tar inga tillskott (undantaget efter blodgivning och under graviditet), det är inte alls omöjligt att få i sig tillräckligt genom en bra vegetarisk kost
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
17-08-2008, 09:18
|

Medlem

|
Men så konstigt det blev nu!  För mej är att vara vegan eller vegetarian ett annat (annorlunda om ni så vill) sätt att äta. Dom väljer väl bort kött? Och det normala är väl att äta kött?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
17-08-2008, 09:27
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Gunilla T @ 15-08-2008, 18:51)  Och jag känner både veganer och vegetarianer och alla är normala... Fast dom är rätt så gröna i ansiktet.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
17-08-2008, 14:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Det är väl självklart att man inte utsätter djur för onödigt lidande. Man behandlar djuren väl och äter dem sedan med god aptit. Det är också självklart för en hundägare att man inte släpper ut hunden för att riva rådjur inte ens under jakttid. För många kattägare är det däremot självklart att släppa ut katter som dödar fridlysta fåglar med tortyrliknande metoder. Kattägarna kallar sig dessutom för djurvänner??? Katter dödar inte möss och råttor på något trevligt sätt heller. Jag föredrar att döda mössen med gift som gör att de förblöder. Att förblöda är ett bra sätt att dö på. (egen erfarenhet ) Att vara vegan är onaturligt. Människan är anpassad till att leva av både animalisk och vegetabilisk föda. Gorillor är anpassade att leva av vegetabilisk föda. Jämför din mage med en gorillas. Normalt ger en matsammansättning som veganer äter vissa bristsymptom men det är möjligt att en del genetiska varianter kan syntetisera samtliga ämnen. Vill man leva av enbart växter och är myndig så ska man få göra det. Det är helt klart att de flesta vegetarianer släpper ut mindre med koldioxid. Livet blir roligare om människor är olika. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
17-08-2008, 17:36
|
Medlem

|
Hej Myosotis! Det är inte naturligt att släppa ut främmande rovdjur i den svenska naturen. Jag undrar om du tycker det vore lämpligt att låta hundar följa sin instinkt och riva diverse djur. Jag är säker på att man kan hitta några människor som skulle tycka det var mycket skoj att låta sina hundar döda rådjur. Visst uttrycker jag mig bra trots mina erfarenheter av förblödning. Jag råkade få en liten blödning i tarmen. Eftersom jag är man och vi hade gäster den kvällen så sa jag inget. Efter att ha förlorat mycket blod så ringde jag sjukvårdsrådgivningen och en inkompetent sjuksköterska sa att jag behövde inte bry mig. Efter att gästerna gått förlorade jag medvetandet och när min fru såg mig liggande medvetslös i en stor blodpöl ringde hon ambulansen. Tack vare underbar ambulanspersonal och bra sjukvård så överlevde jag, men jag vet vad det innebär att blöda tills man blir medvetslös. Jag tror inte att den sista delen från medvetslöshet till död är särskilt svår. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
17-08-2008, 19:08
|

Medlem

|
Aaaha... jag tror att det var mitt användande av "normal" som fastnade där. Jag pratade om normala matvanor, ingenting annat. För mej är att vara vegan eller vegetarian att ha annorlunda matvanor, ingenting annat som sagt. Jag använder ju inte orden vegan eller vegetarian om personerna i andra sammanhang än deras matvanor. Eller hur? Gör ni?
"Dom felparkerande veganerna under juli ökade med 12%." "Jag är vegan/vegetarian och ska åka för halv biljett på bussen!" "Modern, en 27-årig vegetarian, hjälpte sin son med matteläxan."
Rätta mej om jag har fel!
--------------------
|
|
|
|
|
17-08-2008, 19:20
|
Medlem

|
Hej Myosotis. Jag tycker du har all rätt att vara vegetarian och bli respekterad för det liksom vi som äter kött har all rätt att göra det. Att det är obiologiskt att vara vegetarian eller att avstå från sex förändrar inte något. Det är inte onormalt för det. Skulle alla vara "normala", alltså göra likadant som majoriteten gör så vore livet trist och ingen utveckling skulle ske. När jag tänker på mina vänner och bekanta så är nog alla "onormala" och jag anses av en del vara fullkomligt galen. Jag håller helt med dig om att naturen ställer oss inför svåra moraliska frågor nu för tiden. Jag har heller inte några bra svar. Jag är dock en artist och håller i alla situationer på min art människan vilket inte innebär att jag alltid tycker att människor har rätt. Ett moraliskt svårt exempel är den stackars människa som har jordens sista huvudlöss och blir förklarad som naturskyddsområde av alla miljöinstanser. Greenpeace kommer att vakta så stackaren inte går till apoteket och köper luskam och lusmedel. Risken är att vi i en sådan här debatt förmänskligar djuren och det är inte bra. Jag har exempelvis fått besked om att jag ska lära mina nanduer att gå in när det regnar. Frånsett att nandun är sällsynt dum så undrar jag vem som tar in dem på Pampas. Djurskydd när den är som värst! MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
17-08-2008, 19:46
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Jan, nu kommer jag med en dum fråga: Vad är en nandu?
Djurskyddet blir ju tyvärr jättefel ibland. Som killen som inte fick ha sin reptil kvar (i verksamhet, typ djurpark) om han inte skaffade den en kompis, för inga djur får vara ensamma. Problemet är bara att dessa djur är eremiter och bara tolererar varann när de ska göra fler, annars slåss de tills den ena dör. Det hade dock ingen betydelse enligt myndigheterna...
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
17-08-2008, 20:04
|
Medlem

|
Hej! Nandu, Rhea americana är en strutsfågel som lever i Sydamerika. Väger ca 30 kg. Kvinnokämparnas drömfågel. Honan lägger ägg i närheten av boet. Hannen rullar in det och när kullen är tillräckligt stor så lägger han sig och ruvar. Honorna går genast och letar upp en ny trevlig hanne och börjar om. Hannen tar sedan hand om ungarna. Honorna är ju upptagna med att ragga nya hannar. Kommer en ny unge förbi så accepterar hannen den nya ungen direkt, så hannen går till slut omkring med ungar av mycket olika storlekar. Jag har inte provsmakat dem men köttet anses gott. Fettet är mycket speciellt och tränger genom hud och läder. Det används mycket till hudvårdande preparat. Nandun är mycket korkad. Våra har aldrig lyckats lära sig skillnaden på fingrar och löv. Den hugger tvärs över. En emu väljer däremot noga vilket löv som ser godast ut och undviker fingrarna. Är det något mer du undrar över så fråga. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
17-08-2008, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Men är inte det största problemet för veganer/vegeterianer att få i sig tillräckligt med proteiner/aminosyror? Vi måste få dom i färdigt skick via födan, vi klarar inte av att bygga dom själva som exempelvis en ko. Ärtor och liknande innehåller dock proteiner men i löjligt låg procent i jämförelse med kött så man måste sätta i sig väldigt mycket. Helst soja men den går inte att odla här så glöm det närproducerade. Har läst någonstans att barn i växande ålder har svårt att få i sig tillräckligt med proteiner så dom löper risk att växa dåligt. Sant?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
Netha
|
17-08-2008, 21:56
|
Gäster

|
Har aldrig hört att strutsen skulle värpa svarta ägg... har jag missat något?
|
|
|
|
|
17-08-2008, 22:22
|
Medlem

|
Hej! Strutsen lägger inte svarta ägg men emun lägger svartgröna. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|