Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Leksaker istället för "varnigförbarn-skyltar", Vad tycker ni andra?
          MariaS
          Inlägg 04-08-2008, 19:51
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (AstLar @ 04-08-2008, 20:47) *
          Man ser oftast både studsmattor och fotbollsmål där det bor barn. Uppfarter full med cyklar.
          Då tar man det lugnt om sikten är det minsta oklar.

EXAKT!

Citera
          henriks
          Inlägg 04-08-2008, 21:26
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Häromkring fanns det tills för ett tag sedan ett riktigt skräckexempel på det där med att placera ut cyklar och andra leksaker för att sänka hastigheten: En trehjuling med en docka, klädd i en barnoverall i asfaltskanten men PÅ vägbanan på en 70 sträcka. Visst bromsar man utav bara h-ete om man råkar komma för fort, men vad händer efter några tiotal gånger eller hundra gånger? Jodå, tillslut vet man ju att det är en docka, och då? tja, skulle det då en gång verkligen vara en unge... då... (ryys)
          Funkar bra för folk som åker förbi enstaka gånger, men det är troligen inte den föraren som kör fortast - det är grannen som åker förbi flera gånger per dag!

OK för varningsskyltar av diverse slag, men BU för att placera ut leksaker i fartdämpande syfte = FARLIGT

--------------------

Citera
          Blackelvira
          Inlägg 05-08-2008, 09:04
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 16 188

Jag kommer ihåg när jag var liten att jag och en kompis skulle cykla till vår sommarstuga. Efter vägen stod det en skylt "Varning för lekande barn" och vi blev så rädda för dessa barn så vi vände. giggle.gif
          Gissa om min mamma skrattade.

Citera
          pejori
          Inlägg 07-08-2008, 00:24
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Nu måste jag lägga mej i diskussionen lite.
          Bor i ett så kallat bilfritt bostadsområde, där man har hårda restriktioner om vem som får komma in. tummenupp.gif
          Kanonbra!!! om det hade fungerat!!!
          Bor precis brevid "brandgatan" och där kör fordon som är undantagna reglerna.
          Det vill säga.... Områdets egna fastighetsskötare/sommarjobbande / som kör som galningar...TAXI....Privatpersoner som lånat nyckel för flytt eller dyligt.
          Dom som INTE kommer in, är RÄDDNINGSTJÄNSTEN!!!!!! crying.gif crying.gif
          Antingen vet dom inte vart dom skall köra in, eller så har dom inte nyckeln.!!!!!!
          Dom som är värst här, är hantverkare!!!! (här pågår allehanda renoveringar hela tiden) crying.gif

Här vill jag att företaget har EN inkörsport som rädningstjänst och andra vet om och har nycklar till.
          Nu har vi fem olika portar som går på samma nyckel.
          I lördags, hade vi ett bröllop i området, och en terorist körde i 70 blås på brandgatan för han missade vem som hade nyckel och kom inte ut!!!!

Det är nära att jag skickar en boll över staketet,( men den smällen tar jag med böter.l coolgleam.gif

Skall det vara bilfritt, skall ine företagets inhyrda entrepenader köra som rallykalle i området ranting.gif

Jag kommer att fota ut en av vovvens fotbollar i brandgatan för att se om dom saktar ner. tummenupp.gif

Redigerat av pejori: 07-08-2008, 00:26

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          vildvittra
          Inlägg 07-08-2008, 08:35
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 11 979

är det någon som tänkt på saken ur ett barns perspektiv??
          står det leksaker på ett oväntat ställe kan det ju locka nyfikna ungar som ska titta och peta på det
          då har man gjort en stor björntjänst för både barn och bilister

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 07-08-2008, 08:56
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Pejori vi bor också i ett bilfritt bostadsområde men det är bara på pappret bilfritt.

Alla handverkare kör in och det är inte många dagar på året som inte en bil står på Gården.

Men räddningstjänsten har ju A-nycklar för att öppna. Tyvärr har ju alla människor A-nycklar nuförtiden.

Och sedan alla dessa intelligenta människor som ställer bilen vid infarten, så att varken räddningstjänsten eller ambulansen skulle kunna köra in.

Elisabeth

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-08-2008, 10:38
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Lättar automatiskt på gasen om det står en trehjuling vid vägkanten......

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          AstLar
          Inlägg 07-08-2008, 11:13
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 880
          Medlem nr: 16 603

Om man googlar på "leksaker varnar trafikanter" hittar man hela artikeln i flera olika tidningar.

Citera
          henriks
          Inlägg 07-08-2008, 17:00
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Aqvakul @ 07-08-2008, 11:38) *
          Lättar automatiskt på gasen om det står en trehjuling vid vägkanten......

första hundra gångerna du kör förbi den kanske... men efter tusen?

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 07-08-2008, 17:02
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-08-2008, 09:56) *
          /..../

Och sedan alla dessa intelligenta människor som ställer bilen vid infarten, så att varken räddningstjänsten eller ambulansen skulle kunna köra in.

Elisabeth

Dom har vi här med. tummenupp.gif
          Kunde hyresgästerna ta upp och parkera på balkongen, så gjorde dom det. ranting.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 09-08-2008, 11:58
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Då är väl jag tvärtemot alla andra då. Ett förslag från mig: När man ser en skylt med lekande barn på så rita ett kryss över skylten. Då talar den om att det är förbjudet att leka på vägen.

Vägen är ingen lekplats och det är varje förälders plikt att se till att barnen inte leker på vägen. Självklart så ska man sakta in om man ser barn på vägen, det är ju fullt tillåtet för dem att promenera på vänstra sidan vägen. Men vägen är ingen lekplats och man ska inte lägga skuld på bilförare för att barnen inte kan leka fritt på vägen.

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-08-2008, 12:19
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Men visst är det underbart. Förarna tycks glömma allt de lärt sig på körskolan i samma sekund de ta körkortet. Parkeringsytor eller inte, gör i alla fall detsamma. Bara det är nära till affären och bankomaten.

Här kan jag visa ett exempel på hur det ser ut dagligen vid vår affär. Det finns TVÅ hänvisningsskyltar för anvisade parkeringsrutor. En skylt med stoppförbud, samt gula markeringar på gatan som säger stoppförbud! Dessutom är detta en trafikerad gata till ett stort bostadsområde, med lastbilstrafik till fler företag bakom oss....

Bifogad bild
          Bifogad bild

Så här ser det altså ut DAGLIGEN. Ska man sen begära att dessa förare ska klara av att se om det dessutom finns barn intill vägkanterna? SUCK!

Citera
          AstLar
          Inlägg 09-08-2008, 13:11
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 880
          Medlem nr: 16 603

CITAT (Snigelhatare @ 09-08-2008, 12:58) *
          Vägen är ingen lekplats och det är varje förälders plikt att se till att barnen inte leker på vägen. Självklart så ska man sakta in om man ser barn på vägen, det är ju fullt tillåtet för dem att promenera på vänstra sidan vägen. Men vägen är ingen lekplats och man ska inte lägga skuld på bilförare för att barnen inte kan leka fritt på vägen.

Det var så här jag hade önskat att mannen från vägverket hade svarat i artikeln!

Jag citerar "– Jag har lagt märke till att den här typen av varningar har ökat. Ska man se strikt regelmässigt på det så är det antagligen fel. Men jag kan ärligt talat inte tycka att det är dåligt, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall."

http://hd.se/motor/2008/07/25/leksaker-varnar-trafikanter/

Citera
          Floppy
          Inlägg 09-08-2008, 21:16
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-08-2008, 10:48) *
          Den där dubbelmoralen ser man ofta utanför dagiset och skolan.

Föräldrar lämnar av sina barn och sedan kör dom iväg, i alldeles för hög fart. Alla andra skall hålla låg hastighet förbi skolan men inte dom själva. Tyvärr

Elisabeth

Precis så är det här där jag bor...jag bor ca 50 m ifrån en lågstadieskola och ett dagis...föräldrarna tar sats runt hörnet och gasar på i uppförsbacken...
          ...fick en tanke i våras om att man kanske skulle göra en 'mot kampanj'...alltså skriva lappar och dela ut till föräldrarna som det skulle stå så här t ex
          'Vi vill ha 70km/h i stället för 30/50 och det är ju för att folk har bråttom att lämna barnen på skola/dagis och det finns inga föräldrar som har tid at köra sakta då'
          ....självklart kommer då föräldrarna att protestera...och kanske få upp ögonen förhoppningsvis...
          ...kanske de skulle fatta att folk som bor här omkring ser vilka det är som missköter sig och att hastigheten är för deras egna barn skull...
          ...man skulle ju kanske kunna sätta upp blomkrukor som fart hinder...men det ska ju finansieras på nått sätt...vattna och sköta om blommorna kan jag göra... w00t.gif tongue.gif

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Ralf
          Inlägg 10-08-2008, 19:27
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Bifogad bild

Skylt ute i skogen, o den som kör av denna väg o söker hjälp hos lokalbefolkningen kanske får en del att förklarar.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 11-08-2008, 10:34
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Ralf @ 10-08-2008, 20:27) *
          Bifogad bild

Skylt ute i skogen, o den som kör av denna väg o söker hjälp hos lokalbefolkningen kanske får en del att förklarar.

En intelligent skylt! tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Wilmer
          Inlägg 11-08-2008, 10:44
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

CITAT (Ralf @ 10-08-2008, 20:27) *
          Bifogad bild

Helt underbar skylt, fler sådana istället för trehjulingar tummenupp.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon