Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Ekträd & Eklarver, Hur hänger det ihop ???
          Exotic
          Inlägg 03-09-2003, 13:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 565

Var tvungen och slänga in 1 fråga här oxå smile.gif Eklarver & Ekträd vad är det som gör att dem hänger ihop ??????? blink.gif
          Och vad skall man göra åt de4m när det gnager sönder allt i jorden??

Hoppas någon vet ...för detta är inget kul sad.gif
          Tack på förhand rolleyes.gif

--------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-09-2003, 15:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det kan vara den gröna ekvecklaren eller frostfjärilen du menar. De kommer och går, och kan vissa år kaläta hela ekträd. Ofta tål ekarna att bli kraftigt angripna ett eller två år i rad, men sedan börjar ofta grenar att dö.

I de miljöler jag sett den brukar ett år med många ekvecklare följas åt av några år med inga eller mycket färre. Antagligen hittar fåglar och andra fiender till den dit och det reglerar sig själv.

Ekvecklaren: Äggen övervintrar på grenarna och kläcks vid knoppsprickningen på våren. Man lär kunna behandla med bacillus thuringiensis var kurstaki, men jag har inte sett det göras. Locka fåglar att bygga bo i trädet med fågelholkar. Finns katter i området kan en hård pappskiva sättas en meter under holken som katterna inte tar sig förbi.

Frostfjärilen: Fjärilen kläcks på hösten under eller strax efter första frostnatten. Honorna är vinglösa och måste klättra upp för stammen där de träffar de flygande hanarna för parning. Man kan reducera angreppen genom att sätta en limring runt stammen, dvs en bit skumgummi i ett band runt stammen med ett papper på som man kletar lim på. Särskilt lim som klistrar länge finns att köpa i trädgårdshandeln. Honorna fastnar där på sig väg upp i kronan.

Frostfärilslarv + frostfjäril, äter också blom och blad på fruktträd

Grön ekvecklare, larv och fjäril

--------------------

Citera
          Exotic
          Inlägg 04-09-2003, 18:44
          Länk hit: #3

Medlem

Hej Cilla,

Tack för ditt svar,nu fick man lära sig något nytt igen smile.gif rolleyes.gif

Men dessa larver har ljus kropp med ett mörkbrunt huvud,kan det vara samma???
          Dessa ligger nere i jorden och äter rötter ...haft flera kunder till mig som berättat om just att dem har Ekträd på tomten...senar har gräsmattan dött fläckvis och hos 2 har dem även tagit rötterna till deras häckar sad.gif sad.gif
          Dom berättar oxå att kråkorna är som tokiga ,gräset flyger i luften som vantar.......och så upptäckte dessa 2 larverna i jorden. blink.gif wacko.gif
          Någon sa ollonborre larv??? blink.gif wink.gif wacko.gif
          Jag blir så orolig inte för min gräsmatta men häcken *Grrrrrr*
          Eftersom trädgårdsmästaren sa att det inte fans bot för dem i jorden.
          Frågvisa jag smile.gif biggrin.gif

--------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-09-2003, 19:50
          Länk hit: #4

Medlem

Ollonborren är vanligast i södra Sverige.

Ja det har du rätt i, ollonborre eller någon av de andra "bladhorningarna" kan det vara. De utmärker sig som skallbaggar i att de kan spreta ut med antennerna som solfjädrar.

Hanne av ollonborre. Kolla antennerna!

Ollonborre som puppa, ligger strax under jordytan.

Så här förespråkar växtskadeexperterna att man ska göra: Bearbeta jorden där angreppen är synliga och oskadliggör larverna. Lätt fräsning minskar antalet larver avsevärt (Maj-Lis Pettersson, Ingrid Åkesson).

Så hä'r skriver Odla.nu i en artikel om vad man kan göra i april:
          "Har du fått pingborre- eller ollonborrelarvar i gräsmattan så pröva med ett biologiskt medel mot dessa, t.ex. Exhibit. Medlet vattnas ut när jorden har blivit varm. Insektsparasitära nematoder kan också användas vid larvbekämpning. Nematoder av släktena Heterorhabditis och Steinernema passar. Mera upplysningar: se Svensk Predators hemsida från länklistan." (Sylvia + Bernt Svensson).

Själv skulle jag ha gått på Pettersson/Åkessons råd och fräst jorden lätt.

--------------------

Citera
          Exotic
          Inlägg 05-09-2003, 19:07
          Länk hit: #5

Medlem

Tack snälla Cilla smile.gif laugh.gif rolleyes.gif
          Jag skall tala om allt för min granne rolleyes.gif
          Och Ollonborre hanens antenner vad kan man säga *Läckra* wub.gif rolleyes.gif

1000 Tack

--------------------
          / Johonny Depp

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-09-2003, 11:14
          Länk hit: #6

Medlem

Såg att denna diskussion också hamnade här.

Är det skador i markväxtligheten och gräsmattan är det mest sannolikt pingborre, som Åsa skriver där. Och eken är helt oskyldig till den!

Själv är jag så inne i eksjukdomar att jag knappt kan tänka på annat.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 18:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon