Ja vad hände... jag misstänker att hon stressades ihjäl av en annan höna faktiskt. Hon var hackad över ryggen, men inga skador övrig, bara småsår i huden.
Det var min enda ruvhöna (har hört att Wyandotte inte är speciellt ruv-villiga). Hon hade ruvat i nästa fem veckor och var säkert försvagad av det också. En vecka på ingenting, sedan tre veckor på ägg som förmodligen inte var befruktade, en vecka till tomt och så en vecka på nya ägg då jag inte fick henne ur redet.
Hon mobbades ganska ordentligt av en annan höna varje gång hon gick upp ur redet för att äta och dricka eller sandbada. Jag fick rådet att bara hålla koll så det inte gick över styr och så att ruvhönan kunde komma undan, och annars ha is i magen. Hittade henne på rygg i sandgropen en morgon, så det blev nog för mycket för henne
Vi har rejält kallt om nätterna framförallt helt plötsligt, så jag misstänker att det är kylan som har stoppat värpningen. Det sjunker ner till runt -20 om sena kvällar och nätter. Dagtid orkar termometern upp på plus i solen, men annars är det kallt och ska visst fortsätta så en bit in i nästa vecka. Nu har de värmelampa på och får extra matrester och andra godsaker som komplement till hönsfodret, snäckskalen och havren...
Så himla typiskt att de slutar precis till påsk bara, hade en massa beställningar på ägg av grannar och så... nåja. Inte mycket att göra, de får köpa ägg i affären som alla andra förstås.
Jag passade på att byta strö i hela hönshuset i dag när det faktiskt var så varmt som +12 i hönsgården ute, så de fick komma ut lite för första gången i år. Mycket skeptiska till att gå på snö, men verkade uppskatta en liten promenad i alla fall

*brr läskigt med snö*

*Stor-tuppen* (har så kreativa namn på dem...

)

*nyfiken i en strut*

*äääh vi går in igen*