Tuppen mår riktigt bra, det är nog penicillinet som gör verkan. Men det hela fick mig att fundera över framtiden, jag var så nära att ta bort honom och då hade jag helt plötsligt stått där utan tupp. Lite konstigt, i fjor hade jag 7...

Tänkte om man skulle försöka hämta tillbaka en av mina bebistuppar, det är en som är "för mycket" som bara ska lånas ut över sommaren, fast jag hoppas ju att de vill behålla honom sen. Men nu när jag vet att deras pappa inte var resistent mot marek är det ju bara dumt tycker jag. Det finns några olika alternativ:
Köpa en tupp eller låna en tupp och kläcka fram blandraskycklingar igen och behålla en av tuppkycklingarna. Men jag har nästan bestämt mig för att köpa avelsägg och kläcka fram renrasiga kycklingar och sen behålla en renrasig tupp, så skulle jag i framtiden kanske kunna sälja avelsägg eller nåt. Jag vill ändå ha en isbarhöna, men det har inte blivit av. Hon som jag skulle köpa den av kan tänka sig att sälja några isbarägg till mig istället. Men sen funderar jag på några svarthönsägg också, jag vill ändå helst ha en svarttupp igen tror jag. Om jag födde upp både isbar och svarthöns kunde jag bestämma sen vilken tupp jag ville behålla. Min tama höna ska få ruva igen, det var ju så underbart att få vara med hela vägen, vid kläckning och allt. Jag har läst att höns ”normalt” attackerar och försvarar sina ägg/kycklingar, vet inte hur vanligt det är, men hon litar så fullständigt på mig och det gör att kycklingarna blir tama och trevliga från början. Tanken har fått fäste nu fast tuppen verkar klara sig. Hönan blir inte yngre, jag hoppas hon hänger med många år till men det vet man ju inte. Tuppen är 5 och har egentligen tacklat av länge, även om han är bättre nu får jag räkna med att han kan dö relativt snart. Och han gick för det mesta bra ihop med ungtuppen, så varför inte... Jag tror det blir kycklingar i år igen. Isbar och svarthöns är efterfrågade raser så det finns ett visst hopp om att kunna sälja överskottstuppar. Tuppen jag lånade för två år sen blev plötsligt dålig, han kan redan vara avlivad. Konstigt slump, han är ju bror till min och lika gammal (jag trodde han var ett år yngre än min men hans var ett år gammal när han fick honom). Han letar ändå efter fler hönor och behöver förmodligen en ny tupp så jag hoppas kunna övertala honom att vänta på några av mina.