Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 91 92 93 94 95 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Moule
          Inlägg 15-05-2012, 13:12
          Länk hit: #1841

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 32 274

Hej tjejer!

Jag funderar (fortfarande) på att skaffa höns, och tittar varje vår längtansfullt mot vårt förråd där jag vet att man tidigare höll höns. Min fråga till er är bara hur mycket det luktar att ha höns? Tänkte mig en flock på 5-6 stycken.

Anledningen att jag frågar är att förrådet liggar ganska nära huset (kanske 15 meter från vår köksingång, utegården hade sträckt sig så nära som 5 meter från husväggen) och vill gärna tänka till före innan jag börjar bygga om det. Alternativet är ju att köpa ett mindre som kan stå lite längre från huset (vi har stoor tomt), men annars är det trevligt att ha dem nära huset så man kan se dem från fönstret tänker jag...

Tack för era svar till en novis

/Malin

Citera
          Aleksandra
          Inlägg 15-05-2012, 14:09
          Länk hit: #1842

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 73 963

Åh vilka fina bilder i denna tråd! Jag o sambon funderar faktiskt på att skaffa ett par Hedemorahöns, någon som kanske vet vart man får tag på sådana i Örebrotrakten?? biggrin.gif

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 15-05-2012, 15:03
          Länk hit: #1843

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Å Myo trostar.gif trostar.gif trostar.gif -cry-.gif sad.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Skeppsråttan
          Inlägg 15-05-2012, 21:27
          Länk hit: #1844

Gäster

Älskade Myo, jag lider med dig! sad.gif -cry-.gif -cry-.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 15-05-2012, 22:59
          Länk hit: #1845

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Hur har du det Myo?

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          lewellyn
          Inlägg 16-05-2012, 12:52
          Länk hit: #1846

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 23 014

Usch vad tråkigt Myo sad.gif Hoppas verkligen att du orkar fortsätta, hönsen verkar ha det så bra hos dig!!

Jag fick en liten överraskning i hönshuset i morse, hade ju inte ens hunnit fixa mor&barn-kammare... smile.gif De får gå med resten av flocken så länge det går bra nu, har tre hönor till som får sina små innan helgen.

Två små wyandottekycklingar blev det av tre ägg. Det tredje skyndade jag mig att lägga i kläckaren bara ifall att det är lite sent... Jag hade ju planerat att smyga ut fler ägg till henne men se det hann jag inte med... de tre andra ligger på varsitt redägg + en som ligger i tomt rede så dit hinner jag med att smusslat ut ägg för kläckning under höna.

Bifogad fil  kyckling1.jpg ( 146.84k ) Antal nedladdningar: 26

--------------------
          Jenny, med ny försummad trädgård i zon VII

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 16-05-2012, 15:26
          Länk hit: #1847

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Dessa små underbara dunbollar wub.gif Vacker höna också Lewellyn smile.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-05-2012, 19:07
          Länk hit: #1848

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Grattis till kycklingarna!

CITAT (Aleksandra @ 15-05-2012, 15:09) *
          Åh vilka fina bilder i denna tråd! Jag o sambon funderar faktiskt på att skaffa ett par Hedemorahöns, någon som kanske vet vart man får tag på sådana i Örebrotrakten?? biggrin.gif

Kolla här. Om du inte hittar kan du annonsera själv. Hedemora verkar ha blivit rätt populär så du hittar nog. Lycka till!

Moule, nej jag tycker inte det luktar om man tar bort skiten. Planera in en gödselbräda under sovpinnen och skrapa rent den varje morgon.

Tack alla ni som tänker på mig, det värmer men det är så jobbigt att skriva om det och min hjärna blir alldeles bortkopplad när jag är så här orolig och ledsen så ni får ursäkta att jag inte uppdaterar.

Guldsebrighten lever än. Har fått en ny sorts antibiotika så hon får en chans till, men det är alltså bölden i mungipan som kommit tillbaka och om det är marekvirus så hjälper ingenting. Det är så jobbigt, jag hade ju redan tagit det svåra beslutet och så mådde hon bättre helt plötsligt. Tuppen mår sämre igen och favorithönan haltar helt plötsligt. Om hon dör ska jag också dö så slipper jag leva utan henne.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 16-05-2012, 19:38
          Länk hit: #1849

Medlem

Myo Myo -cry-.gif Ska det aldrig ta slut trostar.gif
          Favorithönan önskar jag evigt liv kompiskram.gif

Citera
          Flemming
          Inlägg 16-05-2012, 19:55
          Länk hit: #1850

Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem nr: 38 520

CITAT (Myosotis @ 16-05-2012, 20:07) *
          Guldsebrighten lever än. Har fått en ny sorts antibiotika så hon får en chans till, men det är alltså bölden i mungipan som kommit tillbaka och om det är marekvirus så hjälper ingenting. Det är så jobbigt, jag hade ju redan tagit det svåra beslutet och så mådde hon bättre helt plötsligt. Tuppen mår sämre igen och favorithönan haltar helt plötsligt. Om hon dör ska jag också dö så slipper jag leva utan henne.

Men jag trodde du gissade på Leukos ?
          Kan det vara någon insekt/bakterie eller liknande som har tagit sig in i hönshuset och gjort dom sjuka ?
          Allt på en och samma gång kan knappast vara en slump...

Ta en dag i sänder och lider inte djuren,då tycker jag du skall låta dom få leva,naturligtvis skall dom inte lida men jag har fullt förtroende för att du kan avgöra det !
          Visst är det en svår period i ditt liv men här behövs massor av positiv energi från din sida !!!
          Fokusera allt på att få djuren friska,tänk efter vad som kan finnas i hönsgården,vänd upp och ner på hönshuset,hitta det som kan ha smittat djuren,pyssla om dom lite extra,så att dom känner det finns hopp !!!

Jämför med en människa som är svårt sjuk,mår folk bra runt omkring,då kommer det alltid lite extra energi inifrån den sjukas kropp och energi är viktigt för återuppbyggnaden...

--------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13

Citera
          Skeppsråttan
          Inlägg 16-05-2012, 20:26
          Länk hit: #1851

Gäster

trostar.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-05-2012, 22:21
          Länk hit: #1852

Medlem

CITAT (Flemming @ 16-05-2012, 20:55) *
          Kan det vara någon insekt/bakterie eller liknande som har tagit sig in i hönshuset och gjort dom sjuka ?

Både marek och leukos är virus och det finns ingen bot. Att det finns marekvirus vet jag ju sen innan eftersom tuppen dog av det; men de flesta höns är immuna mot det. Viruset finns överallt och kan överleva i månader och år. Om det finns leukos också vet jag ju inte men inte heller av det dör alla utan dödligheten är upp till 20-30%. För den sjuka hönan kvittar det om hennes tumörer beror på det ena eller andra viruset, hon kommer att dö av det i vilket fall och jag kan vid behov förkorta hennes lidande. Det finns ett litet hopp att bulan bara är en bakteriell infektion, därför får hon antibiotika nu. Skulle hon bli bra har jag kanske oroat mig i onödan.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          lewellyn
          Inlägg 17-05-2012, 09:12
          Länk hit: #1853

Medlem

I natt kom det små pip ur kläckaren också... ochhar fortsatt pipa lite då och då med någon timmes mellanrum under morgonen.

Det är första gången med kläckare för mig... jag antar givetvis att det är helt normalt att de piper lite och sen tystnar några timmar.. men orolig blir man ju att de ska ha dött där inne eller nåt... blink.gif

Inga hålslag eller ägg som rör på sig ännu, misstänker att det kommer framåt eftermiddagen/natten.

--------------------

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 17-05-2012, 09:48
          Länk hit: #1854

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Men snälla Myo! Här håller jag tummar och tår hela tiden, måste jag SKRIVA att jag gör det för att det skall verka!!!??? trostar.gif
          Jaja, då gör jag det!

JAG HÅLLER TUMMAR OCH TÅR ALLT VAD JAG KAN, HELA TIDEN FÖR ATT DET SKALL BÄTTRA SIG!!!!!!!

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 17-05-2012, 10:11
          Länk hit: #1855

Medlem

Så spännande med pipandet Lewellyn smile.gif Hoppas du får se många nya sötnosar snart

Jag fortsätter hålla tummarna för dina hönor och tupp Myo kompiskram.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-05-2012, 14:15
          Länk hit: #1856

Medlem

CITAT (anne-li i olofstorp @ 17-05-2012, 10:48) *
          ...måste jag SKRIVA att jag gör det för att det skall verka!!!???

Det är nog säkrast ja kompiskram.gif

Den lilla har fått diarré av medicinen men är ganska pigg för övrigt. Älsklingshönan haltade i morse men inte så mycket nu, hon börjar vilja ruva dessutom. Jag skulle ju få köpa avelsägg men det sket sig, nu letar jag efter fler uppfödare men det var hemskt vad det var svårt att få tag i svarthöneägg här i trakten. Finns bara två kvar som inte har svarat i telefon hittils, hoppas att någon av dem har.

Lånetuppen/min tupps bror som var dålig (skrev jag det?) är nu avlivad, så konstigt, de blev båda dåliga/bättre/sämre igen ungefär samtidigt. Han har redan skaffat ny tupp men ska ändå ha några av mina kycklingar sen om det nu blir av.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          lewellyn
          Inlägg 17-05-2012, 17:52
          Länk hit: #1857

Medlem

Jättedum fråga nu när första kycklingen far omkring i kläckaren... hur stor risk är det att den förstör för resten av kycklingarna när den klättrar omkring på äggen och knuffar runt dem? De ska ju inte vändas i slutet för att kycklingen ska kunna ta sig ut, men jag kan ju inte heller öppna kläckaren?

Antar att det inte är någon fara eftersom kycklingar kläcks både naturligt och i kläckare hela tiden men frågar man inte får man ju inget veta... smile.gif

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-05-2012, 20:22
          Länk hit: #1858

Medlem

Ingen aning, har ingen som helst erfarenhet av maskinkläckning. Jag vet bara att äggen inte ska störas/vändas/skakas sista dagarna. När kycklingarna sitter under mamman rusar de inte runt. Jag tycker bättre om naturruvning *tjat*

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          lewellyn
          Inlägg 17-05-2012, 20:49
          Länk hit: #1859

Medlem

Jo planen var ju att äggen skulle ut under hönsen och ruvas klart där... men det hann jag inte med. Vågade inte lägga dem under hönsen från början eftersom jag inte visste om de skulle ligga tiden ut när de var första gången de la sig...

Nåja. Jag märker väl om det blir problem antar jag, är ju hemma hela helgen och kikar in där var tionde minut minst tongue.gif

Den rör lite på sig fortfarande men ligger mest och vilar och piper. Hoppas på att det kläcks fler under natten så den får lite sällskap... inga fler hål och inga pip ur resterande ägg... den här hade kanske lite väl brått ut? Hade inte räknat med kläckning förrän i morrn egentligen.

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 17-05-2012, 22:48
          Länk hit: #1860

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Myosotis @ 17-05-2012, 15:15) *
          Den lilla har fått diarré av medicinen men är ganska pigg för övrigt. Älsklingshönan haltade i morse men inte så mycket nu, hon börjar vilja ruva dessutom.

Tumhållning här också!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera

116 sidor V  « < 91 92 93 94 95 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 08:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon