| |
|
  |
Höns |
|
|
|
|
23-05-2012, 22:04
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Myosotis @ 23-05-2012, 11:06)  Så söta!  Precis vad jag skulle säga, så söta!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2012, 16:32
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Idag har jag släppt ut sebrighten. Nu är hon ännu mammigare, ska flyga upp på min arm varje gång hon ser mig  Det börjar kännas som om hon kommer att klara sig! Igår lossnade en sårskorpa från bulan som nu är mycket mindre. Hönan verkar må bra. Hon får leva vidare med bula så länge hon inte verkar lida av den. Såg att jag skrivit virrigt. Jag behövde alltså inte beställa svarthönsägg för att jag i sista sekund hittade i närheten. Tuppen mår allt sämre trots ny omgång medicin, jag bör nog ta bort honom om det inte vänder snart. Här är de två blivande mammorna: 
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2012, 13:58
|

Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 23 014

|
--------------------
Jenny, med ny försummad trädgård i zon VII
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2012, 08:00
|

Medlem

|
Nu tycker jag det har vänt för tuppen, han spelade för en höna igår och visade god mat för dem vid två tillfällen. Piggare kroppshållning, idag har han galit, det har jag inte hört på ett tag. Men om han blir bra eller bara tillfälligt bättre återstår att se. Sebrighten är väldigt pigg och bulan har krympt ytterligare. Just nu känns det bra  men rätt som det är kommer väl sorgen över den döda hönan och överfaller mig när jag minst anar det, har liksom inte tagit in det för det har varit så mycket oro över de andra.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-06-2012, 19:43
|

Medlem
Antal inlägg: 183
Medlem nr: 31 692

|
Hej allihopa! Behöver råd. Min ena äggläggarhöna har blivit dålig. Jag har misstänkt ett tag att det bara varit en som lagt ägg (en av två) för äggen har minskat, men de har tillsynes mått prima, så sent som igår. Men idag så såg jag hönan och det ser ut som om den släpar ändan i marken. Som om den är jätteskamsen. Pigg i ögonen (men ser lite ledsen ut men ändå med i blicken, klar), fin fjäderdräkt och färg f.ö. Men går som om den vore skamsen. Med små steg och släpande bakdel. Pickar lite och så men sitter mest själv. Har försökt känna men inget uppenbart ägg som sitter fast.
Vad kan det vara med den? Ngn som känner igen bilden? Den andra hönan och kycklingarna (snarare ungfåglar, de är ju stora nu) mår hur bra som helst. Hönan är på dagen nästan ett år gammal.
Ingen blod i avföringen, inget miljö eller foderbyte eller annat avbrott från vardagen.
--------------------
*Trädgårdsland * Växthus * Höns *- livet på landet leker!
|
|
|
|
|
|
|
|
02-06-2012, 18:02
|

Medlem

|
Låter ju inte bra  Värpnöd? Äggledarinflammation? Luktar hon illa? Liknar det de här symptomen? Testa att fråga här. Typiskt att det är helg. Eftersom jag såg hur snabbt det gick med min sebright tycker jag nog du ska kontakta veterinär och inte vänta till måndag. Om det är värpnöd läste jag att det är bra med värme, det är det ju i vilket fall till en sjuk höna så ta in henne och sätt henne i ett varmt utrymme, gärna 25-30°. Musklerna slappnar av då vilket kan göra att hon får ut ett eventuellt ägg som sitter fast. Om man misstänker värpnöd kan man hålla hönan över vattenånga och se till att det är hög luftfuktighet. Skölj kloaken med ljummen koksaltlösning, vatten eller olja. Man bör nog inte gräva i kloaken och försöka känna eller avlägsna något, risken är för stor att man skadar den.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-06-2012, 18:26
|

Medlem

|
Fick hjälp att lysa äggen idag. Ett av hybrid/isbaräggen exploderade nämligen häromdagen och den ruttna sörjan hade klibbat fast på de andra äggen så jag var tvungen att tvätta dem. På ett svarthöneägg saknades en liten skalbit, förmodligen hade det klibbat ihop med ett annat. Jag tvättade, desinficerade, sprayade på sprayplåster och satte slutligen på en bit leukoplast. Det kan gå att tejpa ägg, men inte i det här fallet, det hade blivit dåligt. Ett till svarthöneägg och det ena dals-pärlhöneägget var också döda och grisen fick äta upp dem. Det var nog tur att jag kollade, för om de hade ruttnat hade de också kunnat explodera.  Inte kul med sjunkande chans att få det man vill ha, men ändå spännande att se livet ta form och veta att allt är som det ska med de andra äggen. Sebrighten har börjat värpa, sa jag det? Jag blir så glad när jag ser henne, hon mår så bra och jag var så nära att avliva henne. Tuppen däremot är hängig.  Och så ska jag få låna några gäss!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2012, 22:20
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 02-06-2012, 19:26)  Fick hjälp att lysa äggen idag. Ett av hybrid/isbaräggen exploderade nämligen häromdagen och den ruttna sörjan hade klibbat fast på de andra äggen så jag var tvungen att tvätta dem. På ett svarthöneägg saknades en liten skalbit, förmodligen hade det klibbat ihop med ett annat. Jag tvättade, desinficerade, sprayade på sprayplåster och satte slutligen på en bit leukoplast. Det kan gå att tejpa ägg, men inte i det här fallet, det hade blivit dåligt. Ett till svarthöneägg och det ena dals-pärlhöneägget var också döda och grisen fick äta upp dem. Det var nog tur att jag kollade, för om de hade ruttnat hade de också kunnat explodera.  Inte kul med sjunkande chans att få det man vill ha, men ändå spännande att se livet ta form och veta att allt är som det ska med de andra äggen. Sebrighten har börjat värpa, sa jag det? Jag blir så glad när jag ser henne, hon mår så bra och jag var så nära att avliva henne. Tuppen däremot är hängig. Och så ska jag få låna några gäss! Du har ju ett helt minizoo nu, eller har Edith checkat ut? Hur går det med tuppen och hönorna?...och är inte äggen kläckfärdiga nu snart?
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2012, 00:16
|

Medlem

|
Nu kläcks de!!
5.gif ( 3.12k )
Antal nedladdningar: 2 Hittils en gul isbarkyckling. I morgon ska jag ta kycklingbilder.  Jag blir så glad varje dag över att se hur bra den icke-avlivade hönan mår  Inte höns kanske men de får vara med på bild i alla fall.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2012, 07:18
|

Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 23 014

|
härligt med så mycket djur! En söt bild från före regnperioden vi drabbats av...
rumpor.jpg ( 118.06k )
Antal nedladdningar: 43
--------------------
Jenny, med ny försummad trädgård i zon VII
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2012, 10:42
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 12-06-2012, 10:37)  Här har det hittils kläckt 6 isbarer, två vardera gula (blir spättade), grå (blir blå) och svarta (blir svarta). Blandrasen var den som hade gjort hål först, men den har inte kommit så mycket längre sen dess. Grattis till kycklingarna!  Äntligen lite positivt efter alla sorger och bedrövelser du gått igenom med dina pippisar. Nu får du ju inte tid till fotbollen! Antingen får du installera tv:n i hönshuset eller så får du ta in kycklingfamiljen i vardagsrummet! Väntar på bilder!
waiting.gif ( 968bytes )
Antal nedladdningar: 2 Fin bild på gässen du fått låna!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2012, 11:18
|

Medlem

|
CITAT (Biggan_ @ 12-06-2012, 11:42)  Väntar på bilder!
waiting.gif ( 968bytes )
Antal nedladdningar: 2Det var en söt smiley  Bilder kommer! En kyckling dog just  den tog sig aldrig ur ägget, jag förstod nästan att det var något fel. Sen när den hade kommit ut halvvägs blödde den lite, det såg ut att komma inifrån kloaken, och nu när jag kollade var den död. Lika bra det, jag skulle aldrig orka med att behöva ta livet av en missbildad kyckling.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2012, 19:25
|

Medlem

|
K_ken_Mimmi.jpg ( 80.76k )
Antal nedladdningar: 42CITAT (Myosotis @ 12-06-2012, 12:18)  inifrån kloaken eller kanske snarare naveln? En till var konstig, den hade inte dragit in gulesäcken och verkar ofärdig men är mycket piggare redan så jag hoppas den kan klara sig. Det kanske var samma med den som dog.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2012, 19:27
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Jisses sån söt liten en!!!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2012, 20:37
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (Myosotis @ 12-06-2012, 20:25) 
K_ken_Mimmi.jpg ( 80.76k )
Antal nedladdningar: 42Ett syskon? 
079__640x585_.jpg ( 202.35k )
Antal nedladdningar: 43
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|