Igår var gåsmatte här som jag också köpt äggen av. Tyvärr sa hon att bara den grå kycklingen blir blå

, de tre som jag hoppades också skulle bli blå blir svarta, fast där är två som är mycket svartare. Alltså 2 spättade, 5 svarta och en blå. Ca. 50% skulle statisktiskt sett bli blå, så jag trodde att med ungefär 5 blå borde det funnits en rimlig chans att få en tupp och en höna. Lite taskigt att ha sån otur att det bara blev en. Kycklingen som dog när den kläcktes var också gul = spättad. Den grå kommer att stanna helt säkert. Om den är en höna är det bra, då kanske jag behåller en spättad tupp (jag är kär i den med prick på huvudet så den får gärna bo kvar här). Om den grå är en tupp behåller jag den ändå, och så får jag behålla en spättad eller svart höna istället fast det var ju en blå jag ville ha!! I så fall blir det kycklingar en gång till för att få en blå höna senare.
Hoppas verkligen Dals-pärlhönan är en flicka, den är så söt och jag vill gärna ha kvar den.
Svarthönsen ska helst bli 2+2, jag behöver en tupp och en höna och en bekant som ska köpa kycklingar av mig när de blivit stora behöver också en tupp och hönor.
Hönsmammorna hittar så mycket insekter och annat gott till dem att de inte vill ha speciellt mycket mat utöver det faktiskt. Favorithönan går längs kanten där det växer nässlor, hoppar upp och fångar insekter och ger dem till barnen. Underbart att se naturligt hönsbeteende. Våtarvsfrön är också populära.