| |
|
  |
Höns |
|
|
|
|
02-08-2012, 12:43
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Ja, "Pricken" ska bli min nye tupp  Har känt på mig nästan från början att han skulle bli en tupp. Han är högst i rang av favorithönans 9 kycklingar. Tyvärr är det mest tuppar  Det blev ju bara en blå isbar fast det statistiskt sett borde ha blivit 5. Tur i oturen: Det är en höna och det var ju det jag ville ha. Dals-Pärlhönan är ganska säkert en höna, vilken tur!!! Sen är det bara en svart isbarhöna till (det var hon som hade rosa ring från början. Jag borde kanske ha satt rosa ring på fler så skulle det ha blivit fler flickor?  ) och 6 isbarer är tuppar. Svarthönsen är svåra att se skillnad på men nu börjar jag känna mig ganska säker på att det är en höna och två tuppar. Den med blå ring är en pojke, tänk om det verkligen är ringfärgen som avgör  Alltså sammanlagt bara 4 hönor ur de 20 ägg jag började med, inte riktigt som planerat... Själv har jag fått det jag ville ha (eller jag ville väl ha en blå isbartupp men nu får jag en prickig istället), men jag hade lovat bort fler svart- och isbarhönor. Och jag kommer ihåg tuppkycklingen i fjor som såg ut som en höna jättelänge. Hoppas verkligen att alla hönor är hönor nu. Jag har massor med bilder och någon gång ska jag väl visa dem här...
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2012, 17:44
|

Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 23 014

|
--------------------
Jenny, med ny försummad trädgård i zon VII
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2012, 13:13
|

Medlem

|
Så fina Här går det inte så bra, den enda svartkycklingen som blev en höna fick marek och avlivades. Nu är favoritkycklingen, Dals-pärlhönan, sjuk igen. Först fick hon en förkylning men blev frisk med antibiotika. Nu är det något fel på ena "tassen", som min granne uttryckte det. Trodde naturligtvis att det också var marek och blev alldeles hysterisk. En vacker dag kommer jag att dö av hönsoro. Men egentligen liknar det inte svarthönans symptom så mycket som blev sämre för varje dag. Hon hade framförallt dålig balans och ingen kontroll över benen så hon blev liggande med ett ben bakåt och ett framåt (typiskt), medan Pärlan har bra balans med bara ett obrukbart ben, och hon har inte blivit sämre igår och idag. Jag vägrar att ge upp hoppet!! Hon blir mobbad nu (det blev inte svarthönan) så hon kan inte vara med de andra. Antingen får hon vara i en bur hos dem eller så bär jag omkring henne, hon sitter i mitt knä just nu. Hon är ju så jättetam och gillar att bli omkringburen så det går riktigt bra. Hon äter och dricker och småpratar, men mest sover hon. Pratade med SVA som också tyckte jag kunde avvakta. I väldigt sällsynta fall kan de tydligen tillfriskna, så om det är marek har jag bestämt att hon tillhör den minoriteten. Jag står inte ut med tanken att förlora henne också. Jag har aldrig haft en så tam kyckling.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2012, 20:43
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Hur har det gått med Pärlan?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2012, 15:51
|

Medlem

|
Måste passa på att skriva när jag för en gångs skull känner mig lite hoppfull. Kompisen där avelsäggen kom ifrån tycker fortfarande inte det låter som marek, Pärlan har inte blivit sämre och jag tror jag ska köpa en svarthöna och en maran. Jag ville ju ha den svarthönan men när jag ringde till människan som har ursprungsflocken till mina ägg sa han att de nog skulle ha några unghönor att sälja senare, och det kan ju vara en bra tröst att få en liten svarthöna igen även om hon inte är uppväxt här. Maranen värper ju inte längre och jag verkar få en chans att köpa en begagnad maran alt. en unghöna så det blir mörkbruna ägg i äggkartongerna igen. Den ickevärpande maranen får bo kvar ändå, men hon får finna sig i att jag tjatar på henne för att hon äter så mycket och är olönsam  Just nu har hon dessutom tappat stjärten.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2012, 13:10
|

Medlem

|
Dina foton är så bra Myo!!! Jag håller fortfarande tummarna för lillpärlan, men det har ju gått en tid nu... Du får ursäkta att jag skrattar åt "nakenhönan" Hon ser inte klok ut
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2012, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Myosotis @ 28-09-2012, 21:29)  Tack för tumhållningen men idag avlivades min Pärla.  Hon visade sig ha ett "hack" eller som en liten förskjutning i ryggraden, en skada helt enkelt som kan ha uppstått när någon råkade springa över henne eller så. Detta hade i sin tur förmodligen lett till en hjärninflammation, hjärnan var onormal. Hon blev bara sämre och sämre de sista dagarna och det blev ovärdigt. Skönt att få bekräftat att det var rätt beslut, men nu har jag skuldkänslor för att jag inbillar mig att jag kunde ha förhindrat olyckan. Jag vet, man kan inte linda in dem i bomull och be dem leva sina liv i en bunker. Men det var inte marek. Det var inte förutbestämt. Det var mitt fel. Alla övertaliga tuppar har nu flyttat till nya hem så just nu har jag 13 stycken, 11 hönor och två tuppar.  Så ledsamt med Pärlan! Skönt att det inte var något som smittar iallafall!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2012, 09:55
|

Medlem

|
Så sorgligt Myo  . Jag vet ju hur mycket du höll av henne. Det är på inget sätt ditt fel att hon hade en skada. Du har ju gjort allt för att hjälpa. Skönt att du fick veta att det inte var Marek. Nu hoppas vi att det är slut på sjukdomar och skador bland dina småttingar.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2012, 17:05
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Myosotis @ 29-09-2012, 13:18)  Den fine svarte isbartuppen som jag helst hade velat behålla själv kände igen mig när jag kom dit, han satt på min hand och la huvudet på min axel, jättegulligt.  Vilken härlig känsla du måste ha upplevt då!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2012, 17:29
|

Medlem

|
CITAT (Biggan_ @ 29-09-2012, 18:05)   Vilken härlig känsla du måste ha upplevt då! Ja  och de såg det och sa att han inte är lika tam mot dem så han kände ju helt klart igen mig. Jag är så glad att jag hittat ett bra hem till honom.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2012, 21:47
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem nr: 38 520

|
Beklagar alla dina motgångar på senaste tiden och nu blev du av med Pärlan... Jag funderar om dom som tog bort isbarhönan verkligen skall ha djur,tydligen inget bevisat fel på hönan utan mer gissningar. Börjar bli lite väl många "gissningar" hos folk med djur,ibland verkar dom inte vara så långt efter massproducenterna... Gör dig själv och isbartuppen lycklig,köp hem honom,han älskar dig och du älskar honom,plats finns i ditt hjärta och förmodligen även hos dig Fridens liljor Flemming
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2012, 22:15
|

Medlem

|
CITAT (Flemming @ 29-09-2012, 22:47)  Jag funderar om dom som tog bort isbarhönan verkligen skall ha djur, tydligen inget bevisat fel på hönan utan mer gissningar... Var det inte marek så hade hon skadat nacken eller ryggen. Vad är det för sorts liv för en höna att vara förlamad? Mitt beslut att avliva Pärlan var lika "fel" i så fall, men jag tyckte inte hon skulle behöva tyna bort avmagrad, uttorkad och förlamad. Det är ovärdigt. Hon hade slutat äta och dricka. Mareksjuka höns kvävs till döds när andningsorganen förlamas om man inte avlivar dem, tycker du det är bättre kanske? Som djurägare har man tyvärr det tunga ansvaret att bespara dem lidande ibland. Döm inte mina vänner som du inte känner för att de tog sitt ansvar! Tror du de skaffar djur för att sen slå ihjäl dem för skojs skull? Och nej, jag vill inte ha tre tuppar på 11 hönor, det sliter på hönorna och stressar dem om där är för många tuppar.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2012, 22:29
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem nr: 38 520

|
CITAT (Myosotis @ 29-09-2012, 23:15)  Var det inte marek så hade hon skadat nacken eller ryggen. Vad är det för sorts liv för en höna att vara förlamad? Mitt beslut att avliva Pärlan var lika "fel" i så fall, men jag tyckte inte hon skulle behöva tyna bort avmagrad, uttorkad och förlamad. Det är ovärdigt. Hon hade slutat äta och dricka. Mareksjuka höns kvävs till döds när andningsorganen förlamas om man inte avlivar dem, tycker du det är bättre kanske? Som djurägare har man tyvärr det tunga ansvaret att bespara dem lidande ibland. Döm inte mina vänner som du inte känner för att de tog sitt ansvar! Tror du de skaffar djur för att sen slå ihjäl dem för skojs skull? Och nej, jag vill inte ha tre tuppar på 11 hönor, det sliter på hönorna och stressar dem om där är för många tuppar. Jag läste ordet misstänkt dvs. ej bevisat,men som du själv skriver,jag känner inte dina vänner och kan bara hoppas att dom gjorde rätt... Tuppen saknade dig och då tyckte jag att den förtjänade att komma "hem" men är det ingen plats ledig då får det naturligtvis vara...
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2012, 08:57
|

Medlem

|
Marek kan bara bevisas om man skickar in kroppen till SVA. Det spelar ju ingen roll för hönan längre, hon var obotligt sjuk eller skadad i alla fall och att marekviruset finns här och överallt vet vi ju redan om. Tuppen blev glad att träffa mig men jag tror inte att höns går omkring och saknar någon på det viset, han har fått det bra och nya hönskompisar och jag är glad att jag hittat ett bra hem till honom. CITAT (Ingela i Segersberg @ 29-09-2012, 22:51)  Ja jag tyckte det passade så bra med förgätmigejbilden, kommer aldrig att glömma henne. Att man kan bli så fäst vid en liten 327-grams fjäderboll på bara tre månader, jag står inte ut.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|