Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 101 102 103 104 105 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Biggan_
          Inlägg 10-01-2013, 23:15
          Länk hit: #2041

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Härliga bilder Myo! biggrin.gif
          Hönans min är obetalbar och tocken ser ut att vara en riktig pösmunk! Men vilken underbar fjäderskrud (vilken lyster) och hakklapp han har!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-01-2013, 22:32
          Länk hit: #2042

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Nu sitter det två hönor i badrummet rolleyes.gif Antwerpen Skägghönan har var i näsan och får antibiotika, men jag får se, hon kanske får flytta ut igen i morgon, allmäntillståndet är rätt bra. Sebrighten tog jag med för jag tycker inte hon blir riktigt bra. Det var min vanliga veterinär idag men han som räddade sebrighten före jul gick förbi och när jag sa "Hej! Titta, hönan lever" tappade han bokstavligen hakan. Hon var så dålig så han trodde inte hon kunde klara sig.
          Det är så kul, jag får alltid kommentarer om hur tama de är när de sitter lugnt på handen. Inte många hundar som är så där orädda när de kommer till veterinären.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-01-2013, 23:07
          Länk hit: #2043

Medlem

Bifogad fil  MimmiAlex.jpg ( 62.8k ) Antal nedladdningar: 25

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 12-01-2013, 00:20
          Länk hit: #2044

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Oiii, detta måste jag visa sambon som sa, å men då måste de ju ha pinne att sitta på i badrummet osv. och jag lite nonchade honom med att badrummet är litet osv. Klart Myo har sittpinne i badrummet duh.gif (Han läste i MT om hönorna).

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 12-01-2013, 01:38
          Länk hit: #2045

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

Söta små patienter wub.gif men det är tråkigt när hönsen är sjuka trostar.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-01-2013, 01:51
          Länk hit: #2046

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Sjukstuga=inackordering med dusch och tvättmaskin, vilken lyx! Hoppas dom kryar på sej snarast! Söta är dom där dom sitter wub.gif och skönt att dom har sällskap av varandra. Sen har du ju sällskap när du är på toa också! biggrin.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-01-2013, 11:00
          Länk hit: #2047

Medlem

Pinne får de ju ha att sova på. Tidningar under och ska man duscha eller städa lyfter man bara bort bocken, evt. med höna på. Funkar bra.

CITAT (Biggan_ @ 12-01-2013, 01:51) *
          skönt att dom har sällskap av varandra...

Tycker inte de tongue.gif Sebrighten har fullt upp nu med att tala om hur stor och stark hon är och att det här är hennes badrum och hennes Myo (=godisautomat). Hon började blåsa upp sig och hota redan hos veterinären, de har ju inte träffats på ett tag. Så jag kan inte ha dem i samma rum när det är ljust och absolut inte utan uppsikt, antwerpenhönan behöver inte stryk nu utan lugn och ro. De satt på pinnen tillsammans i mörkret igår tills jag gick och la mig, då stoppade jag in antwerpenhönan i en bur för säkerhets skull. Just nu är sebrighten i köket.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-01-2013, 11:08
          Länk hit: #2048

Medlem

Alternativ sittpinne:

Bifogad fil  Mimmi.jpg ( 140.37k ) Antal nedladdningar: 27

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 12-01-2013, 11:48
          Länk hit: #2049

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Inte kul att dom är sjuka Myo, men det är roligt att läsa och se dina bilder. yes.gif

Citera
          Rebecca
          Inlägg 12-01-2013, 11:52
          Länk hit: #2050

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Åh, jag älskar denna tråden. Jag vill också ha höns! Så himla fina och du verkar få ut så mycket av det. Jag blir så glad av att se dina fina bilder. Älskar den när de sitter i badrummet! Även om de inte kommer så bra överens kanske.

Hoppas de kryar på sig snart!

smiley_small_hug.gif

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-01-2013, 12:03
          Länk hit: #2051

Medlem

Vad roligt med svar smile.gif ibland har tråden varit lite död tycker jag.

CITAT (Rebecca @ 12-01-2013, 11:52) *
          ...Jag vill också ha höns! Så himla fina och du verkar få ut så mycket av det...

Höns är det bästa som hänt mig, jag kunde inte föreställa mig att de skulle vara så trevliga. Jag älskar mina katter och myskankor men hönsen är något alldeles speciellt. Klart du ska skaffa höns!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-01-2013, 12:31
          Länk hit: #2052

Medlem

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 12-01-2013, 12:35
          Länk hit: #2053

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Finisar! wub.gif

Jo, jag vill verkligen. Men det funkar inte så bra med lägenhet... det får bli sen när jag har hus på landet och plats för allt jag vill ha! smile.gif

Jag är kanske lite dåligt inläst, men hur många har du? Vad är den största utmaningen med att ha höns tycker du?

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-01-2013, 13:05
          Länk hit: #2054

Medlem

Det är ju inte lätt att hålla räkning på. Jag har just nu 11 hönor och två tuppar.

Största utmaningen, tja... Livet hade ju varit enklare om jag inte varit så fäst vid dem. Svårt att producera kycklingar om man inte klarar av att göra av med tupparna. Ibland kan jag önska att jag hade en mer lättsam och praktisk syn på livet. En flock helt frigående höns av lantras, överskottstuppar äts upp, kommer höken gör det inte så mycket för man ser ändå inte skillnad på dem. Men samtidigt skulle det kanske inte ge lika mycket då.

Annars är kalkben och röda hönskvalster ett gissel. Skulle jag någonsin börja från början skulle jag nog köpa desinficerade avelsägg för att slippa parasiter och minimera risken för sjukdomar. Men hade jag vetat lika mycket om hönssjukdomar som jag vet nu hade jag aldrig vågat skaffa höns. Jag är glad att jag var lyckligt ovetande och att det har gått så bra i så många år. 2012 hade jag en massa otur och hade det varit i början hade jag kanske gett upp och trott att de ofta blir sjuka.

Kan tillägga att mot kalkben får man doppa allas ben i olja då och då. Röda hönskvalster har varit jättejobbiga, jag fick dem med åsbotuppen jag köpte och har slagits med dem sen dess, typ 6 år. Jag gillar inte gift nämligen så jag har bara bekämpat dem mekaniskt. Men nu i somras hittade jag äntligen ett verksamt ogiftigt medel och nu verkar de faktiskt ha dött ut yaay.gif Finns säkert några överlevande ägg någonstans så jag måste fortsätta att vara uppmärksam när den varma årstiden kommer.

Normalt är höns väldigt lättskötta, det behöver inte ta lång stund att göra rent och ge dem mat och vatten. De har inget egentligt behov av ens uppmärksamhet, de har ju varandra, så om man t.ex. är sjuk kan man reducera hönskötseln till ett minimum de dagarna, bara tillsyn i princip. Sen när man själv känner för det kan man umgås hur mycket som helst med dem. Inte som en hund som blir deppig om man inte kan gå ut med den.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 12-01-2013, 13:16
          Länk hit: #2055

Medlem

CITAT (Myosotis @ 12-01-2013, 11:00) *
          Pinne får de ju ha att sova på. Tidningar under och ska man duscha eller städa lyfter man bara bort bocken, evt. med höna på. Funkar bra.
          Tycker inte de tongue.gif Sebrighten har fullt upp nu med att tala om hur stor och stark hon är och att det här är hennes badrum och hennes Myo (=godisautomat). Hon började blåsa upp sig och hota redan hos veterinären, de har ju inte träffats på ett tag. Så jag kan inte ha dem i samma rum när det är ljust och absolut inte utan uppsikt, antwerpenhönan behöver inte stryk nu utan lugn och ro. De satt på pinnen tillsammans i mörkret igår tills jag gick och la mig, då stoppade jag in antwerpenhönan i en bur för säkerhets skull. Just nu är sebrighten i köket.

Myo godisautomat giggle.gif

Fiffig alternativ pinne tummenupp.gif

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 12-01-2013, 13:27
          Länk hit: #2056

Medlem

Härlig beskrivning och fina bilder Myo smiley_small_hug.gif

Nej det är ju som du skriver att dom har ju egentligen inget behov av ens uppmärksamhet utan det är väl vi "hönstokar" som blir beroende av deras uppmärksamhet smile.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-01-2013, 14:11
          Länk hit: #2057

Medlem

Jag kan meddela att den ökade aktiviteten i hönstråden har en positiv inverkan på hönsen vilket redan gett resultat: Isbarhönan har just värpt sitt allra första ägg!!! yahoo.gif 52g och en fin mossgrön färg vilket jag hade hoppats på för att kunna skilja hennes ägg från favorithönans mintgröna (araucanans ägg är mindre). Jag tjatade om att få köpa de tio mörkaste avelsäggen hon hade men alla var inte lika mörka och sen beror det på tuppens anlag också så lite tur måste man också ha. Av 10 ägg bara en blå höna som dessutom har rätt äggfärg yaay.gif wub.gif

Stackaren, jag anade ju inte att hon hade såna planer när jag bar omkring henne igår och ställde ner henne på lämpliga ställen på gräsmattan för att fota.

Redigerat av Myosotis: 12-01-2013, 14:12

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 12-01-2013, 14:16
          Länk hit: #2058

Medlem

wub.gif yahoo.gif yaay.gif yaay.gif yaay.gif

MEN ser ju ut som våren hos dig Myo

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-01-2013, 15:17
          Länk hit: #2059

Medlem

nej tvärtom, det har varit plusgrader och regn nu i evigheter och nu är det minusgrader och har kommit lite snö (lite mer än på bilderna som är från igår).

Får du några ägg så här års, Nostalgia?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-01-2013, 14:27
          Länk hit: #2060

Medlem

Det har hittats en ny lantras: Bjurholmshönan
          Ett inslag i Radio Västerbotten.
          Lanthönsklubben skriver om Bjurholmshönan.
          När staten tyckte att hela flocken skulle avlivas för ett antal år sen lyckades gumman som hade dem gömma halva flocken i källaren och rädda dem undan utrotning! blomma.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera

116 sidor V  « < 101 102 103 104 105 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 02:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon