Det är ju inte lätt att hålla räkning på. Jag har just nu 11 hönor och två tuppar.
Största utmaningen, tja... Livet hade ju varit enklare om jag inte varit så fäst vid dem. Svårt att producera kycklingar om man inte klarar av att göra av med tupparna. Ibland kan jag önska att jag hade en mer lättsam och praktisk syn på livet. En flock helt frigående höns av lantras, överskottstuppar äts upp, kommer höken gör det inte så mycket för man ser ändå inte skillnad på dem. Men samtidigt skulle det kanske inte ge lika mycket då.
Annars är kalkben och röda hönskvalster ett gissel. Skulle jag någonsin börja från början skulle jag nog köpa desinficerade avelsägg för att slippa parasiter och minimera risken för sjukdomar. Men hade jag vetat lika mycket om hönssjukdomar som jag vet nu hade jag aldrig vågat skaffa höns. Jag är glad att jag var lyckligt ovetande och att det har gått så bra i så många år. 2012 hade jag en massa otur och hade det varit i början hade jag kanske gett upp och trott att de ofta blir sjuka.
Kan tillägga att mot kalkben får man doppa allas ben i olja då och då. Röda hönskvalster har varit jättejobbiga, jag fick dem med åsbotuppen jag köpte och har slagits med dem sen dess, typ 6 år. Jag gillar inte gift nämligen så jag har bara bekämpat dem mekaniskt. Men nu i somras hittade jag äntligen ett verksamt ogiftigt medel och nu verkar de faktiskt ha dött ut

Finns säkert några överlevande ägg någonstans så jag måste fortsätta att vara uppmärksam när den varma årstiden kommer.
Normalt är höns väldigt lättskötta, det behöver inte ta lång stund att göra rent och ge dem mat och vatten. De har inget egentligt behov av ens uppmärksamhet, de har ju varandra, så om man t.ex. är sjuk kan man reducera hönskötseln till ett minimum de dagarna, bara tillsyn i princip. Sen när man själv känner för det kan man umgås hur mycket som helst med dem. Inte som en hund som blir deppig om man inte kan gå ut med den.