| |
|
  |
Höns |
|
|
|
|
21-09-2009, 17:18
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Det där med tuppen har jag aldrig hört, förstår inte varför det skulle hindra hönsen. Att äta ägg är en ovana de kan få, viktigt att se till att de aldrig börjar med det. Kalkbrist eller annan brist kan vara en orsak, stress eller beteendestörningar spelar säkert också en roll. Tuppens ålder spelar ingen roll vad jag vet, min tupp är yngre än de flesta hönsen men jag har haft äldre också. 5-10 hönor per tupp brukar rekommenderas. Förmodligen är det nu på hösten man ska köpa unghöns som är födda i år. Jag är inte så intresserad av produktiviteten, så jag har skaffat höns vid helt olika tider på året. Roligast är ju att ha dem från att de är små så de blir tama, men de värper i många år. Min 7åriga höna har värpt för fullt hela säsongen. Vill man ha så många ägg som möjligt kan man ge extra belysning under den mörka årstiden, men då förbrukas hönsen snabbare, äggledaren överbelastas och kan bli inflammerad och då kan man nog inte räkna med att den värper som 7åring. De som producerar ägg för att tjäna pengar på det har väl bara hönsen i ett år vad jag har förstått, sen är de förbrukade och slaktas. Slit och släng. Som hobbyodlare kan man istället välja att ge dem ett bra och långt liv, det är ju lite därför man vill ha höns tycker jag, man är kompis med dem och vill att de är friska och mår bra. Värphybrider är väl de som värper mest, åtminstone när de är unga. Men det finns många trevliga raser. Den höna som värpte mest av mina var en åsbohöna, nästan ett ägg om dagen och nästan hela vintern. Mina grönvärpande blandraser värper också nästan ett ägg om dagen men gör ett långt vinteruppehåll. Vissa raser är mer prydnadsraser, som min sebright som inte värper så mycket. Jag tycker att om man inte är enbart intresserad av maximal äggproduktion kan man välja ras efter andra kriterier, t.ex. kan man hjälpa till att bevara en gammal lantras (och som sagt kan även dessa värpa riktigt mycket!).
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2009, 16:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
Nu har en av hönorna börjat ruva. Stackarn, hon har hållt på i en vecka. Varje dag lyfter vi ur henne ur redet, sätter ner henne på golvet och tar hennes ägg. Hon säger korr korr korr... lilla gumman... Men visst kan vi inte låta henne ruva nu!? Kycklingarna skulle ju frysa ihjäl...
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2009, 16:49
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
Hm... skulle kanske låta henne pröva då... *funderar*
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2009, 17:34
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Tack för tipset! CITAT (Motti @ 02-10-2009, 20:19)  Myosotois !är det Värmländska Svarthöns du har  Rasen heter Bohuslän-Dals svarthöna.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
05-10-2009, 11:43
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 03-10-2009, 18:34)  Tack för tipset! Rasen heter Bohuslän-Dals svarthöna. Förresten så måste jag erkänna att jag blev kär i Myosotis höns när jag hälsade på, särskilt den tama såklart!  Jag vågade till och med hålla i den lilla vita! Men det var himla nervöst att vara hönsvakt när de var ute ur hönsgården, jag såg rovfåglar överallt kändes det som. Usch va svettigt!
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
05-10-2009, 19:11
|
Gäster

|
Det som grämde mig mest var att jag glömde kameran inne i huset, annars hade jag ju kunnat visa bilder här!
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
06-10-2009, 10:35
|
Gäster

|
CITAT (*Ulrica* @ 01-10-2009, 17:37)  Nu har en av hönorna börjat ruva. Stackarn, hon har hållt på i en vecka. Varje dag lyfter vi ur henne ur redet, sätter ner henne på golvet och tar hennes ägg. Hon säger korr korr korr... lilla gumman... Men visst kan vi inte låta henne ruva nu!? Kycklingarna skulle ju frysa ihjäl... En av mina hönor fick också för sig att hon skulle ruva i slutet av augusti. Vi lät henne hållas, trots att jag också tyckte detta var i senaste laget på säsongen. Efter fyra veckor låg hon fortfarande kvar på äggen så jag bestämde att det fick vara färdigruvat  och tog bort hennes ägg. Hon accepterade detta utan allt för mycket sorg i sinnet verkade det som. Hon får gärna prova igen till våren  .
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
11-10-2009, 11:22
|
Gäster

|
Jag skrev nedanstående inlägg för ett bra tag sedan. Jag har försökt att hålla ögonen på Erico även om jag inte haft tid att stå och titta på honom så långa stunder itaget under sommaren som är vår högsäsong ju... men han verkar må bra för övrigt. Han är dock fortfarande hes tycker jag. OM det skulle vara gapmask han har, eller luftrörskvalster, vad gör man då?  Tyckte igår att han stod med öppen näbb ganska länge... Det är första gången jag ser detta. Behöver ju dock inte innebära att det är första gången han gör det. CITAT (Rosmarin @ 26-07-2009, 12:01)  ... Kan en tupp få ont i halsen?  Erico gal så konstigt sedan ett par dagar. Hes och skrovlig stämma. Han är annars så högljudd, men nu hörs han knappt innifrån huset där vi bor. Det gör ju inte så mycket, men det är ju olyckligt om han inte mår bra... CITAT (Myosotis @ 26-07-2009, 15:02)  Gapmask kan påverka rösten, kanske även luftrörskvalster eller vad de heter. Gapar/gäspar han mycket?
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
11-10-2009, 15:17
|
Gäster

|
Tack Myosotis! Ska se om jag kan få tag i detta medel här, eller någonting liknande. Har Googlat och sett att den aktiva substansen i Axilur heter Fenbendazol. Ska fråga på apoteket imorgon, annars får jag ta en sväng till vår veterinär, men det är så långt dit så det skulle vara fint om de har på apoteket. Stackars Erico... CITAT (Myosotis @ 11-10-2009, 12:56)  .... Kassera äggen. Hönsäggen menar du väl då? För om det finns maskägg är de förmodligen så små att man inte ser dem... Hönsen värper inte för tillfället. Tycker kanske att högsäsongen är över de också. .
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
13-10-2009, 09:48
|
Gäster

|
De har börjat rugga. Två av mina hönor ser ganska hemska ut just nu  . Hoppas att de andra också ska göra det snart. Ibland har de gjort detta i november eller december när det verkligen varit kallt...  . Phu, jag försökte få tag i avmaskningsmedel för hönor, hundar eller katter igår. Var på apotek, i en stor mataffâr med stor husdjursavdelning... men ingenting med den basen (Fenbendazol) hittade jag...  . Har jobbat inför en utställning och skulle leverera verken igår i vårt depertements huvudstad som heter Nevers, och tänkte att det borde väl gå att hitta. Men nej... Det blir väl till att ringa vår veterinär ändå. Det är inte så praktiskt eftersom denna veterinärmottagning ligger 30 minuters bilväg härifrån så det tar tid, men det får nog bli så ändå. Finns annan veterinär på närmare håll men jag tycker inte om denne då jag anser att de inte är snälla mot djur. Jag SKA hitta hjälp åt Erico i alla fall! Edit: Hade stavat fel...
Redigerat av Rosmarin: 13-10-2009, 09:50
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
14-10-2009, 14:38
|
Gäster

|
Jag lyckades hitta igår!!! Var runt på flera apotek där de inte hade. En apoteksanställd var vänlig nog att ringa till sin läkemedelsleverantör för veterinärprodukter. De sa att Fenbendazol används bara på stora djur som kor och hästar i Frankrike. Ville jag beställa något annat så gick det bra... Jag bestämde mig för att göra ett försök hos veterinären som är nära men inte så snäll mot djur... och jag fick när jag förklarat mitt problem köpa sju doser fenbendazol i en spruta. En dos per höna och tupp. Det fick dock inte blandas med dricksvattnet utan veterinärsdamen sa argsint att nej det skulle minsann sprutas direkt i näbben på dem så det så! Oj då... Imorse fångade vi in dem en efter en och sprutade denna vita vätska i näbbarna på dem. Tuppen och två hönor rymde och sprang runt i trädgården och kacklade som vansinniga medan vi gav dem andra. När det blev tuppens tur jagade min man in honom i ett hörn och kastade sig över honom. Stackars tupp! Han skrek! Jag tänkte att om bara du Myosotis hade bott lite närmare så hade jag bett dig komma och hjälpa mig med detta istället för att blanda in min man som har en förmåga att stressa upp de stackars sötnosarna enligt mitt tycke helt i onödan... Tuppen gillar inte min man utan brukar attackera honom med näbbar och klor när han får chansen. Jag tror att tuppen är avundsjuk och ser min man som en konkurrent...  . Nu har de i alla fall fått sin avmaskning och vi får väl se om det hjälper. Det kan ju i alla fall inte skada!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|