Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 19 20 21 22 23 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Myosotis
          Inlägg 21-09-2009, 17:18
          Länk hit: #401

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det där med tuppen har jag aldrig hört, förstår inte varför det skulle hindra hönsen. Att äta ägg är en ovana de kan få, viktigt att se till att de aldrig börjar med det. Kalkbrist eller annan brist kan vara en orsak, stress eller beteendestörningar spelar säkert också en roll.
          Tuppens ålder spelar ingen roll vad jag vet, min tupp är yngre än de flesta hönsen men jag har haft äldre också. 5-10 hönor per tupp brukar rekommenderas. Förmodligen är det nu på hösten man ska köpa unghöns som är födda i år. Jag är inte så intresserad av produktiviteten, så jag har skaffat höns vid helt olika tider på året. Roligast är ju att ha dem från att de är små så de blir tama, men de värper i många år. Min 7åriga höna har värpt för fullt hela säsongen. Vill man ha så många ägg som möjligt kan man ge extra belysning under den mörka årstiden, men då förbrukas hönsen snabbare, äggledaren överbelastas och kan bli inflammerad och då kan man nog inte räkna med att den värper som 7åring. De som producerar ägg för att tjäna pengar på det har väl bara hönsen i ett år vad jag har förstått, sen är de förbrukade och slaktas. Slit och släng. Som hobbyodlare kan man istället välja att ge dem ett bra och långt liv, det är ju lite därför man vill ha höns tycker jag, man är kompis med dem och vill att de är friska och mår bra. Värphybrider är väl de som värper mest, åtminstone när de är unga. Men det finns många trevliga raser. Den höna som värpte mest av mina var en åsbohöna, nästan ett ägg om dagen och nästan hela vintern. Mina grönvärpande blandraser värper också nästan ett ägg om dagen men gör ett långt vinteruppehåll. Vissa raser är mer prydnadsraser, som min sebright som inte värper så mycket.
          Jag tycker att om man inte är enbart intresserad av maximal äggproduktion kan man välja ras efter andra kriterier, t.ex. kan man hjälpa till att bevara en gammal lantras (och som sagt kan även dessa värpa riktigt mycket!).

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 21-09-2009, 18:20
          Länk hit: #402

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Tack Myosotis för all info! tummenupp.gif

Mina föräldrar ska bara ha hönsen för egen del och för äggen så klart, inte i någon stor produktion. Stackars burhöns! Våra är riktiga sprätthöns som går ute om dagarna, men de 'gamla' kanske smittar av sitt beteende på nya hönor fastän det kommer en tupp med i leken också. Rasen får bli vad jag kan hitta, det är inte så lätt minsann att hitta helt 'vanliga' värphöns.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 01-10-2009, 16:37
          Länk hit: #403

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Nu har en av hönorna börjat ruva. Stackarn, hon har hållt på i en vecka. Varje dag lyfter vi ur henne ur redet, sätter ner henne på golvet och tar hennes ägg. Hon säger korr korr korr... lilla gumman... crying.gif

Men visst kan vi inte låta henne ruva nu!? Kycklingarna skulle ju frysa ihjäl...

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-10-2009, 11:09
          Länk hit: #404

Medlem

JohannaO fick ju en kyckling på julafton, du kan ju pm:a henne och fråga om tips. Min daghunds husse har en kyckling nu som är kanske 1-2 veckor gammal. Själv tycker jag nog att det är bäst på försommaren så de får i sig nyttiga färska grönsaker och insekter (myrpuppor t.ex.).

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 02-10-2009, 16:49
          Länk hit: #405

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Hm... skulle kanske låta henne pröva då... *funderar*

Citera
          Motti
          Inlägg 02-10-2009, 19:19
          Länk hit: #406

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Myosotois !är det Värmländska Svarthöns du har rolleyes.gif

Citera
          Maggan H
          Inlägg 02-10-2009, 20:35
          Länk hit: #407

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Tänkte bara tipsa om att det blir en köp-säljdag med olika sorters höns o tillbehör den 10 oktober i Högsma, mellan Sibbhult och Glimåkra i NÖ Skåne. Tid ca 14.30 0ch framåt. Kommer tydligen massor med folk som ska sälja.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-10-2009, 17:34
          Länk hit: #408

Medlem

Tack för tipset!

CITAT (Motti @ 02-10-2009, 20:19) *
          Myosotois !är det Värmländska Svarthöns du har rolleyes.gif

Rasen heter Bohuslän-Dals svarthöna.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 05-10-2009, 08:14
          Länk hit: #409

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

http://www.youtube.com/watch?v=p_2_EJogf2A...feature=related yahoo.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-10-2009, 11:43
          Länk hit: #410

Gäster

CITAT (Myosotis @ 03-10-2009, 18:34) *
          Tack för tipset!
          Rasen heter Bohuslän-Dals svarthöna.

Förresten så måste jag erkänna att jag blev kär i Myosotis höns när jag hälsade på, särskilt den tama såklart! smiley_small_hug.gif Jag vågade till och med hålla i den lilla vita! coolgleam.gif
          Men det var himla nervöst att vara hönsvakt när de var ute ur hönsgården, jag såg rovfåglar överallt kändes det som. Usch va svettigt! -fear-.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-10-2009, 11:47
          Länk hit: #411

Medlem

thanks.gif Du var så snäll som passade dem!! smiley_small_hug.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-10-2009, 19:11
          Länk hit: #412

Gäster

Det som grämde mig mest var att jag glömde kameran inne i huset, annars hade jag ju kunnat visa bilder här! mad.gif

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 06-10-2009, 10:35
          Länk hit: #413

Gäster

CITAT (*Ulrica* @ 01-10-2009, 17:37) *
          Nu har en av hönorna börjat ruva. Stackarn, hon har hållt på i en vecka. Varje dag lyfter vi ur henne ur redet, sätter ner henne på golvet och tar hennes ägg. Hon säger korr korr korr... lilla gumman... crying.gif

Men visst kan vi inte låta henne ruva nu!? Kycklingarna skulle ju frysa ihjäl...

En av mina hönor fick också för sig att hon skulle ruva i slutet av augusti. Vi lät henne hållas, trots att jag också tyckte detta var i senaste laget på säsongen. Efter fyra veckor låg hon fortfarande kvar på äggen så jag bestämde att det fick vara färdigruvat crying.gif och tog bort hennes ägg. Hon accepterade detta utan allt för mycket sorg i sinnet verkade det som. Hon får gärna prova igen till våren smile.gif .

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 11-10-2009, 11:22
          Länk hit: #414

Gäster

Jag skrev nedanstående inlägg för ett bra tag sedan. Jag har försökt att hålla ögonen på Erico även om jag inte haft tid att stå och titta på honom så långa stunder itaget under sommaren som är vår högsäsong ju... men han verkar må bra för övrigt. Han är dock fortfarande hes tycker jag. OM det skulle vara gapmask han har, eller luftrörskvalster, vad gör man då? confused.gif Tyckte igår att han stod med öppen näbb ganska länge... Det är första gången jag ser detta. Behöver ju dock inte innebära att det är första gången han gör det.

CITAT (Rosmarin @ 26-07-2009, 12:01) *
          ...
          Kan en tupp få ont i halsen? confused.gif Erico gal så konstigt sedan ett par dagar. Hes och skrovlig stämma. Han är annars så högljudd, men nu hörs han knappt innifrån huset där vi bor. Det gör ju inte så mycket, men det är ju olyckligt om han inte mår bra...

CITAT (Myosotis @ 26-07-2009, 15:02) *
          Gapmask kan påverka rösten, kanske även luftrörskvalster eller vad de heter. Gapar/gäspar han mycket?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-10-2009, 11:56
          Länk hit: #415

Medlem

Avmaska med Axilur 10% (samma som till hund och katt) ca. 1ml/kg höna i 5 dagar. Det funkade bra att ge i dricksvattnet, ge då bara så mycket vatten att de dricker upp det. Det är inte särskilt noga med doseringen, jag sökte en massa på internet och ringde runt för att vara säker på att det inte är farligt, men tydligen kan man ge 10 gånger så mycket utan att det är farligt. Man måste dock ge i flera dygn för att maskens alla stadier ska dö. Kassera äggen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 11-10-2009, 15:17
          Länk hit: #416

Gäster

Tack Myosotis!

Ska se om jag kan få tag i detta medel här, eller någonting liknande. Har Googlat och sett att den aktiva substansen i Axilur heter Fenbendazol. Ska fråga på apoteket imorgon, annars får jag ta en sväng till vår veterinär, men det är så långt dit så det skulle vara fint om de har på apoteket. Stackars Erico...

CITAT (Myosotis @ 11-10-2009, 12:56) *
          .... Kassera äggen.

Hönsäggen menar du väl då? För om det finns maskägg är de förmodligen så små att man inte ser dem... duh.gif
          Hönsen värper inte för tillfället. Tycker kanske att högsäsongen är över de också. .

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-10-2009, 23:21
          Länk hit: #417

Medlem

Ja, jag menar hönsäggen, ursäkta om jag uttryckte mig oklart. Man bör alltså inte äta dem (och inte köttet heller så klart). Tur att hönsen inte värper då, så slipper du kasta fina ägg. "Hoppas" nu att det är gapmask så att problemen upphör. Min tupp slutade gapa första dagen. Tyvärr finns ju risken att de blir smittade igen då masken överlever länge i daggmaskar och annat nere i marken och även kan parasitera på vilda fåglar.
          Ruvar dina nu? Det gör mina, några har ingen stjärt alls just nu.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-10-2009, 09:39
          Länk hit: #418

Medlem

I morse när jag gjorde rent hos hönsen plockade jag bort en färsk skit från dvärghönan. Det rörde sig i den! sick.gif Små vita maskar. Så nu får jag också avmaska igen, tur att de inte värper. Jag vet inte om det är samma sort igen, har sett tuppen gapa vid enstaka tillfällen men trodde att han bara gäspade, det var inte alls lika mycket som i somras. Då såg jag inget i avföringen heller fast jag letade, så det kan hända att det är en annan sort. Hur som helst är det väldigt äckligt. Nu får man nog hålla på så här, har man en gång fått in mask är det nog svårt att bli av med den. Jag hade i alla fall precis bytt ut det översta lagret jord mot ren, torr sand. Tillsammans med minusgrader kanske det kan förhindra nybefall efter avmaskningen fram till våren.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 13-10-2009, 09:48
          Länk hit: #419

Gäster

De har börjat rugga. Två av mina hönor ser ganska hemska ut just nu giggle.gif . Hoppas att de andra också ska göra det snart. Ibland har de gjort detta i november eller december när det verkligen varit kallt... duh.gif .

Phu, jag försökte få tag i avmaskningsmedel för hönor, hundar eller katter igår. Var på apotek, i en stor mataffâr med stor husdjursavdelning... men ingenting med den basen (Fenbendazol) hittade jag... no.gif . Har jobbat inför en utställning och skulle leverera verken igår i vårt depertements huvudstad som heter Nevers, och tänkte att det borde väl gå att hitta. Men nej... Det blir väl till att ringa vår veterinär ändå. Det är inte så praktiskt eftersom denna veterinärmottagning ligger 30 minuters bilväg härifrån så det tar tid, men det får nog bli så ändå. Finns annan veterinär på närmare håll men jag tycker inte om denne då jag anser att de inte är snälla mot djur. Jag SKA hitta hjälp åt Erico i alla fall!

Edit: Hade stavat fel... giggle.gif

Redigerat av Rosmarin: 13-10-2009, 09:50

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 14-10-2009, 14:38
          Länk hit: #420

Gäster

Jag lyckades hitta igår!!! yahoo.gif
          Var runt på flera apotek där de inte hade. En apoteksanställd var vänlig nog att ringa till sin läkemedelsleverantör för veterinärprodukter. De sa att Fenbendazol används bara på stora djur som kor och hästar i Frankrike. Ville jag beställa något annat så gick det bra... Jag bestämde mig för att göra ett försök hos veterinären som är nära men inte så snäll mot djur... och jag fick när jag förklarat mitt problem köpa sju doser fenbendazol i en spruta. En dos per höna och tupp.

Det fick dock inte blandas med dricksvattnet utan veterinärsdamen sa argsint att nej det skulle minsann sprutas direkt i näbben på dem så det så! Oj då...

Imorse fångade vi in dem en efter en och sprutade denna vita vätska i näbbarna på dem. Tuppen och två hönor rymde och sprang runt i trädgården och kacklade som vansinniga medan vi gav dem andra. När det blev tuppens tur jagade min man in honom i ett hörn och kastade sig över honom. Stackars tupp! Han skrek! Jag tänkte att om bara du Myosotis hade bott lite närmare så hade jag bett dig komma och hjälpa mig med detta istället för att blanda in min man som har en förmåga att stressa upp de stackars sötnosarna enligt mitt tycke helt i onödan... Tuppen gillar inte min man utan brukar attackera honom med näbbar och klor när han får chansen. Jag tror att tuppen är avundsjuk och ser min man som en konkurrent... giggle.gif . Nu har de i alla fall fått sin avmaskning och vi får väl se om det hjälper. Det kan ju i alla fall inte skada!

Citera

116 sidor V  « < 19 20 21 22 23 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 08:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon