Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rotslå barrväxter i säckväv?, - känner mig jagad av tiden!
          Eva Swahn
          Inlägg 04-09-2003, 13:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

I boken "Vår vintergröna trädgård" av Britta Johansson kan man läsa följande:

"En god regel är att aldrig plantera barrträd senare än tredje veckan i september."

Oj, oj, oj hur ska jag nu hinna allt...Gäller det hela landet?

Dessutom har flera plantskolor utförsäljning av barrväxter nu, 40 - 50 % lägre pris. Jisses! Hej och hå! och jag som håller på att lägga plattor och göra nya rabatter på nya ställen.

Min fråga är alltså: kan jag utnyttja de förmånliga priserna och jordslå, eller rättare: provisoriskt sätta ner barrväxterna lite här och där, tills jag är klar med möbleringen av rabatter? Ska man då ta bort säckväven - eller vad de nu har runt rötterna?

Och hur ska man nu plantera barrväxterna - det råder åtminstone två helst skilda skolor:

Britta Johansson säger att man inte ska ha någon djup grop, utan bara så rotklumpen kommer nedanför, men istället en bred men grund grop att breda ut rötterna i. Och inte något jox med extra lyxig jord, utan lagom eländigt så att rötterna letar sig ut efter näring. På detta rätt får trädet stadga.

Andra åter talar om att man ska ha en bred och djup planteringsgrop som man ska fylla med t.ex barkmylla, rik humusblandning gynnar rottillväxt.

Jaha? Kan nån råda mig? Och ska man vattna nyplanterade barrväxter, eller inte?

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 21:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon