Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har letat efter lämpliga växter som avskärmning, Ett flertal kan jag tänka mig, men vilket är bäst?
          Söttok06
          Inlägg 13-08-2008, 22:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Nu har jag researchat runt lite, varit på plantaffärer (Zetas och Plantagen), tittat på nätet, lånat hem böcker om rosor bl a.
          Eftersom växter är dyra i inköp vill jag ju ha något som känns bra på min odlingslott. Alltså jag har ingen trädgård men vill ha fint runt min sittplats ändå.

Jag har några växter som jag funderar över. De ska ha en maxhöjd på 1,8 m och maxbredden får vara 1,5 meter (helst smalare). Vill inte ha ljusrosa eller rosa blommor. Något som är lättskött och inte drar på sig för mycket sjukdomar. Men jag kan tänka mig att klippa eller beskära om det behövs. Platsen som är tänkt har sol hela dagen och det är ganska varmt. Stockholm Zon 3, men kanske kan det vara zon 2 just där i koloniområdet.

Någon av växterna får gärna dofta gott under hela sommaren.

Jag har alltså tittat på följande växter:
          Aronia x prunifolia fk Västeråker E (eller någon Aroniasort som inte blir högre än 1,5 m)
          Smultronschersmin
          Salix nana
          Olika vita buskrosor och ev någon som är mörklila typ 'Cardinal Richelieu' om någon vet hur den ser ut.
          En roshäck kan jag tänka mig, men jag vill kunna hålla in den så att den inte brer ut sig hur brett som helst.

Nu ska alltså inte alla dessa växter kombineras utan jag måste välja någon eller ett par av dem.

Ska jag gå till en bra plantskola och diskutera hur jag har tänkt mig det hela?
          Jag tycker att det är jättesvårt att välja. Enklare kanske ändå att göra en avskärming genom att bygga en spaljé för någon klätterväxt. Koreansk Pipranka tycker jag är fin.

Tittade också på Kinesiska Buskpioner men de verkar kräva stort utrymme även på bredden. Annars verkar de lättare att odla än Rosor.

Tacksam för era erfarenheter som har små ytor att laborera med. Min totala yta är 117 kvm. Men där ska också finnas plats för att odla ätbara saker. Sittplatsen får ta ca 25-30 kvm med buskar och växter inräknat.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 13:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon