Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Jätteprästkragar o andra blommor i gräsmattan, tål dom gräsklipparen?
          Sommartorparn
          Inlägg 18-08-2008, 14:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag har stora stånd av prästkrage i min gräsmatta. Efter blomning brukar jag slå dom med lie. Har hamnat i diskussion hemma om dom där 'ovårdade tufsarna' av gräs som det är gräsklipparförbud på. Frågan är om prästkragarna tar skada om man så här års regelbundet kör över dom med gräsklipparen. Dom kommer ändå inte blomma igen det här året, men plantan kanske tröttas ut av klippning? Jag har även planterat röllika och renfana i gräset, samt en gul blomma som liknar maskros. Alla dessa blommar just nu så fint, men det kan bli aktuellt med nedklippning efter blomning, så frågan gäller även om dessa blommor tål gräsklipparen.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-08-2008, 15:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Egentligen borde de väl få stå i fred tills de vissnar, men ibland får man kompromissa. Du behöver kanske inte hålla gräsmattan så kort.

Ett alternativ är att hålla ängsblommorna i en hörna, så "stör" de mindre.

Redigerat av Aqvakul: 18-08-2008, 15:12

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 18-08-2008, 15:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

prästkrage är slåttergynnad så den borde tåla att klippas spec efter at tden har blommat för då har den ändå gjort sitt för året när den har hunnit sätta frö.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 18-08-2008, 16:17
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 18-08-2008, 16:10) *
          Egentligen borde de väl få stå i fred tills de vissnar, men ibland får man kompromissa. Du behöver kanske inte hålla gräsmattan så kort.

Ett alternativ är att hålla ängsblommorna i en hörna, så "stör" de mindre.

Jovisst stjälkarna har stått till dess dom har vissnat. Sedan har jag slagit med lie och låtit de slagna ligga i en vecka innan jag räfsade bort. Nu är det bladrosetterna jag är rädd om. Hittills har jag trixat runt dom med gräsklipparen (vilket är ganska omständligt må erkännas), men vissa personer vill köra över dom med gräsklipparen på samma klipphöjd som gräset. OK, att prästkragar är slåttergynnade, men lie-slagningen massakrerar ju knappast bladrosetten på det sätt som gräsklipparen gör. Eller?

Jovisst är det mest praktiskt att ha ängsblommorna i en hörna. Men dels håller dom sig inte alltid på en plats, dels tycker sambon även att den hörnan ser skräpig ut och vill helst köra över alltihop med gräsklippare efter att jag har gjort min slåtter.

--------------------

Citera
          Heda
          Inlägg 18-08-2008, 18:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Om ni har en gräsmatta modell "golfgreen" så kanske det inte är så bra, men om ni klipper mattan 3-4 cm så tror jag att det ska gå bra. Är det "vanlig" prästkrage??? Eller är det Jättepräskrage? Den vanliga tål det definitivt, Jätten är jag mer osäker på....

//Heda

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 18-08-2008, 19:27
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Heda @ 18-08-2008, 19:02) *
          Om ni har en gräsmatta modell "golfgreen" så kanske det inte är så bra, men om ni klipper mattan 3-4 cm så tror jag att det ska gå bra. Är det "vanlig" prästkrage??? Eller är det Jättepräskrage? Den vanliga tål det definitivt, Jätten är jag mer osäker på....

//Heda

Tack för svaret. Jag får väl klippa och se hur det blir.....

Vore det golfgreen så funnes inga prästkragar.... flirting.gif

Jag har två typer av storväxta prästkragar, den ena är mera som en rabattväxt som blir bredare o bredare. Det är framför allt den andra som frösår sig här och var i gräsmattan. Vet inte vad dom heter, men höga blir båda.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 18-08-2008, 19:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Om du klipper med gräsklipparen på samma höjd som du slår med lien så klarar du nog bladrosetten. Nackdelen är att du inte får golfgreenutseendet men gräsmattan mår ju inte dåligt av att inte ständigt klippas ned så kort som möjligt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 18-08-2008, 20:59
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Markus_H @ 18-08-2008, 20:53) *
          Om du klipper med gräsklipparen på samma höjd som du slår med lien så klarar du nog bladrosetten. Nackdelen är att du inte får golfgreenutseendet men gräsmattan mår ju inte dåligt av att inte ständigt klippas ned så kort som möjligt.

Det finns ingen gräsklippare som kan klippa så högt som jag slår med lien..... smile.gif Men jag ska pröva med normal gräsmatteklippning på några av prästkragarna så får jag se om dom kommer igen nästa år...

--------------------

Citera
          Heda
          Inlägg 19-08-2008, 18:14
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Dom kommer! Var så säker!!! smile.gif Det är den "vilda" som frösår sig sådär.....dom tar man inte död på i en "gräsvändning" smile.gif

//Heda

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 09:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon