|
"Guds hand..." |
|
|
|
21-08-2008, 10:57
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Nyheten är tydligen ett par dar gammal men jag såg den inte förrän idag.  Kunde länka till artikeln men inte till TV-inslaget - gå till rubriken "Guds hand" upprör en bit ner på sidan så kan ni klicka fram både artikeln och TV-inslaget. Hade absolut ingen aning om att det var det det betydde, och hur det kunnat vara en "hemlighet" i över 20 år kan man ju undra. Hoppar nästan jämfota när jag hör VD:n förklara sej!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
21-08-2008, 11:38
|

Medlem
Antal inlägg: 62
Medlem nr: 18 383

|
Det var en gudomlig hemlighet för mig också ...
”Livet är tragedi i närhet, men komedi på avstånd”
|
|
|
|
|
21-08-2008, 11:42
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Kan man tolka det som om att Gud behöver hjälp av elektroniken för att hjälpa oss helskinnade över gatan?
|
|
|
|
|
21-08-2008, 12:02
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Man har fortfarande fullständig rätt att tolka handsymbolen fritt. Inget att uppröras över. Finns så mycket värre saker här i världen att uppröras över enligt min mening...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
21-08-2008, 12:21
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Berith @ 21-08-2008, 11:57)  Nyheten är tydligen ett par dar gammal men jag såg den inte förrän idag.  Kunde länka till artikeln men inte till TV-inslaget - gå till rubriken "Guds hand" upprör en bit ner på sidan så kan ni klicka fram både artikeln och TV-inslaget. Hade absolut ingen aning om att det var det det betydde, och hur det kunnat vara en "hemlighet" i över 20 år kan man ju undra. Hoppar nästan jämfota när jag hör VD:n förklara sej!  Är detta ett företag som ägs av Plymouthbröderna eller av någon annan sekt? VD:n verkade lite speciell.....
--------------------
|
|
|
|
|
21-08-2008, 14:34
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Betty @ 21-08-2008, 13:02)  Man har fortfarande fullständig rätt att tolka handsymbolen fritt. Inget att uppröras över. Finns så mycket värre saker här i världen att uppröras över enligt min mening... Håller fullständigt med!
|
|
|
|
|
21-08-2008, 15:05
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Listig "smygreklam", möjligen var den så listig att knappt nåpgon förstod budskapet.....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
21-08-2008, 15:38
|

Medlem

|
Ja jag vill i alla fall inte utsättas för religiös propaganda utan att veta om det och kunna försvara mej! Skulle vara intressant att veta vem som godkände symbolen från början, eller tillverkaren kanske inte ens informerade om vad dom satte dit?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
21-08-2008, 18:32
|

Medlem

|
En länk till... Hur f----n kan detta ha förekommit utan att man fått veta?? Vilket folk!!
--------------------
|
|
|
|
|
21-08-2008, 18:39
|
Medlem

|
Fast det är väl skräp till symbol om ingen begriper att det är en symbol för nått. Min muspekare tar symbolen av en hand när jag drar över något klickbart och det är jag som styr handen. Jag kan inte se något religiöst varken i min muspekare eller i symbolen som visades.
En annan sak slår mig. Vi har ju massa lagar omkring diskriminering på arbetsplatserna. Man får inte favorisera utifrån kön, nationalitet osv. Är det tillåtet att bara anställa kristna? Vad händer om det kommer en muslim eller hindu eller något annat som söker jobb där?
|
|
|
|
|
21-08-2008, 18:50
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 21-08-2008, 19:32)  En länk till... Hur f----n kan detta ha förekommit utan att man fått veta?? Vilket folk!! Det är med blandade känslor jag ser klippet. Det ser ju först ut som om de inte skadar någon, snarare att de gör goda saker. Men sedan ryser jag. Religiös fanatism är farlig vilken religion det än gäller. Skulle de tolerera en anställd av annan religion? Vi har ju sett hur vanvettigt det ser ut i de religiösa friskolorna tex.
|
|
|
|
Netha
|
21-08-2008, 19:21
|
Gäster

|
Men ... ärligt talat... är det eg något att hetsa upp sig för? Tänk om någon kommer och säger att han/hon som ritade  ... eg. ville att bilden skulle visa hur Jesus leder och skyddar barnet. Och förresten ...  ... Guds hand skulptur CITAT (Betty @ 21-08-2008, 13:02)  Man har fortfarande fullständig rätt att tolka handsymbolen fritt. Inget att uppröras över. Finns så mycket värre saker här i världen att uppröras över enligt min mening... Håller absolut med.
|
|
|
|
|
21-08-2008, 19:44
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
[b]Men alltså!!!
När det gäller smygreklam kan man ju ha olika åsikter, de flesta av oss vill inte ha sån. Men att ÖVERHUVUDTAGET tolka handen som Guds hand är ju helt absurt, både från företaget som tillverkar prylen och den som irriterar sej på den. När blir en handsymbol Guds hand ? Hur ska man annars visa att man ska trycka på knappen? Finns det NÅN annan symbol som får alla att förstå att dom ska trycka på knappen handen pekar på?
Jag tycker att kristna är samtidens judar, i betydelsen att man får vara tjock, ful, dum, kriminell, naken på TV (kanske minns nakenJanne), knarka, gaykyssas på bästa sändningstid, klä av sej naken i Pridetåg och ändå vara Ok, cool, tillochmed ngn att beundra. Men KRISTEN, deeet får man minsann inte vara. Kristna friskolor kritiseras, KD mobbas öppet, biskopar smutskastas och pastorer åtalas för sina predikningar.
Var ska det sluta? b]
--------------------
|
|
|
|
Netha
|
21-08-2008, 19:47
|
Gäster

|
CITAT (Farbror Blå @ 21-08-2008, 20:44)  [b]Men alltså!!!
När det gäller smygreklam kan man ju ha olika åsikter, de flesta av oss vill inte ha sån. Men att ÖVERHUVUDTAGET tolka handen som Guds hand är ju helt absurt, både från företaget som tillverkar prylen och den som irriterar sej på den. När blir en handsymbol Guds hand ? Hur ska man annars visa att man ska trycka på knappen? Finns det NÅN annan symbol som får alla att förstå att dom ska trycka på knappen handen pekar på?
Jag tycker att kristna är samtidens judar, i betydelsen att man får vara tjock, ful, dum, kriminell, naken på TV (kanske minns nakenJanne), knarka, gaykyssas på bästa sändningstid, klä av sej naken i Pridetåg och ändå vara Ok, cool, tillochmed ngn att beundra. Men KRISTEN, deeet får man minsann inte vara. Kristna friskolor kritiseras, KD mobbas öppet, biskopar smutskastas och pastorer åtalas för sina predikningar.
Var ska det sluta? b]
|
|
|
|
|
21-08-2008, 19:57
|

Medlem

|
Det jag blev mest förfärad över var ju att dom som "kristna" (religiösa för mej) gjorde grejen som guds hand och placerade den på manicken (vad den nu heter...) - inte som företag gjorde en hand som visade var man skulle trycka för grön gubbe!
Det var ju iaf så företagsledaren förklarade det hela och jag tror ju knappast att han hittade på. Eller...??
--------------------
|
|
|
|
|
21-08-2008, 20:24
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag ser inget att bli upprörd över här. Har svårt att tro att någon skulle bli indragen i kristendom mot sin vilja genom att trycka på "vill över gatan" knappen. Fastän kanske tillverkaren önskar att så vore fallet.
|
|
|
|
|
22-08-2008, 05:34
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 21-08-2008, 19:50)  Det är med blandade känslor jag ser klippet. Det ser ju först ut som om de inte skadar någon, snarare att de gör goda saker. Men sedan ryser jag. Religiös fanatism är farlig vilken religion det än gäller. Skulle de tolerera en anställd av annan religion? Vi har ju sett hur vanvettigt det ser ut i de religiösa friskolorna tex. Håller med dej fullständigt. Dom anställde ju till och med en diakon när företaget var nära konkurs och plötsligt gick företaget bra igen. Hjälp...! Sen tycker faktiskt jag att det hör till allmänbildningen att veta vem som ritade och tog fram dom flesta svenska trafikmärkena. Tror inte för ett ögonblick att dom trycks i Guds namn eller att dom skulle ha en religiös underton. Löjligt!
--------------------
|
|
|
|
|
22-08-2008, 06:16
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Först funderade jag på varför du hakade upp dig på en sån petitess Berith, men nu förstår jag vad du menar. Trots det så kommer en utsträckt hand, för mig, aldrig betyda annat än just "en utsträckt hand" ( en hand till för att hjälpa ). Religiösa fanatiker eller inte, det ska ingen ta ifrån mig Sen måste jag i ärlighetens namn erkänna att jag aldrig någonsin brytt mig om att ta reda på vem eller vilka som ritat våra trafikmärken...................jag är nog inte allmänbildad alls jag
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
22-08-2008, 07:40
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Hade ingen aning om budskapet men bryr mig egentligen inte om just det, men tycker det är tveksamt att företaget skall få göra så. Dags att tillverka klisterlappar med en vanlig pil och klistra över? Beträffande muspekaren så kan det vara samma budskap, det är säkert en religiös person som petat dit symbolen. Microsoft är amerikanskt och där finns många fanatiker.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
22-08-2008, 07:47
|

Medlem

|
Du är skön Gillan!  Undrar om det finns andra företag med religiösa förtecken som man gynnar i lönndom? Scan kanske stoppar sin falukorv under psalmsång? Eller en djävulsutdrivare har fått göra sitt innan Arla blandar jordgubbar i youghurten? CITAT (Farbror Blå @ 21-08-2008, 20:44)  ---
Finns det NÅN annan symbol som får alla att förstå att dom ska trycka på knappen handen pekar på?
--- Ruda föreslog ju en pil, tycker jag låter alldeles utmärkt.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|