Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Guds hand..."
          Solstorm
          Inlägg 23-08-2008, 12:01
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Gita @ 22-08-2008, 13:03) *
          Fast när det gäller privata företag får man faktiskt (tack och lov) fortfarande anställa eller inte anställa vem man vill.

Tror nog att du har rätt där Gita. Fast jag får det inte att gå ihop för mig riktigt. Det händer ju att en del anmäls för diskriminering för att de inte blivit anställda pga kön, nationalitet, religion eller något annat. Arbetsgivaren kan ju bara säga att det handlar om personkemi och välja vem han vill ändå. Jag fick anmärkning på mitt första bokslut för massa år sedan för att jag inte hade någon jämnställdhetsplan. Då var jag ensam i företaget utan anställda så visst känns det fånigt att det ska behövas jämnställdhetsplan. Jag själv är kvinna och jag vet att om jag skulle anställt någon så hade jag helst anställt en kvinna till, rent egoistiskt från min sida eftersom jag hade tyckt det var trevligt med en kvinnlig arbetskamrat i en mansdominerad bransch. Den där jämnställdhetsplanen känns nog som spel för gallerierna ibland.

Tror att även offentliga arbetsgivare kan anställa vem de vill. Förvaltningslagen som kom 1988 (tror jag att det var) gav ju tillåtelse till att man även här fick ta hänsyn till personkemi och inte var lika bunden vid bäst utbildning och flest anställningsår längre så som det varit tidigare. Tyvärr så har väl den äldre förvaltningslagen släpat med i många år ändå.

En maktfaktor är ju konsumentmakten. I den mån det går så kan man ju välja bort att handla från företag som har en policy man inte gillar. Och då är det ju bra att vi kan ta upp sådant här på forumet så att det blir känt för allmänheten. Vissa tycker att det inte spelar någon roll, andra kan välja att inte handla av dem. Lite krångligare blir det förstås när det handlar om offentlig konsumtion.

Citera
          Berith
          Inlägg 23-08-2008, 16:28
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Betty @ 23-08-2008, 11:44) *
          Hoppsan..! Vad mer exakt menar du med det påståendet Berith? unsure.gif

Vad jag menade...? Jaa du... jag skulle ju kunna skylla på att jag la mej på Nethas nivå i frågan. Men neej, sån är jag ju inte egentligen.

Jag har min uppfattning om troende/aktivt troende/religiösa som prackar på andra sin uppfattning. Jag har också min uppfattning om troende/aktivt troende/religiösa som behåller sin tro och uppfattning för sej själva, eller delar den med likasinnade. Och för mej är det stor skillnad på dom två grupperna.

Företaget Prisma (ledare och personal) räknar jag till första gruppen, den som prackar på mej sin kristna livssyn. En livssyn som jag inte delar, och därför heller inte vill veta av. Nu har det ju framkommit att mannen som ritade handen absolut inte ritade Guds hand, det var Prismas hemmagjorda tolkning. Hade dom bara lämnat sin tolkning i fikarummet, med morgonbönen och diakonen hade jag aldrig reagerat som jag gjort.

Om min reaktion räknas som hån så får det stå för dom som tycker så.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Berith
          Inlägg 23-08-2008, 16:43
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (Solstorm @ 23-08-2008, 13:01) *
          ---

En maktfaktor är ju konsumentmakten. I den mån det går så kan man ju välja bort att handla från företag som har en policy man inte gillar. Och då är det ju bra att vi kan ta upp sådant här på forumet så att det blir känt för allmänheten. Vissa tycker att det inte spelar någon roll, andra kan välja att inte handla av dem. Lite krångligare blir det förstås när det handlar om offentlig konsumtion.

Mycket bra sagt.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-08-2008, 16:52
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Berith, det som jag tyckte var hånfull var bara just den meningen jag citerade i mitt inlägg. Du skrev "aktivt kristna" och dit räknar jag många troende inte bara sådana som prackar på andra sin tro. Sådana gillar inte jag heller men det framgick inte riktigt att det endast var dom du menade.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Berith
          Inlägg 23-08-2008, 16:55
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 23-08-2008, 17:52) *
          Berith, det som jag tyckte var hånfull var bara just den meningen jag citerade i mitt inlägg. Du skrev "aktivt kristna" och dit räknar jag många troende inte bara sådana som prackar på andra sin tro. Sådana gillar inte jag heller men det framgick inte riktigt att det endast var dom du menade.

Ok, onödigt med bråk pga missförstånd.

--------------------

Citera
          Rose
          Inlägg 23-08-2008, 19:45
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

raderat

Redigerat av Rose: 12-11-2009, 12:12

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 17:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon