Jag har ett äppelträd Husmodern som jag tänkte ta bort, dels för att det är kräftsjukt, dels för att det under de senaste 15 åren inte har burit frukt. Det har knappt ens blommat. Något år har det blivit max 10 äpplen som sedan har blåst ner ......
Sedan började jag för tre år sedan gräva bort grässvålen under kronan, framför allt för att jag ville jämna till gräsmattan. Jag hann inte färdigt med grävandet, så i stället för att så nytt gräs sådde jag gröngödsling, en idé jag fick efter att ha läst på Cillas hemsida.
HÄRSådden tog sig inte p.g.a. ingen var där och vattnade. Nytt försök för två år sedan. Tydligen kom det igång att växa på sensommaren jag såg resterna av överblommad blodklöver i höstas, och sedan kom den tydligen igen i våras.
Det mest fantastiska av allt denna sommar: Trädet var helt översållat blommor och sedan av äpplen. Jag har aldrig sett något liknande! Förmodligen kommer jag ändå så småningom att ta bort detta träd, men nu vet jag ju att gröngödslingskuren funkar, så på sikt ska jag göra samma sak med dom andra fruktträden. Ska försöka lägga ut lite bilder.
Redigerat av Sommartorparn: 21-08-2008, 21:43