Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Identifiering igen, Har tyvärr ingen bild!
          Kee
          Inlägg 23-08-2008, 13:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Hej

Jag plockade massa frön från en utblommad inomhusväxt hemma hos farsan igår och jag skulle vilja veta mer om denna. Börjar med en beskrivning då jag inte har ngn bild på den. Bladen är lilaaktiga och formen hos växten är lite åt dracenahållet (ta mig inte på orden här). De plantor pappa har är inte så höga, kanske en 30-40cm och de har en kal stam med en rosett av blad i toppen. De har tydligen blommat mycket och villigt hela sommaren och de torkade blommorna jag vittjade efter frön hänger liksom under rosetten, typ som en kokosnöt hänger under en palms bladverk invid stammen. Det är en inomhusväxt.

-Namnförslag, så kan jag leta upp bilder och verifiera/dementera.
          -Grobarhet hos frön? Kan man ta frön från ett par inomhusväxter som iofs stått bredvid varandra men troligtvis inte pollinerats på annan väg än slumpmässig överföring av pollen genom luften. Är detta troligt, eller är de självpollinerande?
          -Förväntad tid från frö till tecken på liv?
          -Skötselråd.

Ja lite allmänt kring denna planta vore trevligt, om vi nu lyckas "pin-pointa" vilken det är. Jag har av förklarliga skäl inga bilder på den (annars hade jag lagt upp dem), i värsta fall får jag ta med kameran nästa gång jag är hos far och sedan lägga upp dem. Men jag tycker de lila bladen är såpass karaktäristiska att det inte borde vara omöjligt. Ta min beskrivning med en nypa salt, jag minns inte utantill i detalj hur de ser ut.

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2025, 21:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon