Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

13 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > HJÄLP! AKUT! KATTUNGAR AVLIVAS I KVÄLL!, Någon som kan tänka sig att rädda en?
          Anic
          Inlägg 12-09-2008, 18:06
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

viktigast just nu, måste väl vara att få reda på vem som är mamman till till rödluvorna och få in hela familjen, det går fort när de blir äldre och de tycker människor är otäcka.

Lättast är att se på kvällen/natten antar jag, då de är mer aktiva.

Redigerat av Anic: 12-09-2008, 18:07

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-09-2008, 18:55
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Fortfarande inga katter! crying.gif Jag blit tokig av den här ovissheten!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 12-09-2008, 19:16
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

"Alla kan göra något men ingen kan göra allt", Myosotis. Och du har verkligen gjort något! I sämsta fall har du räddat en (blivande) familj.

Som ungdomarna skulle säga: Respekt!

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-09-2008, 19:57
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (Ingrid Zon3 @ 12-09-2008, 20:16) *
          I sämsta fall har du räddat en (blivande) familj.

Så där försöker jag också tänka, det är åtminstone något. Men det var så hoppfullt sist jag var där, alla fyra var helt nära mig och gick in och åt i burarna, och jag fick klappa 2 av ungarna och röra vid den tredje. Jag kunde ha tagit dem, med lite tur kanske allihopa, men kände att det ju inte var bråttom på något vis då alla lovat att inga fler katter skulle skjutas. När jag fångar dem vill jag ju dessutom ha bilen med mig för att slippa kånka en massa katter genom skogen. Telefonnumret till systern är bara upptaget hela tiden. -cry-.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          dicentra
          Inlägg 13-09-2008, 12:50
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 12 102

Hur har det gått,har du sett några katter idag???

Måtte det inte ha hänt kattmamman något för då är ju smånissarna chanslösa!! -cry-.gif
          Håller tummarna för att det ordnar sig!!

MVH MLK:-))

Citera
          Anic
          Inlägg 13-09-2008, 15:54
          Länk hit: #86

Medlem

finns ungarna kvar där ute och ingen vuxen setts till? Om de blivit övergivna behöver de ju komma in omedelbart och handmatas.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-09-2008, 20:58
          Länk hit: #87

Medlem

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif Idag var de där!!! Sköldpatthonan och två av ungarna, den svarta och den svartbruna. Så glad jag blev, jag höll nästan på att ge upp hoppet! Fattar inte vart de tar vägen när de försvinner så där, visst är det skumt!
          Anic: Jag håller verkligen med att familjen behöver komma in, men eftersom jag aldrig har sett mamman så måste hon vara väldigt skygg. Henne måste jag ta i fälla. Vilket är bäst - ta henne först eller ungarna? Tänk om ungarna gömmer sig och jag inte hittar dem sedan jag fångat mamman?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-09-2008, 21:14
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Bra jobbat, Myosotis! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Boxer
          Inlägg 14-09-2008, 21:22
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

*bugar djupt för ditt engagemang* bravo.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 14-09-2008, 21:47
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Myosotis jag tycker du ska försöka fånga mamman Du är så gooo, som gör så mycket för dessa små.
          Jag förstår om du inte har tid att sitta och vänta på att mamman kommer, men det finns fällor... finns säkert att låna. Ta in henne och kattungarna, det börjar bli kallt ute, visst kan dom klara kalare väder, men kattungarna behöver nog komma in i värmen.
          Vi vet att du gör vad du kan... lycka till //Mari

Citera
          Anic
          Inlägg 15-09-2008, 09:35
          Länk hit: #91

Medlem

det bästa är att ta ungra och mamma samtidigt, hur gamla är ungarna?, det är väl möjligt att de inte klarar sig utan henne. men om du tar mamman kan man väl lätt få in ungarna samtidigt eller är de svåra att fånga tror du? Tar man ungarna är ju risken att hon lämnar området. Hon måste ju finnas där någonstans eftersom ungarna lever, om du har tid att sitta där tillräkligt länge borde hon dyka upp, för eller senare för att mata/titta till dem.

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 15-09-2008, 20:48
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Jag vet inte hur vanligt det är men jag har själv upplevt en gång att en "moster" till kattungarna gav dem di, alltså en hona som inte var deras mor. Så det skulle ju kunna vara så att deras mamma redan är borta, fast långsökt. Och då skulle man väl helst villa konstatera det först och det är säkert svårt med förvildade katter.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Anic
          Inlägg 16-09-2008, 18:52
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Ingrid Zon3 @ 15-09-2008, 21:48) *
          Jag vet inte hur vanligt det är men jag har själv upplevt en gång att en "moster" till kattungarna gav dem di, alltså en hona som inte var deras mor. Så det skulle ju kunna vara så att deras mamma redan är borta, fast långsökt. Och då skulle man väl helst villa konstatera det först och det är säkert svårt med förvildade katter.

Det gäller bara att hitta en amma till ungarna som tar emot dem, eller en annan kattmamma med egna ungar i samma ålder.

Man kan ju prova att söka efter en amma, för kttmamma är det nog inga problem, det är nog snarare katägarna som inte är så intresserade av att ta emot vildkattungar, men man kan ju prova att sätta ut en annons hä,r det är dessutom gratis
          http://www.katt.nu/

Hur går det för rödluvorna?

Redigerat av Anic: 16-09-2008, 18:52

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-09-2008, 18:58
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (Anic @ 15-09-2008, 10:35) *
          det bästa är att ta ungra och mamma samtidigt, hur gamla är ungarna?, det är väl möjligt att de inte klarar sig utan henne. men om du tar mamman kan man väl lätt få in ungarna samtidigt eller är de svåra att fånga tror du? Tar man ungarna är ju risken att hon lämnar området. Hon måste ju finnas där någonstans eftersom ungarna lever, om du har tid att sitta där tillräkligt länge borde hon dyka upp, för eller senare för att mata/titta till dem.

Ungarna var uppskattningsvis tre veckor när jag tog bilden, de låg i ett bo i höet på vinden, dragfritt och mysigt, så kylan tror jag inte bekommer dem mycket. Problemet är ju att jag aldrig har sett mamman och att hon alltså måste vara jätteskygg. Om jag sätter mig hos ungarna har jag svårt att tro att hon skulle våga komma fram. Om jag går upp till dem för ofta tror jag att hon flyttar dem, och då blir det ännu svårare. Som sagt kommer jag ju att få låna en eller två fällor, men det dröjer. Om jag då fångar mamman på natten får ungarna vara ensamma tills jag kan hämta dem... krångligt. Dessutom verkar hon inte äta där de andra äter. Maten var ju orörd i flera dagar då när ingen katt var där.
          Idag var i alla fall alla tre ungarna på plats, jag tror jag gör ett försök på den lilla svartbruna i morgon.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Anic
          Inlägg 16-09-2008, 19:05
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Myosotis @ 16-09-2008, 19:58) *
          Ungarna var uppskattningsvis tre veckor när jag tog bilden, de låg i ett bo i höet på vinden, dragfritt och mysigt, så kylan tror jag inte bekommer dem mycket. Problemet är ju att jag aldrig har sett mamman och att hon alltså måste vara jätteskygg. Om jag sätter mig hos ungarna har jag svårt att tro att hon skulle våga komma fram. Om jag går upp till dem för ofta tror jag att hon flyttar dem, och då blir det ännu svårare. Som sagt kommer jag ju att få låna en eller två fällor, men det dröjer. Om jag då fångar mamman på natten får ungarna vara ensamma tills jag kan hämta dem... krångligt. Dessutom verkar hon inte äta där de andra äter. Maten var ju orörd i flera dagar då när ingen katt var där.
          Idag var i alla fall alla tre ungarna på plats, jag tror jag gör ett försök på den lilla svartbruna i morgon.

Fast jag menade inte att du skulle sätta dig hos ungarna utan en bra bit därifrån, och du gör nog rätt i att inte var hos dem så ofta för annar lär hon som du säger flytta dem.

Har du möjlighet kan du ju sitta i en bil under natten du placerar ut fällan och bara titta till ungarna och fällan med jämna mellan rum.
          Ja det är ju inte det lättaste, jag hoppas det går smidigt för dig bara.

Citera
          CillaM
          Inlägg 16-09-2008, 19:08
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Är det bar ajag som tycker det ser ut att vara 4 ungar på bilden med de röda och ljusbeiga ungarna? Du säger att var ungefär 3 veckor gamla när bilden togs, de har nog börjat äta kött nu och hade jag vart du hade jag tagit dom därifrån.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-09-2008, 19:27
          Länk hit: #97

Medlem

Det är fyra ungar, ja.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Anic
          Inlägg 16-09-2008, 20:14
          Länk hit: #98

Medlem

från 5 veckor kan de äta själva, men man bör se till att de kan få en "extramamma" som uppfostar dem och ger dem trygghet, vilket inte behöver vara just en hona, kan vara en väluppfostad kastrathane som gillar kattungar.

När de börjar bli över 5 veckor kan de bli svåra att fånga in eftersom det börjar skutta/springa omkring så väligt mkt.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-09-2008, 08:49
          Länk hit: #99

Medlem

Det är något konstigt som händer. Den gula katten blir mindre och mindre dräktig för varje dag som går. I början när hon var så mager hade hon en stor mage och jag trodde hon skulle föda när som helst, sedan blev kontrasten mindre när hon gått upp i vikt, men man kunde hela tiden tydligt känna fostrena som små korvar. Som tur är är det fem personer förutom mig som har känt på hennes mage och konstaterat fostrena, annars hade jag verkligen börjat tvivla på mig själv. Igår kände min daghunds husse på henne, då var det liksom inte lika tydligt längre och han trodde att det kanske var en månad kvar på dräktigheten. Nu idag känner jag ingenting alls! En kompis´ katt hade fått missfall, så jag börjar fundera på om min också kan ha fått det och ätit upp fostrena. Hon äter (fast mindre än i början) och är lika kelig som vanligt, verkar inte må dåligt alls, inget blod som min kompis sa att hon hade sett på sin katt. Vad tror ni?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Pia L
          Inlägg 18-09-2008, 05:33
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Har du avmaskat henne?

När jag tog hem min vildfödda katt (Copycat Kitty) för snart 6 år sedan så såg hon så välmående ut, en riktig rulta, pälsen var som svinto p.g.a. köldskador.
          Dom sa att hon var avmaskad så jag trodde att hulligheten låg i välmående, men efter 2 månader så la hon en riktig spya på skinnsoffan, en currygul sörja som levde!!!!
          Det formligen kryllade av maskar så jag avmaskade henne på en gång då och dagen efter så sket hon ut en massa maskägg, sen försvann hullet och det visade sig vara en ganska mager liten tjej.
          Efter hand så fick hon ett äkta hull av välmående och pälsen blev även bättre den med.

Utseendemässigt så såg hon gravid ut, men hon var bara 12-16 veckor gammal då jag fick hem henne så det var uteslutet.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera

13 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 00:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon