Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ullöss på citrusträdet, Hur behandla?
          Ranya
          Inlägg 30-08-2008, 21:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 7 902

Jag har ett litet, ganska nyinköpt citrusträd. Tyvärr så misstänker jag att jag har fått ullöss på det. Häromdagen upptäckte jag till min fasa vad som såg ut som små små vita gråsuggor uppkrupna alldeles mot en liten grön omogen frukt. Strax efter det såg jag en till som krupit ut på en frukt. Jag plockade bort dem jag såg, och det såg ut som om det luddade lite grann. Så vad jag, med min begränsade erfarenhet kan förstå är det ullöss.
          Jag fick ullöss på en avocado en gång, och den gången slängde jag plantan för den var ändå på väg utför och jag orkade inte med en räddningsaktion. Det här lilla trädet däremot vill jag hemskt gärna ha kvar, för jag har velat ha ett citrusträd länge, och blev så glad när jag hittade detta på rea.
          Jag har inte hittat någon större ullboll, utan bara de här gråsuggeliknande små äcklen än så länge. I övrigt ser bladen kanske lite medtagna ut, med vissa torra fläckar här och var, men inte så farligt, och jag hittade en ruttnande frukt som jag plockade bort och slängde. Vet inte om det har något med saken att göra, för jag har som sagt aldrig haft speciellt mycket att göra med ullöss.

Min första handling i övrigt var att duscha av det rejält, samt flytta undan alla andra växter från samma fönsterbräda, så många som rymdes står i mitt enda andra rum. Sedan var jag tvungen att åka och jobba, och har inte varit hemma sen dess. Kommer inte hem förrän imorgon.

Så vad ska jag göra? Jag har hört att provadopinnar/tabletter ska hjälpa, så det tänkte jag prova. Sedan har jag läst något om t-sprit. Hur skulle det i såna fall användas? Det ska väl spädas med något? Ska det sprayas på, eller använder man det på något annat sätt? Kommer jag behöva plantera om hela plantan? Jag antar att en rejäl tvätt av krukor och fönsterbräde. Är det smart att ge alla blommor en dos provado?

Något övrigt jag bör tänka på? Alla goda råd är välkomna för det här är min första invasion av ohyra. Flyttade hemifrån för något halvår sedan, så jag har inte hunnit ha så mycket växter före det.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 20:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon