Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Är en Klotrobinia lämplig att plantera i Stockholmstrakten?, närmare bestämt i Vinterviken som ligger nära Mälaren
          Söttok06
          Inlägg 31-08-2008, 17:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Jag vet att Stockholm har zon 3 men det kan ju som sagt variera. Jag vet inte vilken zon odlingslotterna har just där nere men har sett någon odla Björnbär. Mälaren ligger på ena sidan och området omges av skog på bägge sidor. Det är ju synd om jag köper ett litet träd att det ska frysa sönder på vintern.

Kanske finns det andra träd som är härdigare med liknande form. Jag vill bara ha så att man kan sitta under och få lite skuggigt. Stamhöjden ska vara 180 cm och kronan får inte bre ut sig mer än max 1,5 - 2 m.

Växer Klotrobinia långsamt?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-08-2008, 17:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Klotrobinia är väl knappt härdig ens i zon 2. Mikroläget och annan omvårdnad spelar naturligtvis in. Du får väl lyssna på vad "zonknäckarna" rekomenderar.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-08-2008, 19:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag har sett klotrobinia i zon 2 växande fritt vid en södersida inte skyddat men mycket sol men då gäller det i en ''säker'' zon 2 och den har klarat -25c .

på gränsen till zon 3 vet jag inte om den klarar ,, ev om läget är skyddat från vind och varmt och soligt i övrigt . kanske någon annan vet hur den funkar i zon 2 på gränsen till 3.

dom 3senaste vintrana hade den nog klarat zon 3 utan problem ,, men det går ju heller inte förlita sig på att det aldrig mer kommer normala vintrar för det gör det nog nån gång .

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-09-2008, 01:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Grattis till odlingslotten i Vinterviken! Jag går flera gånger om året och njuter där. Särskilt av de tre (eller är det fyra) prydnadsaplarna. Ett har nu härliga, mörkröda frukter med djuprött fruktkött.

Jag skulle nog ha satsat på något annat än ett stamträd. Visserligen kan man med beskärning hålla flera träd beskurna som du vill ha det under ganska många år (innan det blir fult, rötskadat mm) och sedan byta ut det, men det kan man ju med klätterväxter som man leder i roliga former också. Gullregn kan man t ex spänna i bågar och/eller fläta ihop (håller sig i din storlek med flätning/snurrning och beskärning ca 15-20 år) och låta blomma inne i valvet/kronan som ett guldvalv. Honungsrosor kan man forma genom flätning (med handskar) så att det bildar en "stam" och sedan sträcka grenarna vart man vill som en fontän eller paraply.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon