Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fårgödsel? Det måste väl funka?, - räknas det också till "stallgödsel"?
          Iris
          Inlägg 31-08-2008, 20:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 5 782

Oftast när det pratas om stallgödsel är det kor och hästar man nämner. Häromdagen såg jag också grisar räknas upp. Och så finns det ju hönsgödsel.

Men får då? Hur är deras gödsel? Det måste väl också funka?
          Varför hör man aldrig fåren nämnas i gödselsammanhang?

Det här har jag funderat på länge, och försökt hitta information om, men det är svårt.

Nån som vet?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 18)
          Aqvakul
          Inlägg 31-08-2008, 20:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Visst fungerar det med fårgödsel. Troligen är till gången begränsad, då de ju normalt går ute.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          henriks
          Inlägg 31-08-2008, 20:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Klart att det räknas som stallgödsel, skillnaden kan möjligen vara att får oftast hålls på djupströbädd med halm vilket innebär att gödseln skulle behöva komposteras innan den är hanterbar i trädgården.

Här är det hjullastare som gäller när det är dags att städa i fårhuset. Efter att sedan ha mellanlagrat halmen/gödseln över vintern har nedbrytningen kommit igång, och vänder man på stacken ytterligare en gång blir det kanonfin gödsel.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-08-2008, 20:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (henriks @ 31-08-2008, 21:23) *
          Klart att det räknas som stallgödsel, skillnaden kan möjligen vara att får oftast hålls på djupströbädd med halm vilket innebär att gödseln skulle behöva komposteras innan den är hanterbar i trädgården.

Här är det hjullastare som gäller när det är dags att städa i fårhuset. Efter att sedan ha mellanlagrat halmen/gödseln över vintern har nedbrytningen kommit igång, och vänder man på stacken ytterligare en gång blir det kanonfin gödsel.

Fårgödsel är väl jämförbar med hästgödsel, mkt strö och mindre kväve. Ger dock bra mull som ger struktur åt jorden men kanske inte så mycket näring.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-08-2008, 20:36
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Markus_H @ 31-08-2008, 21:32) *
          Fårgödsel är väl jämförbar med hästgödsel, mkt strö och mindre kväve. Ger dock bra mull som ger struktur åt jorden men kanske inte så mycket näring.

Precis! Men har man t.ex. sandjord med låg mullhalt så är det inte alls dumt.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Iris
          Inlägg 31-08-2008, 20:44
          Länk hit: #6

Medlem

Ah, så bra. Jag började misstänka att det fanns någon för mig okänd sanning om fårgödsel, som var så självklar att den inte behövde nämnas, typ att ett enzym i fårmagen gör gödslet otjänligt eller nåt giggle.gif

Säkert är det så att tillgången är dålig, de flesta kan väl lättare skaffa ko- eller hästgödsel. Och som sagt, de går ju ute mycket.

Och har man då turen att ha fårhagar runt sig på alla sidor, så är det så väldigt frestande att ta en spade och en spann och ge sig ut och samla... *visslar diskret*

Jag är ju på ett gödnings- och kompostforum, jag kan väl med att avslöja sånt :-)

Så för min del är det alltså ren, o-spånad fårgödsel som blandas ner i komposten (och sedan ikväll även i pallkragarna, jippie!).

Då borde det alltså göra nytta!

CITAT (Aqvakul @ 31-08-2008, 21:36) *
          Precis! Men har man t.ex. sandjord med låg mullhalt så är det inte alls dumt.

Ey! Det är precis vad jag har!

Eller vänta, var det spånet eller gödseln som gav mer mull än näring?

Citera
          Preussen
          Inlägg 01-09-2008, 09:16
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

uppvuxen med ett ordspråk som säger att "ett hagelväder gör lika stor nytta på vårsådden som fårgödsel". Som sagt lite kvävehalt men för att få upp myllan så funkar det bra.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Piccante
          Inlägg 01-09-2008, 09:40
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Iris @ 31-08-2008, 21:44) *
          Eller vänta, var det spånet eller gödseln som gav mer mull än näring?

Japp, får går ju ofta på ströbädd med halm över vintern när de går i lösdriftstall och då blir gödsel väldigt utblandad med strömaterial som har låg kvävehalt. Om du däremot tar färsk fårgödsel från hagen så blir den ju näringsrikare.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          ingrids
          Inlägg 01-09-2008, 10:18
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Visst minns jag en tråd om hjortlort där en vis odlait påpekade att man från frigående djur bara får lorten och inte urinet gör att kvävehalten blir lägre eftersom det är i urinen det mesta kvävet bor.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 01-09-2008, 11:24
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Preussen - roligt att du också hört en version av talesättet "aprilsnö är fåragö"!

Om man vill förbättra sandjord är det väl inte just kväve man är ute efter, utan olika sätt att öka mullhalten? Till det är fårgödsel, inklusive halmbädden de gått på hela inneperioden, alldeles utmärkt! I fårhuset strör man ny ren halm i lager på lager, men det understa är rätt blött när vintern är över, så ureahalten är knappast obetydlig heller. Fårhusgödseln behöver brinna innan man använder den, men kan förstås också varvas in i en lövkompost. Vi har haft får i många år - trädgården växte fenomenalt.

Hästgödseln är ofta blandad med träspån, som inte bryts ner till humus så bra som halm. Tror jag, åtminstone. Så egentligen skulle fårgödsel rentav fungera bättre. Nån som vet?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 02-09-2008, 19:24
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag hade en kompis som bara la ut fårgödseln och blandade lite lätt med befintlig jord. Det växte fantastiskt. Kanske beroende på att han inte hade en aning om odling. Sedan är det ju så att det är inte bara kväve växterna behöver. Jag använder lamagödsel och det bör motsvara fårgödsel och det fungerar bra. Lamagödsel är lite enklare att samla ihop eftersom lamorna har toaletter.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          aqualis
          Inlägg 02-09-2008, 22:00
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 6 955

Hej Iris

Vet inte om följande bara är inbillning, men jag har använt får gödsel och det verkar som om det blir mer ogräs, ogräs som inte finns i grannskapet.

Annars så är den bra.

Med vänlig hälsning

Citera
          ingrids
          Inlägg 03-09-2008, 10:20
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Visst har någon i en annan tråd förklarat det här med att olika djur smälter maten olika bra. Tydligen var det vanligare att frön passerade oskadda genom hästar än genom kor (som har fyra magar). Får är kanske mer lika hästar?

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-09-2008, 18:57
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Får är inte särskilt lika hästar men en del frön kan passera även idisslares magar. Har fåren fått hö från något annat ställe så kan man få lite nya sorters ogräs. Får gödslet brinna med tillräckligt hög temperatur så dör de flesta fröer.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Iris
          Inlägg 04-09-2008, 09:31
          Länk hit: #15

Medlem

Hmmm. Kanske bäst att låta den kompostera ordentligt då innan den används, för att undvika alltför mycket frö.

Det här med att det inte är någon urin i den stämmer ju, om man som jag tar den från hagen. Ytterligare en anledning då att låta den blandas med annat kompostmaterial och kompletteras/komplettera det. Den borde ju ge bra "fylle" om inte annat.

Å vad jag saknar min kompost, jag har ett distansförhållande till den nämligen... -cry-.gif

Citera
          Iris
          Inlägg 04-09-2008, 09:43
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 02-09-2008, 20:24) *
          Kanske beroende på att han inte hade en aning om odling.

Haha, ja antagligen!
          CITAT
          Lamagödsel är lite enklare att samla ihop eftersom lamorna har toaletter.

Har de? Alltså att de alltid skiter på samma ställe, eller?
          Det borde man lära fåren i så fall. Å andra sidan är det nyttigt att ströva runt lite.

Citera
          Euphorbia
          Inlägg 15-09-2008, 20:45
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 10 195

CITAT (Iris @ 04-09-2008, 10:43) *
          Haha, ja antagligen!

Har de? Alltså att de alltid skiter på samma ställe, eller?
          Det borde man lära fåren i så fall. Å andra sidan är det nyttigt att ströva runt lite.

Går inte, precis som kor så skiter dom där dom står, och går därifrån.
          Grisar, hästar, kaniner och hamstrar däremot skiter på ett bestämt ställe.

Citera
          Grå
          Inlägg 29-05-2009, 09:42
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Kan jag tolka svaren i den här tråden som att fårgödsel inte är riktigt bra att använda vid pumpaodling?
          Har använt hönsgödsel förut, men den måste man ju vara väldigt försiktig med. Nu har jag inga höns längre (på ett tag), men desto mer tillgång till fårgödsel.

Hjälp?

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 29-05-2009, 10:16
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

CITAT
          aqualis Skickat den 02-09-2008, 23:00
          Hej Iris

Vet inte om följande bara är inbillning, men jag har använt får gödsel och det verkar som om det blir mer ogräs, ogräs som inte finns i grannskapet.

Annars så är den bra.

Med vänlig hälsning
          ogräset beror med största sannolikhet att det har följt med hö eller halm och att gödseln inte har fått brinna ordentligt.

CITAT
          ingrids Skickat den 03-09-2008, 11:20
          Visst har någon i en annan tråd förklarat det här med att olika djur smälter maten olika bra. Tydligen var det vanligare att frön passerade oskadda genom hästar än genom kor (som har fyra magar). Får är kanske mer lika hästar?

får är precis som kor idisslare och har 4 magar som funkar ungefär som en snabbgående rötkammare, så det är inte så stor risk att ogräsfröna överlever genomfarten..

CITAT
          Grå Skickat den Idag, 10:42
          Kan jag tolka svaren i den här tråden som att fårgödsel inte är riktigt bra att använda vid pumpaodling?
          Har använt hönsgödsel förut, men den måste man ju vara väldigt försiktig med. Nu har jag inga höns längre (på ett tag), men desto mer tillgång till fårgödsel.

Hjälp?

det enda som jag kan se som problem med att använda fårgödsel är väl att du får stödgödsla med extra kväve på något sätt..

MVH Tobbe

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 03:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon