Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Saintpaulia fått Amerikanska blomtrips, Har inhandlat 3st saintpaulior, små ljusa larver på blommorn
          malleangel
          Inlägg 01-09-2008, 17:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 18 675

Hej, är ny på denna sida, och mitt intresse för kukväxter har växt mer och mer nu när jag fått min egen lägenhet. När jag sökt runt på internet, så har ofta detta forum kommit upp och ni verkar alla så kunniga! smile.gif

Mitt problem är följande, i fredags inhandlade jag tre st saint paulior, men på kvällen när jag plockade upp dem och satte dem i krukor märkte jag ganska snart ljusa larver som kröp över blommorna. Små var de, rör sig fort. En av st.p hade pollenstänk på blommorna och blommorna var inte perfekta, ser lite strimmiga ut, eftersom jag är "ny" tänkte jag inte så mkt mer på det. Gick in i butiken dagen efter utom blommorna, och berättade mitt problem, och visade vilka plantor jag köpt och dessa hade också dessa larver. Så fick ett tillgogokvitto på det belopp jag betalat och fick rådet att gå hem och slänga plantorna...

När jag läst runt lite, har jag följt råd och tips och gjort följande:

Jag har knipsat bort alla blommor och knoppar
          Sprutat en såpblandning av vatten, såpa och vodka (skall vara t-röd men hade ingen hemma) flera omgångar sen i fredags.
          jag har dushat plantorna i dushen med ljummet vatten.

Men när jag går in i blomsterhandlar ger de mig rådet att slänga plantorna och köpa nya.
          Har läst mkt om provado plus, att de ska bita på amerikanska blomstertrips. Vilket jag av mitt sökande kommit fram till att det är.

Ska jag slänga dem och köpa nya eller är det värt att försöka rädda plantorna?
          De är väl medelstora (inga mini iaf) två st mörkt blålila och en vit som skimrar (nästan glittrar) och den tycker jag är så fin!

Min sista fråga, har tagit bladsticklingar från två av plantorna, har doppat dem i såpblandningen låtit torka i 15min därefter sköljt av dem och planterat. Tror ni att det finns ngn risk att de är "smittade"?

Har inte vart fullt av larver, några st på ngn blomma och en annan har en och vissa inga alls vad jag kan se med blotta ögat.

Behöver er hjälp!!
          Tacksam för snabba svar, har satt i påsar (ica-påsar i brist på andra) och satt en lätt knut och så vill jag ju inte ha dem.

Redigerat av malleangel: 01-09-2008, 17:32

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 19:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon