Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

22 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Aftonbladet om mäns otrohet
          embees
          Inlägg 04-09-2008, 11:48
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Man upplever dig Grå precis som alla spammejl man får spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif ....................fullständigt onödig!

Redigerat av embees: 04-09-2008, 11:49

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Pia L
          Inlägg 04-09-2008, 11:51
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Grå: I första hand ska väl en pappa vara barnets manliga förebild, och i andra fall någon manlig släkting eller manliga bekanta med familjen.
          Jag anser inte att skolan ska ha ansvaret för att vara förebilder, likaväl som skolan inte är dom som ska uppfostra våra barn, misslyckas vi så kapitalt att uppfostra våra barn så anser jag inte att man är lämplig som förälder.
          Sen ska inte en lärare bete sig omoraliskt, men för den skull ska dom inte vara våra barns förebilder.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Grå
          Inlägg 04-09-2008, 11:55
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Pia L @ 04-09-2008, 12:51) *
          Grå: I första hand ska väl en pappa vara barnets manliga förebild, och i andra fall någon manlig släkting eller manliga bekanta med familjen.
          Jag anser inte att skolan ska ha ansvaret för att vara förebilder, likaväl som skolan inte är dom som ska uppfostra våra barn, misslyckas vi så kapitalt att uppfostra våra barn så anser jag inte att man är lämplig som förälder.
          Sen ska inte en lärare bete sig omoraliskt, men för den skull ska dom inte vara våra barns förebilder.

Är det inte så att varje kvinna och varje man har ansvar att agera förebilder?
          Vad hjälper det om pappa är reko om männen utanför hemmet anser att det är ok med kvinnoförnedring?

CITAT (embees @ 04-09-2008, 12:48) *
          Man upplever dig Grå precis som alla spammejl man får spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif spam.gif ....................fullständigt onödig!

Men det är ju fantastiskt bra att du finns här då embees så att du kan blåsa liv i trden med dina bedårande insiktfulla inlägg.

Citera
          Gita
          Inlägg 04-09-2008, 11:59
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Aqvakul @ 04-09-2008, 12:36) *
          EN FRÅGA:

Varför deltar så många i en tråd, där Grå bestämmer villkoren och kastar skit på dem hon inte sympatiserar med?

Därför att man inte bör ge onyanserad generalisering, enkelspårighet, fördomar, förnedrande tillmälen och smutskastning mot meningsmoståndare samt ren dumhet fritt spelrum. För vi vill väl ändå inte ha ett samhälle
          där sådana företeelser styr.
          Gita

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 04-09-2008, 12:07
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det var en intressant debatt tills några började kasta skitord på varandra. Det bästa är att inte svara på alltför dumma personliga kommentarer.
          Jag tillhör dem som anser att genetik är viktig för människans beteende. Det finns forskning som visar att pojkar med en speciell genuppsättning blir asociala om de växer upp i en dålig miljö men klarar sig om de har en god miljö så det sociala arvet finns men det behövs gener också. Det finns också en långvarig undersökning som visade att vissa barn klarade sig trots en urusel miljö. När man gick tillbaka och tittade på tidigare observationer av dessa barn så visade det sig att barnen hade en speciell förmåga att knyta nära kontakter med andra vuxna än föräldrar.

Några har redan tagit upp djuren. Alla vi som föder upp djur vet att arvet är mycket avgörande. Avlar man på aggressiva djur så blir avkomman oftare aggressiv. Kastrerar man ett handjur så att testosteronet minskar så blir djuret mer lätthanterligt. Problemet blir då hur vi avlar på människan. Tittar man på kösmogna gossar så ser man snart att det lönar sig att bära sig illa åt. Det är drullarna som blir populärast och får betäcka flest honor. Kvinnor tycks också av någon outgrundlig anledning acceptera nästan vilket beteende av berusade män som helst. Skulle jag som nykter försöka tafsa på någon trevlig kvinna så har jag förlorat en vän, är det däremot någon lätt berusad som beter sig på det viset så ursäktas det. Problematiken med mäns våld kan inte lösas av enbart män. Även kvinnorna måste hjälpa till genom att aldrig, inte ens som ung, acceptera drulliga män. Män gör nästan vad som helst för att betäcka så kvinnan kan styra mycket. Det visste redan de gamla grekerna. Lysistrate. Droganvändandet måste minska. Där kan kvinnor hjälpa männen också. Vägra att ha sex med berusade män. Det mesta av våldet i samhället orsakas av alkohol och andra droger.

Jag kanske inte är behörig att yttra mig. Jag har aldrig misshandlat någon. Bara blivit misshandlad av drogpåverkade män. Jag började ha sällskap med min fru redan som sjuttonåring så jag har mycket liten erfarenhet av andra kvinnor och till råga på allt så tycker jag inte att alkohol smakar gott. Förmodligen är jag fruktansvärt tråkig och konservativ.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-09-2008, 12:07
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Grå @ 04-09-2008, 12:55) *
          Är det inte så att varje kvinna och varje man har ansvar att agera förebilder?
          Vad hjälper det om pappa är reko om männen utanför hemmet anser att det är ok med kvinnoförnedring?

tummenupp.gif
          Jo det borde vara allas ansvar att verka mot kvinnoförnedring och för ökad jämställdhet. Det gör man inte genom att sitta nöjd och blunda för de problem som faktiskt finns.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 04-09-2008, 12:10
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Grå @ 04-09-2008, 12:25) *
          Jaja, embees, jag bara svarar på frågor, återgå du till ditt.
          herregud duh.gif

Texten om Amazonkvinnor var en ironisk kontring till Gitas många utlägg om att välutbildade kvinnor i hennes klass aldrig behöver stå ut med sexuella trakasserier. Men vill ni göra en höna av en fjäder så låt inte mig störa.

"Gitas många utlägg om att välutbildade kvinnor i hennes klass aldrig behöver stå ut med sexuella trakasserier"
          Kanske borde du påpeka att det citerade faktiskt är Din egen tolkning av att jag inte alls delar dina erfarenheter, sen föredrar jag att kalla det jag skriver för inlägg, utlägg låter ganska föraktfullt.

Jag vet att du inte delar den, men min, ganska långa, erfarenhet är att om man uppträder strikt proffesionellt i sitt arbete så blir man i stort sett alltid proffesionellt bemött.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-09-2008, 12:42
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Aqvakul @ 04-09-2008, 07:23) *
          Det faktum att en del män använder våld mot kvinnor är ett problem som måste hanteras. Orsakerna är nog multipla och svåra att reda ut.

Min bestämda uppfattning är att det åtminstone finns två ingångar till att hantera probelemet.

Män som inte använder våld (den stora majoriteten) måste aktivt verka för att kraftigt tabubelägga detta i sina manliga nätverk och att visa på andra konfliktlösningsmetoder.

Kvinnor måste stärka varandra i sina nätverk, så att de kan stå upp mot och anmäla allt våld.

Mitt försök att vara konstruktiv. (Det verkar ha drunkat bland glåporden)

Några kommentarer?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 04-09-2008, 12:45
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Aqvakul @ 04-09-2008, 12:36) *
          EN FRÅGA:
          Varför deltar så många i en tråd, där Grå bestämmer villkoren och kastar skit på dem hon inte sympatiserar med?

först en sak: grå bestämmer inga villkor.. laugh.gif
          jag läser för att jag är nyfiken, förhoppningsvis lär jag mig något *häpp*
          deltar gör jag oftast bara när jag blir förbannad eller tror mig veta något.
          bråktrådar drar alltid folk till sig och tyvärr har det ju blivit så här, grå = bråk

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          pejori
          Inlägg 04-09-2008, 12:48
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Grå @ 04-09-2008, 12:20) *
          Något är det som gör att män, oavsett uppväxt, tidsålder eller boplats anser att de har rätt att behandla kvinnor hur helst de behagar. Om det sedan är att tvinga till sig uppmärksamhet, tvinga till sig sex, nedvärdera, slå, utöva makt och förtryck, bestämma vad som är tillåtet, eller vad det än må vara så är det i mitt anseende ett sjukt jävla beteende som inga andra än männen själva kan se till att arbeta bort./.../

vilka skall arbeta bort det??? Andra män (som förebilder) eller den med "det sjuka beteendet"????
          En sjuk mäniska kan inte bota sig själv, utan hjälp.

Jag har elever hos mig, unga blivande män i 18-års åldern som inte vill gå till en viss kärnämneslektion för att deras manlige lärare är som de beskriver "så äcklig". Den här läraren ägnar större delen av lektionen åt att sitta och skryta om sin "lilla thailändska" och vad han gör med henne och det står dem upp i halsen.

Vem ska vara deras manliga förebild i det här fallet? Ska jag vara deras manliga förbild, här i min verkstad, eller ska männen i deras närvaro vara det?

Visst, jag har sagt att de ska anmäla det till rektorn, så det lär väl hända något, men exemplet är ändå lysande.

Jag personligen tycker nog att det är hela skolans ansvar att stoppa ett sådant beteende...Inte bara grabbarnas ansvar, utan även ni kollegor till den berörde läraren...

Sorry för klippningen i inlägget...Har svårt för citatsfunktionen crying.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-09-2008, 12:56
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det räcker inte med att vara övertydlig Gunilla T, du har ändå inte fattat vad jag menar. Så här skrev du igår:

CITAT (Gunilla T @ 03-09-2008, 20:28) *
          Lite data från omfångsundersökningen "Slagen dam" som genomfördes vid Uppsala universitet år 2001.

10.000kvinnor tillfrågades, svarsfrekvensen var så hög som 70%
          Data i sammanfattning
          Nästan hälften av kvinnorna, 46 procent, har utsatts för våld av en man någon gång efter sin 15-årsdag.

Fler än hälften av kvinnorna, 56 procent, har blivit sexuellt trakasserade.

Våld och/eller sexuella trakasserier är något som nästan sju av tio svenska kvinnor, 67 procent, har erfarenheter av.

Ungefär var fjärde kvinna med våldserfarenheter utsattes den senaste gången för våld under det senaste året.

Mer än var femte ung kvinna, i åldern 18-24 år, har utsatts för våld under det senaste året.

Var tredje kvinna som separerat eller skilt sig från en man rapporterar att hon har utsatts för våld av en tidigare make eller sambo. Mer än var fjärde av dessa kvinnor rapporterar om ett systematiskt våld från mannen.

Den våldsform som är vanligast inom parrelationer är fysiskt våld. Var fjärde kvinna som har brutit upp ur relationen till en man har utsatts för fysiskt våld av tidigare make eller sambo.

Den våldsform som är vanligast utanför en parrelation är sexuellt våld. Var fjärde kvinna har utsatts för det utanför en sexuell relation. Fler än var tionde kvinna, 13 procent, har erfarenheter av att vara utsatt för grövre sexuellt våld, som våldtäkt, våldtäktsförsök, sexuellt tvång, sexuellt utnyttjande eller försök till sexuellt utnyttjande, av en man utanför en sexuell relation.

Konsekvenserna av att vara utsatt för hotelser är allvarliga enligt studiens resultat. Kvinnor med erfarenheter av hot rapporterar om såväl fler som kraftigare fysiska och psykiska symptom än kvinnor med erfarenheter av fysiskt eller sexuellt våld. Självmordsförsök och självmordstankar förekommer också i högre utsträckning inom gruppen av kvinnor som hotats än inom gruppen av kvinnor som har utsatts för fysiskt våld.

Våldet utövas av män inom alla samhällsklasser och av män med olika etniska bakgrunder. De svenska männen står för mer än 80 procent av det pågående våldet i äktenskap och samborelationer.

15 procent av kvinnorna polisanmälde den senaste våldshändelsen.

Universitet och högskolor framstår som en riskfylld arena för kvinnor. Två tredjedelar av de kvinnliga studenterna har utsatts för sexuella trakasserier.

Jag och dom flesta andra anser att det du framför är fakta ut en universitetsundersökning, med syftet att underbygga dina påståenden att män är slemma typer som våldtar och misshandlar värnlösa kvinnor. Inte ordagrant men rätt andemening. Vad du förtiger eller förtränger är att "professorn" som stått för undersökningen har i andra sammanhang blivit överbevisad om att hitta på saker och att undersökningen i sig är starkt ifrågasatt. Att inte nämna detta i sammanhanget är att utelämna relevanta uppgifter. Att sen när detta blivit känt försöka släta över med att skriva att man måste förhålla sig till materialet mm hjälper föga. Om du nu inte förstår vad jag menar är bara att beklaga, jag tänker inte fortsätta tjafsa med dig.

Och så har vi våran Grå. Nån gång måste du fatta att man möjligen kan vinna en diskussion öga mot öga genom att komma med påhopp, invektiv, svordomar mm men att sånt är meningslöst på ett internetforum. Där kan man i lugn och ro gå tillbaka och se vad som skrivits tidigare och bilda sig en uppfattning om vem som har rätt, och tyvärr, den personen är inte du.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          pejori
          Inlägg 04-09-2008, 12:56
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Aqvakul @ 04-09-2008, 13:42) *
          Mitt försök att vara konstruktiv. (Det verkar ha drunkat bland glåporden)

Några kommentarer?

Jag håller med om det du säger, men vill ha en tredje ingång. tummenupp.gif
          Det är att polis och rättsväsendet inte skuldbelägger någon oavsett kön, som anmäler brott mot person. tummenupp.gif

En man som får stryk av sin fru, klassas som en "mes"
          En kvinna som får stryk, har bett om det genom sin kaxighet.

Att arbeta bort ett förlegat synsätt tar tid.

Jag tror att det finns ett stort behov av att utbilda de personer som arbetar med våld mot person.

Samt att civilkurage behövs mera.
          Att "inte lägga sig i" blir allt vanligare i dagens samhälle, kanske för att vittnen ibland, behandlas sämre än den som använt våld.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-09-2008, 12:59
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jättebra komplettering, Pejori! yes.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-09-2008, 13:15
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (pejori @ 04-09-2008, 13:56) *
          Jag håller med om det du säger, men vill ha en tredje ingång. tummenupp.gif
          Det är att polis och rättsväsendet inte skuldbelägger någon oavsett kön, som anmäler brott mot person. tummenupp.gif

En man som får stryk av sin fru, klassas som en "mes"
          En kvinna som får stryk, har bett om det genom sin kaxighet.

Att arbeta bort ett förlegat synsätt tar tid.

Jag tror att det finns ett stort behov av att utbilda de personer som arbetar med våld mot person.

Samt att civilkurage behövs mera.
          Att "inte lägga sig i" blir allt vanligare i dagens samhälle, kanske för att vittnen ibland, behandlas sämre än den som använt våld.

Håller med till 100%. Attityden hos rättsväsendet är oftast uppåt väggarna när det gäller såna här saker. Det SKA inte pillas i vad våldtäktsoffret hade för kläder eller hur många sexpartners hon haft tidigare. Ett nej är ett nej. När gärningsmannen till och med erkänner att han bänt isär benen på våldtäktsoffret men ändå frias p.g.a att hon sov i BH och trosor, då är nåt åt helvete fel. ranting.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 04-09-2008, 13:15
          Länk hit: #155

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2008, 13:56) *
          Och så har vi våran Grå. Nån gång måste du fatta att man möjligen kan vinna en diskussion öga mot öga genom att komma med påhopp, invektiv, svordomar mm men att sånt är meningslöst på ett internetforum. Där kan man i lugn och ro gå tillbaka och se vad som skrivits tidigare och bilda sig en uppfattning om vem som har rätt, och tyvärr, den personen är inte du.

biggrin.gif Du är för rolig du. Vem tycker du ska vara en manlig förebild för era söner? Männen, kvinnorna eller de som anser sig vara svaret på jungfruns bön?

Citera
          Grå
          Inlägg 04-09-2008, 13:33
          Länk hit: #156

Medlem

CITAT (Magdis @ 04-09-2008, 14:15) *
          Håller med till 100%. Attityden hos rättsväsendet är oftast uppåt väggarna när det gäller såna här saker. Det SKA inte pillas i vad våldtäktsoffret hade för kläder eller hur många sexpartners hon haft tidigare. Ett nej är ett nej. När gärningsmannen till och med erkänner att han bänt isär benen på våldtäktsoffret men ändå frias p.g.a att hon sov i BH och trosor, då är nåt åt helvete fel. ranting.gif

Bra rutet Magdis, men akta dig för att använda svordomar - det finns ju känsliga människor här...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-09-2008, 13:44
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Varför ska det vara så jäkla svårt att diskutera sak istället för person ranting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-09-2008, 13:44
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Grå @ 04-09-2008, 14:33) *
          Bra rutet Magdis, men akta dig för att använda svordomar - det finns ju känsliga människor här...

Så länge jag inte svär direkt åt nån här inne så tycker jag inte det är så farligt. biggrin.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 04-09-2008, 13:48
          Länk hit: #159

Medlem

CITAT (pejori @ 04-09-2008, 13:48) *
          Jag personligen tycker nog att det är hela skolans ansvar att stoppa ett sådant beteende...Inte bara grabbarnas ansvar, utan även ni kollegor till den berörde läraren...

Sorry för klippningen i inlägget...Har svårt för citatsfunktionen crying.gif

Nu kan jag inte citera till det du klippte in, men jag anser nog att det är upp till var man att rannsaka sig själv och sitt beteende. Vad säger man till och om folk på arbetsplatsen? Hur många håller tand för tunga när kvinnan är i rummet och sedan, så fort hon gått ut börjat anspela sexuellt med gester och råa kommentarer?

Hur många män försöker vara "coola" inför ungdomar, för att de vet att som Jan Lindgren skriver, ungdomar som brölar mest får flest brudar?
          Vid vilken ålder ska mannen sluta kalla sig "grabb" och tro att de har fritt fram att bete sig som mänsklighetens svar på gorillans silverback, just för att de är män?

När det gäller kärnämnesläraren så tar vi visst itu med honom, men han som person är inte relevant för inlägget - för han är knappt inte ensam om beteendet.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-09-2008, 14:00
          Länk hit: #160

Gäster

Gossen Ruda -

andemening och andemening, tjaa..om jag nu skulle tro på andemeningar så skulle jag nästan få för mig att du kan ha vissa problem med kvinnor som inte håller käften och lyssnar när Rudan talar om hur det är..senast det begav sig tyckte du jag skulle slänga mig i väggen..

..men nu tror jag ju inte på andemeningar..

Citera

22 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 21:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon