| |
|
  |
Aftonbladet om mäns otrohet |
|
|
|
|
04-09-2008, 14:00
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 14:48)  /.../
När det gäller kärnämnesläraren så tar vi visst itu med honom, men han som person är inte relevant för inlägget - för han är knappt inte ensam om beteendet. Visst är han relevant för inlägget, eftersom tråden spårat ur till att handla om "mäns" beteende... Finns det enl. dig flera män som beter sig så på sin arbetsplats, (skolan är ungdomarnas arbetsplats) är det väl i högsta grad dom äldre kollegorna i första hand, som skall/kan stävja ett sådant beteende.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 14:06
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (pejori @ 04-09-2008, 15:00)  Visst är han relevant för inlägget, eftersom tråden spårat ur till att handla om "mäns" beteende... Finns det enl. dig flera män som beter sig så på sin arbetsplats, (skolan är ungdomarnas arbetsplats) är det väl i högsta grad dom äldre kollegorna i första hand, som skall/kan stävja ett sådant beteende.  Självklart och som sagt - vi tar hand om honom, men det kanske du "missade"? Så till saken, vem är det som ska agera den manliga förebilden när männen inte kan det? Är det sådana som jag det?
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 14:12
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 14:48)  Nu kan jag inte citera till det du klippte in, men jag anser nog att det är upp till var man att rannsaka sig själv och sitt beteende. Vad säger man till och om folk på arbetsplatsen? Hur många håller tand för tunga när kvinnan är i rummet och sedan, så fort hon gått ut börjat anspela sexuellt med gester och råa kommentarer? /.../ Det är lika många kvinnor som har samma beteende på kvinnodominerade arbetsplatser.... Det låter precis samma sak om kvinnorna i lunchrummen när en man lämnar rummet.  CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:06)  Självklart och som sagt - vi tar hand om honom, men det kanske du "missade"?
Så till saken, vem är det som ska agera den manliga förebilden när männen inte kan det? Är det sådana som jag det? Nejdå..det missade jag inte. Men om ni nu "tar hand om saken" som du säger, får ni kanske byta metod eftersom han fortsätter...(som jag tolkade ditt inlägg) Nu generaliserar du igen, när du säger "männen"... vissa män kan inte vara bra förebilder för unga pojkar, men flertalet både kan och vill....om dom bara tillåts få göra det.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 14:19
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Vet inte vilka kvinnodominerade arbetsplatser du jobbat på Pejori men jag har aldrig upplevt att kvinnor skulle bete sig likadant som männen som åsyftas i Grås inlägg i lunchrummet. Då har jag ändå erfarenhet av många lunchrum men det förekommer kanske ändå på en del håll.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 14:20
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 04-09-2008, 15:12)  Det är lika många kvinnor som har samma beteende på kvinnodominerade arbetsplatser.... Det låter precis samma sak om kvinnorna i lunchrummen när en man lämnar rummet.  Nejdå..det missade jag inte. Men om ni nu "tar hand om saken" som du säger, får ni kanske byta metod eftersom han fortsätter...(som jag tolkade ditt inlägg) Nu generaliserar du igen, när du säger "männen"... vissa män kan inte vara bra förebilder för unga pojkar, men flertalet både kan och vill....om dom bara tillåts få göra det. Ja, för mig är mannen likamed alla män, för jag ställer frågan till männen och ingen mer än kvinnorna säger emot? För mig är det mycket underligt och mer ett bevis på att när var man får gå till sig själv, så finns det en hel del att hämta upp. Ta tag i saken, ja med tanke på att det kom upp i veckan så tycker jag nog att vi agerat rätt snabbt. Killarna var hos rektorn i morse innan de kom hit? mannen som person är INTE relevant för frågan, lika lite som min eller din person är relevant för tråden. Ja inte vet jag vad det är för kvinnor du har runt dig, men jag måste nog säga att de gånger jag jobbar ihop med kvinnor så skiter de fullständigt i att det befinner sig en man i närheten. Skulle han vara snygg så påpekas det naturligtvis, men jag har faktiskt aldrig hört att någon skulle vilja sätta på honom. Det har jag däremot hört flera gånger när jag jobbar ihop med män.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 14:20
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Gunilla T @ 04-09-2008, 15:00)  Gossen Ruda -
andemening och andemening, tjaa..om jag nu skulle tro på andemeningar så skulle jag nästan få för mig att du kan ha vissa problem med kvinnor som inte håller käften och lyssnar när Rudan talar om hur det är..senast det begav sig tyckte du jag skulle slänga mig i väggen..
..men nu tror jag ju inte på andemeningar.. Gossen Ruda och jag brukar väl inte precis vara själsfränder, men i det här fallet har han helt rätt. Det är brukligt, när man citerar eller referear till en vetenskaplig rapport eller undersökning att man talar om vilken rapport man saxar ur, likaså talar man normalt om vem författaren är. Det trog jag nog att du är tillräckligt påläst för att vara medveten om. Speciellt viktigt tycker jag att detta är när det gäller, en från många håll, så stark ifrågasatt rapport som Slagen Dam, författad/sammanställd av en lika starkt ifrågasatt forskare. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 14:23
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 04-09-2008, 15:20)  Gossen Ruda och jag brukar väl inte precis vara själsfränder, men i det här fallet har han helt rätt. Det är brukligt, när man citerar eller referear till en vetenskaplig rapport eller undersökning att man talar om vilken rapport man saxar ur, likaså talar man normalt om vem författaren är. Det trog jag nog att du är tillräckligt påläst för att vara medveten om. Speciellt viktigt tycker jag att detta är när det gäller, en från många håll, så stark ifrågasatt rapport som Slagen Dam, författad/sammanställd av en lika starkt ifrågasatt forskare. Gita Är det sådana som du och Gossen Ruda som ifrågasätter henne så finns det väl knappast något som talar för att hon har fel heller? Jag har aldrig läst något av personen i fråga, men däremot kan jag inte låta bli att undra vad hon råkat ut för som är den utlösande faktorn? Jag tvivlar på att det är påhittat.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 14:36
|
Medlem

|
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:23)  Är det sådana som du och Gossen Ruda som ifrågasätter henne så finns det väl knappast något som talar för att hon har fel heller? Jag har aldrig läst något av personen i fråga, men däremot kan jag inte låta bli att undra vad hon råkat ut för som är den utlösande faktorn? Jag tvivlar på att det är påhittat. Nu är det inte jag eller Ruda som står för ifrågasättandet (det vore väl i så fall ganska betydelselöst). Ifrågasättandet kommer från i stort sett hela den akademiska foskarvärlden.Kanske skulle du läsa på lite. Det finns som sagt hur mycket som helst både om rapporten och om Eva Lundgren att hitta på nätet. Fortfarande, det är brukligt, att när man citerar eller saxar ur en forskningsrapport att man uppger korrekt källa, att hänvisa till en ej namngiven rapport från UU räcker inte. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 14:37
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:20)  Ja, för mig är mannen likamed alla män
Ja inte vet jag vad det är för kvinnor du har runt dig, men jag måste nog säga att de gånger jag jobbar ihop med kvinnor så skiter de fullständigt i att det befinner sig en man i närheten. Skulle han vara snygg så påpekas det naturligtvis, men jag har faktiskt aldrig hört att någon skulle vilja sätta på honom. Det har jag däremot hört flera gånger när jag jobbar ihop med män. Drar du inte alla karlar på en kam nu? När jag hör sånt typiskt mansgris-prat från karlar så tar jag det med en nypa salt faktiskt, typisk manlig humor. Och faktiskt så i alla fall för några år sen, när jag och en kompis var singlar och sökande, så brukade vi spana på karlar och fälla en mer eller mindre dum kommentar.. och det behöver man väl bara stå i en restaurangkö för att höra liknande från andra... inte bara karlar alltså...
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 14:43
|

Medlem

|
CITAT (skogstroll @ 04-09-2008, 15:37)  Drar du inte alla karlar på en kam nu? Nääääää... Vart har du fått det fr..hur kan du tro något sådant?? CITAT När jag hör sånt typiskt mansgris-prat från karlar så tar jag det med en nypa salt faktiskt, typisk manlig humor. Och faktiskt så i alla fall för några år sen, när jag och en kompis var singlar och sökande, så brukade vi spana på karlar och fälla en mer eller mindre dum kommentar.. och det behöver man väl bara stå i en restaurangkö för att höra liknande från andra... inte bara karlar alltså... Visst, man kan ta det med en nypa salt och tycka det är "typisk" manshumor, men ska man behöva göra det? Varför ska de ha tillåtelse qatt vara humoristiskt nedvärderande, för är det något mammamaggan har rätt i så handlar det enbart om makt. De gör det för att de kan. Frågan är bara hur många det är, som resonerar att de har rätt och att det är ok? Jag säger 99,9% av världens manliga befolkning? Belägg? Nej, men det är så jag anser att män fungerar.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
04-09-2008, 14:48
|
Gäster

|
CITAT (Gita @ 04-09-2008, 15:36)  Fortfarande, det är brukligt, att när man citerar eller saxar ur en forskningsrapport att man uppger korrekt källa, att hänvisa till en ej namngiven rapport från UU räcker inte. Gita För att vara en person som månar om korrekthet så slirar du betänkligt själv Gita. Namnet på rapporten står angivet men däremot saknas de ansvarigas namn - helt rätt Gita. Men du var snabb att korrigera mitt misstag så jag hoppas ingen skada är skedd. Att du sedan i din iver att ställa allt till rätta satte ett uttalande i fel persons mun - sådant händer väl även de mest korrekta personer - det hände ju dig.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 14:49
|
Medlem

|
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:20)  Ja, för mig är mannen likamed alla män, för jag ställer frågan till männen och ingen mer än kvinnorna säger emot? För mig är det mycket underligt och mer ett bevis på att när var man får gå till sig själv, så finns det en hel del att hämta upp. Och för mig är mannen lika med alla vanliga hyggliga män, som precis som vi kvinnor gör så gott de kan. Om du nu riktar dina frågor och påstående till enbart män tror jag att Odla är fel forum, för männen som håller till här ät ju inte många. Kanske borde du i så fall föra din debatt på t.ex. ett bilforum eller liknande, svaren från män blev ev. fler då (...eller kanske inte). Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 14:53
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:43)  Frågan är bara hur många det är, som resonerar att de har rätt och att det är ok? Jag säger 99,9% av världens manliga befolkning? Belägg? Nej, men det är så jag anser att män fungerar. Jag delar inte din åsikt, dessutom är den med största sannolikhet inte korrekt Jag och många andra män anser inte att män har rätt att utöva makt gentemot kvinnor, vare sig därför att de kan eller därför att de är män.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 15:08
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 04-09-2008, 15:48)  . Att du sedan i din iver att ställa allt till rätta satte ett uttalande i fel persons mun - sådant händer väl även de mest korrekta personer - det hände ju dig. Om det nu är det berömda uttrycket "män är som djur" du syftar på så kommer det ursprungligen från Lundgren, att hon sedan citerades i ett TV-program ändrar väl inte saken, du kan påstå vad du vill i frågan. För övrigt så har väl extremfeminister som Lundgren och Rosenberg inte någon som helst betydelse för vanliga kvinnors liv. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 15:10
|

Medlem

|
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:43)  Nääääää... Vart har du fått det fr..hur kan du tro något sådant??
Kul med ironi
Visst, man kan ta det med en nypa salt och tycka det är "typisk" manshumor, men ska man behöva göra det? Varför ska de ha tillåtelse qatt vara humoristiskt nedvärderande, för är det något mammamaggan har rätt i så handlar det enbart om makt. De gör det för att de kan. Frågan är bara hur många det är, som resonerar att de har rätt och att det är ok? Jag säger 99,9% av världens manliga befolkning? Belägg? Nej, men det är så jag anser att män fungerar. För ens egen skull är det väl ingen vits att bry sig. Det kommer alltid finnas såna mansgrisar. 99,9% är ju en otroligt dålig beräkning kan ju nästan vem som helst räkna ut. Jag vet inte hur gammal du är men nåt måste du väl lärt dig om du haft några förhållanden?
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 15:17
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2008, 15:19)  Vet inte vilka kvinnodominerade arbetsplatser du jobbat på Pejori men jag har aldrig upplevt att kvinnor skulle bete sig likadant som männen som åsyftas i Grås inlägg i lunchrummet. Då har jag ändå erfarenhet av många lunchrum men det förekommer kanske ändå på en del håll. Och jag som alltid arbetat på mansdominerade arbetsplatser har aldrig upplevt att män beter sig på det sätt sätt som åsyftas i Grås inlägg, varken i lunchrum eller på andra ställen. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Gita @ 04-09-2008, 13:10)  "Gitas många utlägg om att välutbildade kvinnor i hennes klass aldrig behöver stå ut med sexuella trakasserier" Kanske borde du påpeka att det citerade faktiskt är Din egen tolkning av att jag inte alls delar dina erfarenheter, sen föredrar jag att kalla det jag skriver för inlägg, utlägg låter ganska föraktfullt.
Jag vet att du inte delar den, men min, ganska långa, erfarenhet är att om man uppträder strikt proffesionellt i sitt arbete så blir man i stort sett alltid proffesionellt bemött. Gita Jaså, det tycker du. Jag tycker då att jag alltid har uppträtt "strikt proffesionellt", lik förbannat var det en idiot som plötsligt en dag kom in på kontoret och tog mig på pattarna, "för att han bara måste", som han sa. Det tycker jag var ganska o-profesionellt gjort i alla fall. Han tyckte kanske att han fick göra det eftersom jag några minuter innan hade sagt till grabbarna inkl. honom att de kunde komma in och fika nu. Jag kanske är snygg helt enkelt  edit: Han har ju sin stackars gen och skylla på.
Redigerat av Chamomille: 04-09-2008, 19:27
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 15:37
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 04-09-2008, 16:17)  Och jag som alltid arbetat på mansdominerade arbetsplatser har aldrig upplevt att män beter sig på det sätt sätt som åsyftas i Grås inlägg, varken i lunchrum eller på andra ställen. Gita Så bra för dig då. Men förnekar du därmed att det förekommer på många andra ställen?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 15:37
|

Medlem

|
arbetarkarlar kan ju vara lite grova i mun  Där jag jobbar så skulle det aldrig i världen förekomma. Gjorde det det så skulle jag bli glad att de fortfarande levde...
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 15:48
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2008, 16:37)  Så bra för dig då. Men förnekar du därmed att det förekommer på många andra ställen? Varför skulle jag göra det? Jag redovisar mina upplevelser precis som mänga andra. OK? Gita
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|