CITAT (Aqvakul @ 04-09-2008, 18:33)

Kan vi inte släppa diskussionen om hur många män det rör sig om. Det är uppenbart att det är ett betydande antal, troligen inte en majoritet och definitivt inte 99.9 % som kränker och våldför sig på kvinnor.
Vad gör vi åt det?
Uppskattar verkligen ditt försök att vara konstruktiv och håller med dig - nej, det är inte 99,9 % och inte heller majoriteten av män som kränker och våldför sig på kvinnor.
Men det är tillräckligt många för att det numera kallas för ett samhällsproblem.
Ingen här har i sammanhanget lyft fram barnen, barnen som bevittnar våldet och vaknar på nätterna när pappa skriker "jag skall döda dig din jävla hora" ..för små barn blir det en sanning de får leva med och hantera så gott det går.
Det finns fler brottsoffer än kvinnorna ..
Vi har en bra lagstiftning idag, samtliga politiska partier har tagit detta på allvar. Har själv diskuterat detta med förra ordföranden i moderaterna och han var väldigt insatt och engagerad i frågan vilket gjorde mig positivt överraskad och glad.
Vi har relativt mycken kunskap om mekanismerna bakom våldet, miljarder kronor har satsats på utbildning för berörda myndigheter och bl.a bemötandet av brottsoffer har blivit mycket bättre inom polismyndigheten, socialtjänsten och andra inblandade. Pengar har satsats på forskning..
Kvinnojourerna har fått ökade anslag för att hjälpa kvinnorna och barnen..
Och ändå, varför tenderar anmälningar om våldtäkter öka? Anmälningsbenägenheten ökar säger myndigheterna och det kanske är så när det inte längre är lika skamligt att bli utsatt för våld. Men så har det låtit i 10 år och bekymret är att ingen vet om det faktiska antalet övergrepp ökar eller om det bara handlar om bättre hjälp och kvinnor då vågar anmäla.
Vad skall vi göra? Jag har inget bra svar men jag tror på ökat engagemang från männens sida. Hittills har det nästan bara vara kvinnor som berättat, vittnat, arbetat ideellt i kvinnojourer och det som möjligen saknats är den andra halvan av befolkningen.
Manliga nätverk har bildats i en del kommuner av män som inte längre tycker det är angenämt att öppna lokaltidningen på morgonen och läsa dessa notiser.
Föreningar har bildats av män som är pappor till döttrar som blivit utsatta och dessa är värda all beundran.
De flesta har döttrar eller barnbarn av kvinnligt kön, om inte för någon annan så för dessa döttrar och småflickor och småpojkar i kommande generationer - ställ er upp och säg ifrån. Skratta inte med i nedlåtande sexistiska skämt - tala om vad ni tycker om våld och den som våldför sig på barn och kvinnor.
Myndighetrna kan inte göra så mycket mera, det är vi i samhället som måste orka stå emot. Att detta ff är oerhört kontroversiellt ser man tydligt även här i Odlas lilla värld. Går man ut i medierna och blir känd i sammanhanget kommer mordhoten som ett brev på posten och kvinnor som orkar arbeta oförtröttligt trots allt detta motstånd blir mer eller mindre kölhalade.
Då gäller det att genomskåda vems ärenden man går.
Så alla goda män, ställ upp!