| |
|
  |
Aftonbladet om mäns otrohet |
|
|
|
|
03-09-2008, 20:46
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 03-09-2008, 19:50)  Ja, nu är du där igen, du väljer att tolka på ditt alldeles egna sätt, att jag väljer att utgå från mig själv är för att jag är alldeles väldigt vanlig och det jag hävdar är att den absoluta majoriteten kvinnor (och män också för den delen)lever de liv de vill leva: Ingenstans har jag påstått att alla lever som jag, inte heller har jag påstått att mina val och mitt sätt att leva skulle vara det enda rätta. Ingen har väl heller förnekat att det finns, eller försvarat, destruktiva män som slår, men däremot vill jag bestämt hävda att de är väldigt få. Synd att du inte nappade på min fråga " varför slår och våldtar vissa män?? och vad kan man göra åt detta. Då hade det kanske kunnat bli en nyanserad och intressant debatt. Vi kan nog avskriva de lite för enkla svaren att det ligger i de manliga generna eller är kulturellt eller tradtionellt betingat.efter som 99% av alla män faktiskt inte slår och/eller våldtar . Hur kommer det sig att de inte gör det? Avslutningsvis kan jag väl säga att jag personligen tycker att kärnfamilj och "livlång kärlek" är det bästa sättet att leva (för mig), hade jag inte tyckt så hade jag naturligtvis gjort andra val.(Provocerande?) Gita Varför skulle det vara provocerande? Det begriper jag inte. Jag har inget emot kärnfamilj och "livslång kärlek". Jag har också levt i kärnfamilj i lite mer än 30 år men någon livslång kärlek kan jag dock inte stoltsera med eftersom jag numera valt att leva ensam och verkligen njuter av tillvaron som pensionär utan partner. Att jag inte nappade på din fråga beror på att jag inte har något enkelt svar på den men den är helt klart intressant. Visst svar har väl redan framkommit i tråden om varför men vad man ska göra åt det är det nog fler än jag som inte har något bra svar på. Vad tycker du själv? Jag undrar var du har fått siffran 99% ifrån? Finns det någon undersökning som ger belägg för ditt påstående eller är det bara något en siffra du slängde ut dig? Jag tror nämligen att den är uppåt väggarna fel. Om inte annat så talar den undersökning Gunilla T refererar till för att du har helt fel i ditt påstående om 99%.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:02
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 14 105

|
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2008, 11:39)   men tyvärr finns det nog många med ett sånt synsätt fortfarande vilket är bedrövligt. Tyvärr finns det nog många som inte vill ha någon jämlikhet. Vill ha och Vill ha - som jag skrev tidigare är det väl 2000 talet vi lever i? Det är väl självklart att de som har fördelar vill fortsätta att ha sina fördelar, så länge det inte är för obekvämt att behålla dem. Alltså: Det är bara för resten av befolkningen att se till att det blir så jämställt och jämlikt som möjligt. Att det sedan kommer att ta tid, det är lika självklart det, men vi måste hjälpas åt att dra åt rätt håll. Samhället har en hel del att vinna på jämställdhet också: Bland annat genom rättperson på rätt plats. Tex att vid anställning av en person titta enbart på meriter/kunskaper/erfarenhet och social kompetens gör att man i alla lägen väljer den person som passar bäst för jobbet istället för att anställa en man med sämre meriter för att den kvinna som var bäst "kanske kommer att vara hemma med sjuka barn" eller någon annan idiotisk förklaring. (Risken är ju att det är en jämställd och modern man de anställer, en som inser att hans fru har svårare att komma ifrån sitt jobb och det är HAN som stannar hemma med barnen.) Att införa könskvotering på poster som diskuteras i olika sammanhang är direkt korkat - det har inte ett dugg med jämställdhet att göra. (men den diskussionen kanske skall få en egen tråd?  )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:15
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Undrar om samma gen finns hos kvinnor, då lika många kvinnor som män, är otrogna och skiljer sig "Man är två om att dansa tango," så relationsproblem är i mina ögon nått båda får arbeta med, både män och kvinnor. Tror det kallas komunikation, eller brist på densamma
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:16
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 03-09-2008, 15:03)  Men frågan är alltså vem har försvarat våldtäktsmän och misshandlare? Det är alltså inte detsamma som att försvara "män".
Ni sitter ju och gör er skyldiga till en löjlig generalisering till förväxling lik "alla kvinnor är horor", och verkar tro att det på något sätt är en position värd att tas på allvar bara för att er fördom är om män.
Vill du tala om män som begår upprepade våldtäkter eller män som gör sig skyldiga till upprepad misshandel, så gör det, men försök undvika att generalisera från det till "män". Det är säkert ingen som försvarar våldtäktsmän och misshandlare - jag har i alla fall inte sett någon sådan i denna tråden. Att däremot försvara alla män är lika fel som att anklaga alla mänSom jag har uppfattat det är kärnfrågan (inte bara i denna tråden, utan i alla liknande diskussioner) varför män begår fler övergrepp än kvinnor och varför så många kommer undan med det. Rätta mig om jag har fel?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:23
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 03-09-2008, 22:15)  Undrar om samma gen finns hos kvinnor, då lika många kvinnor som män, är otrogna och skiljer sig "Man är två om att dansa tango," så relationsproblem är i mina ögon nått båda får arbeta med, både män och kvinnor. Tror det kallas komunikation, eller brist på densamma  Helt klart behövs det två för att ha en relation Lika klart är att "vanliga" relationsproblem är bådas ansvar, men övergrepp och våld? det är väl ändå aldrig bådas fel? offret kan inte vara skyldig för att ha blivit slagen? oavsett vad vederbörande "gjort": klätt sig på ett visst sätt eller sagt något, Våld är aldrig motiverat som "problemlösning"
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:26
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Gunilla T @ 03-09-2008, 21:32)  Ja Gita, dethär är siffror som man måste förhålla sig till på något vis. Man kan förneka dem, misstänliggöra forskarna, ha en överdriven tilltro till undersökningen eller vad man nu väljer.. Innan man överhuvudtaget förhåller sig bör man nog noga undersöka om det man har att förhålla sig till överhuvudtaget är trovärdigt. I det här fallet ifrågasätts, egentligen sågas, Lundgrens rapport av en i stort sätt enig forskarvärld och då finns det väl egentligen ingenting man kan förhålla sig till. CITAT (Gunilla T @ 03-09-2008, 21:32)  Professor Eva Lundgren är en av forskarna, mycket omstridd och kontroversiell, en annan av de ansvariga är docent Gun Heimer vilken jag aldrig läst något negativt om. Därtill var det ett antal jurister och sociologer delaktiga i undersökningen som jag inte just nu kommer ihåg namnen på. Har Lundgren fortfarande någon professorstjänst? I så fall var? Om jag minns rätt så lyckades man inte i Uppsala, av arbetsrättsliga skäl, sägaupp/ge henne sparken, men man gjorde en uppgörelse där man köpte ut henne. Sen tror jag att hon höll på med någon slags maratonintervju/undersökning av Helge Fossmo, vad hon gör nu har jag ingen aning om. CITAT (Gunilla T @ 03-09-2008, 21:32)  Bara en liten korrigering, "män är som djur" uttrycktes av dåvarande ordförande i ROKS, Irene Wachenfeldt. Att hon citerade en bok klipptes bort ur programmet men det är en annan historia. För att korrigera lite mera; Ja, det var Wachenfeldt som använde sig av det berömda, ödesdigra uttrycket i den berömda TV.-intervjun, men med en tydlig referens till Lundgren. Vad som klipptes bort i intervjun vet jag inte med säkerhet, förmodligen inte du heller. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:27
|
Medlem

|
CITAT (henriks @ 03-09-2008, 22:16)  /.../varför män begår fler övergrepp än kvinnor och varför så många kommer undan med det. Rätta mig om jag har fel? För att dom kan
Tänker närmast på att män är fysiskt starkare än kvinnor.. Om det ligger i testosteronet, att ta till våld, vet jag inte... Men handjur över lag, slåss väl mera än hondjur för att få chans att para sig och föra sina gener vidare... Kan det vara en relik "instingt" från forntid tro???
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:30
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 03-09-2008, 19:50)  Avslutningsvis kan jag väl säga att jag personligen tycker att kärnfamilj och "livlång kärlek" är det bästa sättet att leva (för mig), hade jag inte tyckt så hade jag naturligtvis gjort andra val.(Provocerande?) Gita Nej, det är väl inte speciellt provocerande - tyvärr är det ganska få förunnat att träffa sin livskamrat i ungdomen och sedan leva ett långt, lyckligt och problemfritt liv tillsammans med den personen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:32
|
Medlem

|
CITAT (henriks @ 03-09-2008, 22:23)  /.../men övergrepp och våld? det är väl ändå aldrig bådas fel? offret kan inte vara skyldig för att ha blivit slagen? oavsett vad vederbörande "gjort": klätt sig på ett visst sätt eller sagt något, Våld är aldrig motiverat som "problemlösning" Nej, det har jag inte sagt att det är heller... Jag svarade enbart på frågeställningen i första inlägget, om att män har en gen som förklarar relationsproblem... Våldet har smugit sig in i tråden ändå. För mej är våld i relationer ett helt annat problem, som kan diskuteras i oändlighet, beroende på synsätt... Jag tror att det är ett socialt problem, där uppväxt och miljö styr... Skall inte fördjupa mej i den frågeställningen här.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:33
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
OK, det verkar som vi hr ett problem, stort eller mindre stort. Är det någon som har några förslag till åtgärder?
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:39
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 03-09-2008, 22:33)  OK, det verkar som vi hr ett problem, stort eller mindre stort. Är det någon som har några förslag till åtgärder? Tyvärr... Det är svårt att få till bra lösningar...Hårdare straff???? Tror det gör saken värre...(se på USA) Vård??? nopp....finns inte pengar till vanlig vård och terapivården kostar.... Möjligen att man kan få bort "skamstämpeln" på våldet inom relationer, men hur skall man få kvinnor att anmäla??? Dom blir ju misstrodda redan. Försöka få myndigheterna att inte resonera.."du får skylla dej själv om du är...Full...Halvnaken...utmanande...."tyken"...eller provocerande... Men är det genomförbart??? vet ej edit: Bara för att ett par grälar, betyder inte det att den ena förtjänar stryk, men tyvärr döms inte männen med motivation att "slagen kom i samband med ett gemensamt bråk, Där båda parter grälade" som om det är en ursäkt för att slå!!!
Redigerat av pejori: 03-09-2008, 21:42
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:43
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 03-09-2008, 22:27)  För att dom kan
Tänker närmast på att män är fysiskt starkare än kvinnor.. Om det ligger i testosteronet, att ta till våld, vet jag inte... Men handjur över lag, slåss väl mera än hondjur för att få chans att para sig och föra sina gener vidare... Kan det vara en relik "instingt" från forntid tro???  Nej - att man KAN göra en sak håller inte som motivation - inte som enda förklaring i alla fall. Är kanske en del av förklaringen - men det är inget motiv. skillnaden mellan att KUNNA göra en sak och att GÖRA det är mycket stor...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:49
|
Medlem

|
CITAT (henriks @ 03-09-2008, 22:43)  Nej - att man KAN göra en sak håller inte som motivation - inte som enda förklaring i alla fall. Är kanske en del av förklaringen - men det är inget motiv. skillnaden mellan att KUNNA göra en sak och att GÖRA det är mycket stor...  Håller med där, men den förklaringen i samband med en social förklaring, är god som någon... Sedan kan man skylla på våldsfilmer, Internetspel, uppväxt där föräldrar slåss, samhällstryck, uppväxt i våldsdrabbade områden och gud vet vad... Men visst visas former av våld i dagens tv som aldrig skulle fått visas för 20 år sedan. Små skitungar på nio-tio år spelar riktigt råa TV-spel utan att någon (föräldrar) reagerar
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:50
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 03-09-2008, 22:39)  Bara för att ett par grälar, betyder inte det att den ena förtjänar stryk, men tyvärr döms inte männen med motivation att "slagen kom i samband med ett gemensamt bråk, Där båda parter grälade" som om det är en ursäkt för att slå!!!  Verkligen inte en ursäkt - visar bara på dålig självkontroll och att personen ifråga inte har tillräckligt god kontroll över sitt handlande i pressade situtioner. En person som tar till våld i en "bråksituation" kommer nästan säkert att ta till våld fler gånger om han inte får hjälp att ändra sitt beteende. Antingen genom avskräckande straff eller genom vård / psykologhjälp (helst båda delarna)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:54
|
Medlem

|
Båda delarna hade varit bra
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 22:01
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2008, 21:46)  Varför skulle det vara provocerande? Det begriper jag inte. Jag har inget emot kärnfamilj och "livslång kärlek". Jag har också levt i kärnfamilj i lite mer än 30 år men någon livslång kärlek kan jag dock inte stoltsera med eftersom jag numera valt att leva ensam och verkligen njuter av tillvaron som pensionär utan partner.
Att jag inte nappade på din fråga beror på att jag inte har något enkelt svar på den men den är helt klart intressant. Visst svar har väl redan framkommit i tråden om varför men vad man ska göra åt det är det nog fler än jag som inte har något bra svar på. Vad tycker du själv?
Jag undrar var du har fått siffran 99% ifrån? Finns det någon undersökning som ger belägg för ditt påstående eller är det bara något en siffra du slängde ut dig? Jag tror nämligen att den är uppåt väggarna fel. Om inte annat så talar den undersökning Gunilla T refererar till för att du har helt fel i ditt påstående om 99%. Provocerande?,ja hela sista meningen var menad som försök till ironi/ ett skämt, men det gick inte fram. Några vettiga svar på frågan varför en del män slår och de flesta inte, har jag inte kunnat utläsa i något inlägg, att det är gener, en manlig medfödd egenskap håller ju inte. Att bara vidhålla att män är hemska, våldsbenägna varelser gör väl ingen nytta, för att kunna förändrar måste man ta reda på orsaken. Personligen tror jag att det är otrygga, rotlösa barn som själva blir utsatta för våld som blir otrygga vuxna som i pressade situationer tar till våld. Lyckliga och trygga människor slår inte. Slutligen , 99% är naturligtvis ingen exakt siffra, mera ett sätt att tydliggöra att en ytterst liten andel män slår och våldtar .Betr den undersökning som refereras till, Eva Lundgrens rapport "Slagen dam" så är väl nästan alla eniga om att dess trovärdighet inte är särskilt stor. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 22:01
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
varför skrivs det nästan aldrig om alla män som får stryk? eller om alla män som lider för att deras kvinnor är ute och knullar runt? dom finns och är många...
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 22:19
|
Medlem

|
CITAT (henriks @ 03-09-2008, 22:30)  Nej, det är väl inte speciellt provocerande - tyvärr är det ganska få förunnat att träffa sin livskamrat i ungdomen och sedan leva ett långt, lyckligt och problemfritt liv tillsammans med den personen. Inte du heller uppfattade mitt försök till ironi, men andra ord inte särskilt lyckat. Tyckte det var lite kul, eftersom jag i tidigare diskussion blivit kallad naivt våp, representant för en nästan perfekt illusion, ett litet grått arbetarsvin, gammal ko och mula (har jag glömt något) när jag gett uttryck för mina erfarenheter och mitt sätt att leva. Sen är det ju förstås bäst att träffa rätt (partner) från början, inte sant ? Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 22:26
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 03-09-2008, 23:01)  varför skrivs det nästan aldrig om alla män som får stryk? eller om alla män som lider för att deras kvinnor är ute och knullar runt? dom finns och är många... Finns gör de säkert - men hur vet du att de är många? Du kan väl ändå inte påstå att det förekommer lika ofta att kvinnor slår och våldtar sina män som tvärt om? KAN en kvinna våldta en man förresten? Verkar vara lite svårt om inte mannen är med på noterna så att säga... CITAT (Gita @ 03-09-2008, 23:19)  Inte du heller uppfattade mitt försök till ironi, men andra ord inte särskilt lyckat. Ironi och ironi - jag uppfattade det mest som att du försöker slå in en öppen dörr - självklart är det bäst om man har en sån tur att man träffar rätt från början.
Redigerat av henriks: 03-09-2008, 22:22
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (henriks @ 03-09-2008, 23:26)  Finns gör de säkert - men hur vet du att de är många? Du kan väl ändå inte påstå att det förekommer lika ofta att kvinnor slår och våldtar sina män som tvärt om? KAN en kvinna våldta en man förresten? Verkar vara lite svårt om inte mannen är med på noterna så att säga... /.../ jag har inte påstått att det är lika många men att de finns och är många, det vet jag. det beror väl på vad som menas med våldtäkt, nog kan en kvinna våldföra sig sexuellt på en man.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|