CITAT (MayaLisa @ 09-09-2008, 20:20)

Henriks...hur gick det med grävningen och vattenledningen?
Jodå... nu är jag tillbaka med en rapport, som garranterat kommer att göra vissa glada och skrika VAD VAR DET JAG SA!
Alltså: För att förklara vad dagens övningar gick ut på:
När jag borjade rota i marken här för 10 år sedan gick det från brunnen 2 st vattenledningar, den ena gick till huset och den andra gick till ladugården.
I samband med ingrävning av avlopp, ny elkabel, värmekulvert mm flyttade jag vattenpumpen till pannrummet och kopplade ihop den ena vattenledningen från brunnen med den och grävde ner ny tryckledning tillbaka till huset. Den andra ledningen räknade jag aldrig mer med att använda, så den klipptes av och grävdes ner.
Nu visade det sig ganska snart att ha över 200 meter sugledning till pumpen inte var allt för bra, och jag skaffade en dränkt pump och monterade i brunnen istället. Dock var ju problemet att jag inte hade någon el vid brunnen, så det blev ett "provisorium" med förlängningssladd. Detta provisorium har varat tills nu...
Nu var tanken att jag skulle leta reda på denna slangände igen och därmed slippa gräva hela vägen ner till brunnen med elkabel utan försöka trä i den i slangen.
Frågan till "slagrutemannen" var alltså: "Där är brunnen, två slangar går däråt, var slutar den ena av dem och vart fortsätter den andra" Han sa att han aldrig försökt hitta en slangände förut, men kunde försöka ändå. Den plats han märkte ut som slangände tyckte jag var lite väl långt bort, men fullt möjlig, det är som sagt inte mycket som är likadant i trädgården nu mot vad det var sist jag såg slangen. Han märkte också ut en plats till där han sa att den andra slangen viker av från huvudriktningen - vilket den gör, eftersom den därefter följer samma schakt som elkabeln bort mot pannrummet.
Idag har det grävts - började givetvis på den utmärkta platsen och hittade
ingenting. Syntes hur tydligt som helst när man kom ner under matjordslagret att det aldrig har varit grävt där förut.
Fortsatte någon meter i varje riktning innan jag vek av i 45graders riktning in mot huset och träffade då på bägge slangarna tämligen omgående, hade alltså grävt parallellt vid sidan av dem. Så långt allt väl, problemet är att det inte fanns någon ände på slangen i synhåll. Den var nämligen 15-20 meter närmare huset
Varde bevisat att det inte gick att hitta just den slangänden i alla fall med slagruta.