Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Riskbanken släcker eld med bensin, ny räntehöjning idag
          Anma
          Inlägg 08-10-2008, 20:21
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Detta är knappast den första eller heller den sista lågkonjunkturen i världshistorien. Under min livstid har jag varit med om några, vem har glömt början av nittiotalet, till exempel. Om några år är det högkonjunktur igen. Inget kommer någon att lära sig av det, åtminstone om man se i backspegeln hur det varit tidigare...

Edit stavfel

Redigerat av Anma: 08-10-2008, 20:22

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-10-2008, 20:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Anma @ 08-10-2008, 21:21) *
          Detta är knappast den första eller heller den sista lågkonjunkturen i världshistorien. Under min livstid har jag varit med om några, vem har glömt början av nittiotalet, till exempel. Om några år är det högkonjunktur igen. Inget kommer någon att lära sig av det, åtminstone om man se i backspegeln hur det varit tidigare...

Edit stavfel

Nej, du har säkert rätt i att vi gärna glömmer, eller snarare aktivt förtränger, svåra och otrevliga händelser......

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          AgnetaCron
          Inlägg 08-10-2008, 20:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 19 313

Riksbanken har endast ett uppdrag och det är att beskämpa inflationen, alla andra saker ingår inte i deras uppdrag.

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 08-10-2008, 20:43
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Den här smällen kom lite plötsligt kanske, men de brukar de ju göra, om jag minns rätt. Eller så är det alla vi (jo, jag räknar in mig själv) som får en massa varningstecken, men hallå, liksom, det fortsätter ju gå upp. Och sen säger det Poff rätt var det är!

Håller med Anma, minns början på 90-talet när kronkursen fick släppas efter en massa åtgärder som man med facit i hand kan sätta idiotstämpel på. Och IT-bubblan 2001. Och en saftig devalvering 82-83 nån gång. Men det är ju alltid lätt att sitta på läktaren och bua, speciellt när de spelar upp reprisen i slow motion på storbildskärm.

Visst känns det märkligt när det verkar som hela finansmarknaden gungar bara för att någon bank i USA lånat ut för mycket pengar, men nu börjar det ju visa sig att det var lite fler som var lite vidlyftiga, islänningarna t.ex. Mycket folk på Kaupthings kontor på Stureplan idag, skulle visst ta ut sina pengar, hörde jag g.gif

CITAT (AgnetaCron @ 08-10-2008, 21:39) *
          Riksbanken har endast ett uppdrag och det är att beskämpa inflationen, alla andra saker ingår inte i deras uppdrag.

En sak till faktiskt:
          "Riksbanken är Sveriges centralbank och en myndighet under riksdagen. Riksbanken ansvarar för penningpolitiken med målet att upprätthålla ett fast penningvärde. Banken har också i uppdrag att främja ett säkert och effektivt betalningsväsende. "

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Pirum
          Inlägg 09-10-2008, 18:28
          Länk hit: #25

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Ralf @ 08-10-2008, 11:17) *
          Vet om vi ska säga vad var det vi sa. Idag sade i alla fall Volvo upp ca 3000 personer pga av minskad efterfrågan. Själv skulle jag gärna vilja köpa ny bil just nu, men jag avstår tills vidare, tills dels räntenivån har stabiliserat sig och arbetsmarknaden blivit tryggare.

Det blir nog köpläge på bilar snart, tillverkarna blir inte av med bilarna de har i lager. Det är lång leveranstid på många bilar, och nu faller många köpare ifrån. Speciellt i USA, där folk ofta lånat till bilar (det verkar konstigt nog vanligt även i Sverige), så vågar man ju inte ta ett lån för en ny bil när man inte vet om man står på bar backe nästa månad.

Låga räntor är bra, egentligen borde man inte ha räntor alls om jag förstår saken rätt, men överkonsumtion och lån ska såklart inte premieras. Därför bör man inte få dra av skatt för lånen - sådana avdrag uppmuntrar ju större lån än man egentligen behöver.

Hoppas inte skattebetalarna måste rädda bankerna även denna gång. Visserligen gick det just i bankfallet rätt ok i 1990-talets kris, bankerna räddades när de stod på ruinens kant och kostnaderna för skattebetalarna blev minsta möjliga (går att hävda att det var en vinstaffär att ta över bankerna). Det är det som är modellen; låt bankernas värde falla till 0 (aktierna värdelösa), ta över bankerna och sparka ledningen. Detta fungerade i Norge på 80-talet och Sverige på 90-talet (även om fallskärmar väl blev ett alltför vanligt ord). Då garanteras även insatta pengar - vilket man faktiskt kan diskutera det rättvisa i. Ska man kunna gå med vinst när man investerar, ska man då inte också kunna gå med förlust? Vill man ha säker och profitfri förvaring av sina pengar, dumpa dem i nån statlig riksbank, vill man tjäna pengar på ränta och spekulation - investera dem i bankerna genom att ha konto där. Men var då också beredd på att få ta en förlust om banken går i kaputten på allvar (vilket väl aldrig hänt i Sverige i modern tid).

--------------------
          zon2.5

Citera
          Red Top
          Inlägg 09-10-2008, 21:17
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Ralf @ 08-10-2008, 11:17) *
          Vet om vi ska säga vad var det vi sa. Idag sade i alla fall Volvo upp ca 3000 personer pga av minskad efterfrågan. Själv skulle jag gärna vilja köpa ny bil just nu, men jag avstår tills vidare, tills dels räntenivån har stabiliserat sig och arbetsmarknaden blivit tryggare.

Tant petnoga slår till:
          Volvo sade inte upp 3000 personer. De varslade om uppsägning, vilket inte är riktigt samma sak. Då finns nämligen chansen att några får stanna.
          Gnäll från en f.d. facklig förtroendeman flirting.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 12:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon