| |
|
  |
Trädgårdsmässan i Älvsjö, 2009 |
|
|
|
|
07-01-2009, 02:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (Överbölingen @ 06-01-2009, 23:42)  jag kan nog tänka mig att max 10% är normala trädgårdsnördar. Normala trädgårdsnördar... dit räknas inte vi!! Vi räknas nog till "dom tokiga trädgårdsnördarna"
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2009, 06:34
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (Överbölingen @ 06-01-2009, 23:42)  ......Men kära ni som tvekar inför mässan. Vad väntar ni er?...max 10% är normala trädgårdsnördar. Resten är vanligt trädgårdsfolk.....Mässan är ju till för alla..... Somliga vill har läskiga prylar.....lite makabra gravstuket som varit med några år...brukar vara där flera dagar....Då hinner jag hitta.......Man kan ju välja och planera sin dag. Det är skönt att sitta en stund och bara lyssna.......Men det finns guldkorn på mässan också........  Mycket bra skrivet! Vi är ju alla olika och söker/vill köpa olika saker då kan man inte gilla allting. Ja gravstuket ja, för ett par år sedan fotograferade jag en hel del av det  kunde inte låta bli. Och att man bör om man kan avsätta minst 1½-2 dagar för att hinna se och uppleva det mesta. Det är viktigt att inte bara stressa runt utan även kunna ta sig tid och sitt ner och bara "se" och uppleva allt. Guld kornen de är många tycker jag, o där i räknar jag även alla spontana möten med Odlaiter som man gör under själva mässan  (alla har inte möjlighet att träffas en viss tid) - "Hej! Jag ser att du är en Odlait! jag heter n.n.och vem är du?" Detta inträffade ett flertal gånger i fjol när jag och min kompis gick omkring i våra Odla tröjor och knappar. Även i kön till garderoben när vi skulle hämta ut våra jackor mötte vi "vänner"  som vi hann ta några ord med. Sluta tveka! Bestäm dig för att komma, så ses vi på Mässan
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
07-01-2009, 12:01
|
Gäster

|
CITAT (Maggan H @ 06-01-2009, 17:44)  Men kan du då inte komma loss? Vi vill också träffa dig ju!  Suck... det går nog inte tyvärr.  Jag kommer "hem" till Sverige förhoppningsvis i slutet av nästa vecka och stannar tills i början av februari. Sedan bär det hem igen för att börja förbereda turistsäsongen 2009. Helgen 20-22 mars är i Frankrike "Keramikens Nationaldagar" och då måste jag ha öppet så klart. I år har vi dessutom organiserat ett samarbete mellan keramiker och restauranger som kallas "Un menu - une poterie" (=En meny - ett keramikföremål) Det innebär att de restauranger som deltar serverar någon del av måltiden i/på keramikerns skål/kopp/tallrik... och att gästen får ta med sig denna keramik hem efter avslutad måltid. Jag servar två restauranger i min närhet med kaffekoppar denna helg. Samt har öppet hus i min ateljé där jag utlovat demonstration av hur man gör tekannor i keramik. Helgen 27-29 mars organiseras en turistmässa i Versailles (Paris). Jag är medlem i ett regionalt turistnätverk med ett sextiotal medlemmar (hotell, restauranger, muséer, såna som jag...) och vi ska ha en monter på denna mässa för att få mera folk att semestra i vår region. Eftersom folk ofta väljer att semestra vid kusten eller i bergen så behöver vi göra lite reklam för vår vackra region. Jag vet inte om jag ska åka ännu, jag tror inte det men de andra drar i mig från alla håll... Det blir nog inte på långa vägar lika kul som trädgårdsmässan i alla fall...  .
Redigerat av Rosmarin: 07-01-2009, 12:04
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2009, 13:52
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (Rosmarin @ 07-01-2009, 12:01)  Suck... det går nog inte tyvärr.  Jag kommer "hem" till Sverige förhoppningsvis i slutet av nästa vecka och stannar tills i början av februari. Sedan bär det hem igen för att börja förbereda turistsäsongen 2009. Helgen 20-22 mars är i Frankrike "Keramikens Nationaldagar" och då måste jag ha öppet så klart. I år har vi dessutom organiserat ett samarbete mellan keramiker och restauranger som kallas "Un menu - une poterie" (=En meny - ett keramikföremål) Det innebär att de restauranger som deltar serverar någon del av måltiden i/på keramikerns skål/kopp/tallrik... och att gästen får ta med sig denna keramik hem efter avslutad måltid. Jag servar två restauranger i min närhet med kaffekoppar denna helg. Samt har öppet hus i min ateljé där jag utlovat demonstration av hur man gör tekannor i keramik. Helgen 27-29 mars organiseras en turistmässa i Versailles (Paris). Jag är medlem i ett regionalt turistnätverk med ett sextiotal medlemmar (hotell, restauranger, muséer, såna som jag...) och vi ska ha en monter på denna mässa för att få mera folk att semestra i vår region. Eftersom folk ofta väljer att semestra vid kusten eller i bergen så behöver vi göra lite reklam för vår vackra region. Jag vet inte om jag ska åka ännu, jag tror inte det men de andra drar i mig från alla håll... Det blir nog inte på långa vägar lika kul som trädgårdsmässan i alla fall...  . Det låter fantastiskt trevligt, Rosmarin! VARFÖR bor o arbetar inte du i Sverige, då helst i Skåne, så jag kan hälsa på och titta på dina grejor i verkligheten??
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2009, 15:21
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
hoppas det blir mer bra grejer på årets mässa. Känns som det är samma grejor varje år. Förra året hittade jag "bara" en minirhododendron (jättefin iofs), frön från Örtagården (toppen) och kul grejs på Nacka Byggnadsvård. Resten kan man ju hitta på vilken butik som helst känns det som. Hade vart kul med mer grejer från föreningar, och finns det ingen Odla-monter eller har jag missat den??
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2009, 16:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
CITAT (Lady Hamilton @ 07-01-2009, 06:34)  Även i kön till garderoben när vi skulle hämta ut våra jackor mötte vi "vänner"  som vi hann ta några ord med. Det var mig du mötte där tror jag!!  Jag missade tyvärr träffen, vi stod väl o tittade i nån monter o plötsligt var klocka efter tiden... Men nu i år ska jag försöka komma! Funderar iofs på att åka på fredagen istället, men nån liten träff ska man väl kunna få till då med!
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2009, 16:44
|

Medlem

|
CITAT (johannea @ 07-01-2009, 16:24)  Måste få fråga... Vad är igentligen "gravstuket" måste ha missat det helt, eller är det internt slang?  Jag skall lägga in några bilder om en stund, har dem på CD-skiva och måste leta först  så måste de kanske redigeras lite men som sagt var snart så................. Här kommer några bilder
PICT2576.JPG ( 35.3k )
Antal nedladdningar: 24
PICT2582.JPG ( 36.9k )
Antal nedladdningar: 23
PICT4904.JPG ( 33.51k )
Antal nedladdningar: 23
Redigerat av Lady Hamilton: 07-01-2009, 17:29
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2009, 17:37
|

Medlem

|
Lägger in några andra bilder också
3.jpg ( 42.32k )
Antal nedladdningar: 21
full_5824_p65080.jpg ( 33.32k )
Antal nedladdningar: 24
PICT2565.JPG ( 31.27k )
Antal nedladdningar: 20
PICT2593.JPG ( 45.34k )
Antal nedladdningar: 26
PICT2591.JPG ( 33.4k )
Antal nedladdningar: 21
PICT2607.JPG ( 35.83k )
Antal nedladdningar: 20
Redigerat av Lady Hamilton: 07-01-2009, 17:37
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2009, 18:18
|

Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 14 149

|
Jahaa, tack... det var alltså riktiga gravdekorationer det handlade om. verkligen inget de behöver ta plats med på en mässa...  Skulle va en ren floristmässa isåfall då, inte trädgård...
--------------------
Zon 3 
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2009, 20:04
|

Medlem

|
Men grannt är det, grav eller inte, fast lite malplacerat trots allt. De andra bilderna väcker HA-begäret, det riktigt sträger bak öronen som jag längtar tills årets mässa!
dansmus.gif ( 10.32k )
Antal nedladdningar: 4
dansmus.gif ( 10.32k )
dansmus.gif ( 10.32k )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-01-2009, 09:11
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Maggan H @ 09-01-2009, 08:34)  Tyvärr blir det ingen middagsträff för min del,  måste besöka diverse släktingar också, men fika på mässan missar jag inte!  Men Maggan då! Vad är det du säger  ! Om dina släktingar vill träffa dig så tycker jag att de får åka hem till dig  . Vi vill ju träffa dig så mycket som möjligt ju  .............................. fast å andra sidan så får vi väl vara glada att du alls kommer eftersom du lyste helt med din frånvaro förra året
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
09-01-2009, 14:18
|

Medlem

|
CITAT (Gillan @ 09-01-2009, 09:11)  Men Maggan då! Vad är det du säger  ! Om dina släktingar vill träffa dig så tycker jag att de får åka hem till dig  . Vi vill ju träffa dig så mycket som möjligt ju  .............................. fast å andra sidan så får vi väl vara glada att du alls kommer eftersom du lyste helt med din frånvaro förra året Tack för dina vackra ord, Gillan,  jag ska göra mitt bästa, men förmodligen kommer jag upp sent på fredagen och eftersom min systerson har passat på att bli pappa nyligen måste jag helt enkelt besöka dem på lördagkvällen.  Jag har ju inte sett den lilla mer än på bild! Sen åker jag hem på söndan ju!  Men kanske om jag pratar riktigt fint och snällt med chefen kanske man får ta ledigt på fredagen (jag går på uppehållstjänst så det är tj.ledighet som gäller). Hoppas! CITAT (Lady Hamilton @ 09-01-2009, 10:13)  Ja visst vill vi att så många som möjligt kommer på middagen släktingar.......det är sådana som man kan träffa andra tider på året Det kan jag hålla med om, men man är ju inte i Stockholm så ofta precis,,,,,  Men som sagt ska jag göra allt som står i min makt! Jag vill ju också träffa er alla mer än på fikat!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-01-2009, 15:14
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (Lady Hamilton @ 06-09-2008, 22:25)  Här är en till som har planerat in Älvsjömässan i kalendern. Har möjlighet att övernatta hos goda vänner eller släktingar. Maken lär väl inte följa med så man kan masa sig runt i den takt som passar mig. Helt klart ser jag framemot att få träffa er på forumet också.
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2009, 10:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Åhhh jag längtar sååå!!! Träffen och fikat med odlaiterna är verkligen det bästa med hela mässan! Malin...vi träffades förra året vid montern Brutala Blommor....inte Impecta. Det var en bra träffpunkt tycker jag!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|