| |
|
  |
Trädgårdsmässan i Älvsjö, 2009 |
|
|
|
|
18-09-2008, 18:26
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
Men saknar ni inte växterna?!? Senaste åren, i år struntade jag faktiskt i att åka, tycker jag att jag redan hade sett det mesta i trädgårdstidningarna och på nätet. Det är ju bara prylar och gräsklippare! Ok, lite julrosor och orkidéer och en och annan ros....men ändå!! Det är stenläggning och ekfat och fröpåsar från LN....var är växterna!?!? I våras struntade jag i att åka för att det kändes inte som att det var värt pengarna... Det känns tråkigt  jag vill ju se fram emot att åka på mässa.....som jag gjorde förut. Nu skulle jag hellre lägga pengarna på en helg till olika plantskolor. Prylar kan jag kolla på på nätet! Så får det nog bli för mig våren 2009! Några turer till plantskolor lite längre bort, de flesta har ju plantlista på nätet! Skulle vilja besöka Åbergs utanför Ystad och den där utanför Enköping (vad heter den nu?) och Tyrups örtagård (eller heter det Tirup??)Eller också sparar jag pengarna till att kunna köpa/bygga växthus! Tror inte att det blir någon mässa för mig 2009 heller.....OM jag skulle åka så vore det för att träffa några av er...  mina interaktiva cyber växtpolare!! För NI är ju allt annat än tråkiga  //Heda
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
18-09-2008, 20:07
|
Gäster

|
Det kan gå stå i mässor. Man kan dom på något sätt och då är det bättre att göra uppehåll.
Känner mig riktigt bortskämd, för två minuter bort går ett tåg som efter tio minuter stannar vid mässan. Mycket smidigare än att ta bilen.... Hade heller inga problem att hitta växter, fröer och allt möjligt. Inte heller på Sollentunamässan som var en månad tidigare och kallare.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-09-2008, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Ouisch så ambivalent jag blir  ( fortsättning kanske följer........... )
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2008, 04:59
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Gillan @ 18-09-2008, 22:38)  Souisch så ambivalent jag blir  ( fortsättning kanske följer........... ) Ja, vad menade jag egentligen med det där  ...................hrmm.........joo...............att det beror ju till stor del på vad man vill ha ut av mässan  . Åker man dit enbart för att se på växter kan jag nog kanske ev, (fast samtidigt inte), förstå att det blir lite av ett antiklimax. Det finns ju hur mycket växter och fröer som helst ( av alla de slag ), samtidigt som det finns lika mycket "grejor" som helst. Det heter ju faktiskt Trädgårdsmässa och i en trädgård finns ju sååå mycket mer än bara växter...........gräsklippare, växthus, fisk, dammar, utemöbler, osv..............................och framför allt.................... Vänner och likasinnade!! Och det är ju den stora pricken över I:et i Älvsjö!!!!! ( så ni som har en motsatt erfarenhet får nog ge mässan en ny chans )
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2008, 08:21
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
När vi åker ner för att strosa där på fredagen så är det mycket för att hitta nya idéer, och naturligtvis köpa lökar, även om dom är i fel färger. Vi vill ha massor av både liljor och irisar så det är inga problem att hitta, sen hittar man säkert något nytt och spännande också som kan passa in i nya trädgården.
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2008, 08:34
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
CITAT (Gillan @ 19-09-2008, 05:59)  Ja, vad menade jag egentligen med det där  ...................hrmm.........joo...............att det beror ju till stor del på vad man vill ha ut av mässan  . Åker man dit enbart för att se på växter kan jag nog kanske ev, (fast samtidigt inte), förstå att det blir lite av ett antiklimax. Det finns ju hur mycket växter och fröer som helst ( av alla de slag ), samtidigt som det finns lika mycket "grejor" som helst. Det heter ju faktiskt Trädgårdsmässa och i en trädgård finns ju sååå mycket mer än bara växter...........gräsklippare, växthus, fisk, dammar, utemöbler, osv..............................och framför allt.................... Vänner och likasinnade!! Och det är ju den stora pricken över I:et i Älvsjö!!!!! ( så ni som har en motsatt erfarenhet får nog ge mässan en ny chans )Visst är det så Gillan!  Den härliga Odlaitträffen är verkligen pricken över i....det som man ser fram mot.  Sen hittar jag alltid en massa att köpa som förgyller min trädgård. Och vi får absolut inte glömma....på träffen får man en maaaaassa växter av goa Odlavänner och kan också ge bort växter som någon annan gärna vill ha
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2008, 09:01
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Jag har ju aldrig besökt mässan men har ju fått ta del av massor av foton som ni delger oss andra.
Min tanke är ju att är det inte mångfalden som gör mässan. Växter, fröer, lökar och dekorationer för trädgården.
Jag skulle då bli besviken om jag tex bara hittar växter och inga dekorationer alls och tvärtom.
Ofta är det väl också så att man har enorma förväntningar utifrån vad man hört av andra. Man förstorar själv upp allt och tror att det är enormt och uppfylls då inte förväntningarna blir man sååå besviken. Men det beror mer på den egna inställningen tror jag.
Redigerat av Alba: 19-09-2008, 13:40
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2008, 10:04
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Gillan @ 19-09-2008, 05:59)  Ja, vad menade jag egentligen med det där  ...................hrmm.........joo...............att det beror ju till stor del på vad man vill ha ut av mässan  . Åker man dit enbart för att se på växter kan jag nog kanske ev, (fast samtidigt inte), förstå att det blir lite av ett antiklimax. Det finns ju hur mycket växter och fröer som helst ( av alla de slag ), samtidigt som det finns lika mycket "grejor" som helst. Det heter ju faktiskt Trädgårdsmässa och i en trädgård finns ju sååå mycket mer än bara växter...........gräsklippare, växthus, fisk, dammar, utemöbler, osv..............................och framför allt.................... Vänner och likasinnade!! Och det är ju den stora pricken över I:et i Älvsjö!!!!! ( så ni som har en motsatt erfarenhet får nog ge mässan en ny chans )Ja, jag som nästan enbart åkte dit för att träffa Odlait-vänner  blev ju inte besviken på mässan, vad gäller växtutbudet så räckte det åt mig för jag köpte nästan ingenting ändå.  Nu till kommande mässa så känner jag samma sak som förra året, det jag ser fram emot mest är att träffa Odlaiter.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2008, 11:30
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
CITAT (Gillan @ 19-09-2008, 05:59)  Ja, vad menade jag egentligen med det där  ...................hrmm.........joo...............att det beror ju till stor del på vad man vill ha ut av mässan  . Åker man dit enbart för att se på växter kan jag nog kanske ev, (fast samtidigt inte), förstå att det blir lite av ett antiklimax. Det finns ju hur mycket växter och fröer som helst ( av alla de slag ), samtidigt som det finns lika mycket "grejor" som helst. Det heter ju faktiskt Trädgårdsmässa och i en trädgård finns ju sååå mycket mer än bara växter...........gräsklippare, växthus, fisk, dammar, utemöbler, osv..............................och framför allt.................... Vänner och likasinnade!! Och det är ju den stora pricken över I:et i Älvsjö!!!!! ( så ni som har en motsatt erfarenhet får nog ge mässan en ny chans )Håller med, jag tycker att jag hittar nog med både växter och fröer.....hihi, jag brukar ha övervikt på flyget eller åtminstone en lapp med "HEAVY WEIGHT" på resväskan hem egentligen åker jag nog ner på mässan för att få inspiration och för att träffa alla underbara Odlaiter .......att träffa er och sitta och pladdra över en kopp kaffe om dittan och dattan ( inte bara trädgård) är ju jätteskoj och det lever jag länge på...kanske nästan ett helt år, sen är det dags för påfyllning Ni som inte har varit med på våra träffar har missat mycket skoj och trevlig samvaro, både fikastunden och middagen är nog mässans höjdpunkter Såååååå, när trådarna för anmälan dyker upp hoppas jag att det är ännu fler som hakar på......vi syns i Älvsjö till våren (om jag tinat fram  )
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2008, 08:33
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
Okej då, jag kanske skulle åka i vår då.....men jag tycker i alla fall att det går mer och mer åt pryl och gräsklipparhållet....kanske är jag inte någon "mässperson" längre helt enkelt. Eller också vill jag ha annat ut av det nu förtiden. Kanske är jag sugen när det är dags.....  vi får väl se! Det skiftar ju i "trädgårdslivet", vad man är sugen på. Just nu är det nog annat än mässor för min del....men jag förstår naturligtvis alla ni som älskar Trädgårdsmässan  ! Det gjorde jag också för ett par år sedan och antagligen gör jag det snart igen!?! Den ligger ju precis då när man verkligen längtar efter att få börja gräva igen!! Kram på er! //Heda
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2008, 10:55
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Redan före förra fjolårets mässa hade jag funderingar på vad jag egentligen väntade mig.
Primo 1 blev framför allt att få träffa forumister från diverse forum. Var tre dagar på mässan för andra året i rad och det ger en lugn inramning till besöket. Vi träffar massor med forumister och eftersom vi ändå skall äta middag så blev det båda mässmiddagarna. AoT på fredag och Odlagänget på lördag. Trädgårdsriket får väl ordna en egen sal för en lunch någon dag. Växter: Förvisso ingen uppsjö av plantor när väl trädgården vuxit lite men guldkorn hittade vi lite här och var. Det är inte alltid i de jättestora montrarna guldkornen finns. Knölarna är ju som alla vet inte vad de utger sig för att vara annat än strax efter torsdagens öppning, men lite kan man ju chansa. Inte en enda av de inköpta dahliorna hann blomma i år, men jag hoppas att de har förknölat sig lite så jag har fler nästa år om jag tänker fortsätta med D. Liljor har alltid gått bra, men färger skall vi lämna därhän. Let it be gambling. Fröhandlarna och föreningsavdelningen bjöd på många häftiga hittar. Sedan att kolla den uppsjö av trädgårdsprylar och trädgårdstjafs som alltid finns med. Serösa och oseriösa grejor. Det är lite kul. Kul är det också att surra med lite udda försäljare. Fick bl a reda på skillnaden på han- och honblommor när det gäller hjortron. Så det så.
Generella råd: Bra skor och behaglig klädsel, det kan bli varmt. Ta med en vikbar väska som kan läggas i dramaten. Gå till gratisförvaringen ofta så du inte blir trött i armarna. Samla broschyrer som verkar vara intressanta och läs under matpausar. Gå tillbaka om det håller det du tror att de lovar. Försök inte ställa dig i en matkö när andra äter lunch. Ät före kl 12.00. Fika före kl 3 och ev ett till fika med macka för att orka åka hem vid stängningsdags. Medför om möjligt INTE eget fordon. Åk kommunalt. Fort, billigt och bekvämt. Parkeringarna ligger långt ifrån om man inte har en himla tur. Lämna mässan senast kl 16.30 om du skall på mässmiddagar. Framför allt om du måste leta dig till restaurangen. Ben och huvud behöver vila och efter dusch eller bad blir man så himla trött.
Tycker Överbölingen efter 6 år på mässan.
Redigerat av Överbölingen: 23-09-2008, 10:57
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2008, 13:12
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
Vill bara tillägga....Kloka ord av en klok man, för det är precis som du säger
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
24-09-2008, 11:29
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jahapp...då har man bokat både resan och boendet i Stockholm inför mässan!  Här kan vi snacka om att vara ute i god tid för att verkligen försäkra sig om att det ska bli rejält mässat!  Förra gången åkte jag ner fredag-söndag men denna gång har jag tagit i lite mer och bokat torsdag-måndag. Det ska bli så kuuuuuuuuuuuul!
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2008, 17:14
|

Medlem
Antal inlägg: 2 351
Medlem nr: 8 660

|
Har snackat med ett par tjejjer på jobbet och tänkte som så att det vore himla trevligt att åka till mässan i mars, ingen av oss har varit där tidigare..
Kan ni tipsa om nåt lämpligt boende inte alltför långt från mässan eller nåt som ligger bra till för tunnelbana eller bussar dit ut..?
--------------------
Före detta Morinablomman..
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2008, 17:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Nästa trädgårdsmässa hamnar vi i Solna (Coopforum kupong  ). Man kan ju inte ha samma tur jämt. Årets mässa hade vi turen att bo väldigt centralt. Men om jag förstått det rätt så kommer vi ändå bara att ha runt 20-25 min ut till mässan från vårt hotell. Allt i ”Fjolträsk” verkar vara väldigt centralt. Både flyg och hotell är redan bokat och får vi nu bara julen överstökad så går det fort sen. / Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|