Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad heter den här växten?! :-)
          Sussie F-Flower
          Inlägg 14-09-2008, 22:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (blomkronan @ 14-09-2008, 23:44) *
          Svart... nja det är nog bara kvällsljuset i hop med att det är med mobilen jag tar kortet. Den ska vara typ vinröd.
          Jag håller med solroser ska vara gula och stora, men iår tänkte jag att det skulle bli en vinröd rabatt.
          I den rabbatten hade jag planterat.
          Vinröda solroser- Blev klena och uppätna av tvestjärtar
          Röda dahlior- TOTALT uppätna av tvestjärtar
          Röda Stockroser-har inte hunnit blomma än kommer nästa år
          vinröd Krasse- blev oxå klen
          rosa/vinröda Nejlikor- blev uppätna av tvestjärtar
          Fick invasion av tvestjärt ranting.gif så inget ville växa thumbdown.gif

Nästa år blir det en rabatt med "kärlek".
          //Mari

Jäkla tvestjärtar!
          Dom bara förstör och förstör.....
          Tycker att man sprutar och sprutar för att bli fri dom men eftersom dom är överallt så missar man ju alltid några.... ...som förökar sig hejvilt....

Finns det någon nytta som tvestjärtar gör, över huvud taget...?

Jag har fått bort ca 80-90% av dessa men de som är kvar ger mig fortfarande "myror i skallen"...

Citera
          blomkronan
          Inlägg 14-09-2008, 23:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Sussie F-Flower @ 14-09-2008, 23:54) *
          Jäkla tvestjärtar!
          Dom bara förstör och förstör.....
          Tycker att man sprutar och sprutar för att bli fri dom men eftersom dom är överallt så missar man ju alltid några.... ...som förökar sig hejvilt....

Finns det någon nytta som tvestjärtar gör, över huvud taget...?

Jag har fått bort ca 80-90% av dessa men de som är kvar ger mig fortfarande "myror i skallen"...

Hej Sussie
          Har du något du kan spruta med???
          Har inte hittat något medel, bara att man ska fånga dom i "fuktiga pappersrullar"
          Vad sprutar du med???? sopa??
          //Mari

Citera
          Sonny
          Inlägg 15-09-2008, 21:51
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 14 039

Vinröd solros kanske är skitsnyggt i verkligheten! Synd dock att det inte riktigt framgick av bilden. Vad heter sorten??

I övrigt vad det gäller tvestjärtar *brrr* Otäcka små djur, speciellt om man tältar och sover i sovsäck. Rätt som det är upptäcker man tvestjärtar överallt... Redo att knipsa till. :-)

Har ingen erfarenhet av tvestjärtar, så jag vet inte vad man skall spruta på dem.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 16-09-2008, 07:00
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Återgår till doftpelargoner giggle.gif . Har du kollat här? http://www.rockdala.com/A_-_Doftpelargoner.asp Det går inte att beställa nu, men till våren. Sen har (hade i alla fall) Trädgårdshuset i Skarpnäck massvis av Pelargon och Fuchsiasticklingar i våras - billigt! Även Plantagen i Farsta hade en hel del smile.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Sonny
          Inlägg 16-09-2008, 10:49
          Länk hit: #25

Medlem

haha giggle.gif Ja, tråden svängde visst hit och dit, bort från Pelargoner och Rosengeranium till solrosor och tvestjärtar istället. smile.gif Bra att du rätade upp den igen. yes.gif

Kollade som snabbast på Rockdala nu; var ett riktigt bra tips! Har du handlat där själv något och har erfarenhet av vad de brukar skicka..? Om man t ex skulle beställa ett paket? smile.gif

Jag brukar köra allt möjligt i en enda stor blandning tongue.gif och inte enbart just Pelargoner men lyckas jag driva upp de här sticklingarna med Rosengeranium (som borde komma imorgon med posten) så hade jag tänkt ta ytterligare sticklingar på den plantan och använda även till balkongen nästa år - hade varit fantastiskt skoj...

Apropå Pelargoner... Jag har faktiskt en röd sort varenda sommar, just för att den hör sommaren till för mig och väldigt många andra, fast jag har aldrig sett vad den egentligen heter. Det är en illröd, "uttjatad" (enligt många) sort med riktigt stora fina blommor.... ja, du vet säkert vilken jag menar... Är verkligen sommar för mig. Aldrig vetat vad den heter och den tycks säljas i olika sorter (med skillnader i livsbärighet!!).

Nu i somras köpte jag (som vanligt) röda pelargonplantor men de var inte alls lika glada och villiga att växa till sig som sorten året dessförinnan. Den sorten jag lyckades bäst med och som var så imponerande växtkraftig och vacker i färg (blomvillig som tusan) det var en sort som hade ett snyggt, nästan svagt melerat mönster på bladen. Skiftade från gröna till lite mörkgröna med fläckvisa, svagt, nästan silverfärgade partier på bladen (var snyggt).
          -En rejäl sort som inte var så "tunn" i växtsättet, såsom t ex den jag haft i nu i sommar (trodde inte det var så stor skillnad på röda pelargoner från stormarknader smile.gif ).

Det roliga var att den fina sorten förra sommaren såldes ut för 5.- spänn plantan (de hade så många småplantor kvar... och det förstår jag nu, så bra som de växte upp, bara från pytteplantor) - medans de jag köpte nu i somras gick på 25.- spänn planta; knappt vuxit någonting och ändå såldes dubbelt så stora.
          -Nej, det var inte så roligt förresten - en väldig skillnad både i pris och växtsätt smile.gif bara konstatera att man blev lite blåst på konfekten den här gången... Därför skulle jag faktiskt hellre t.om beställa den andra kanonsorten via nätet, så man är försäkrad om att ha hittat rätt sort redan innan sommaren kommit. Om den går att hitta och känna igen på t ex bladen.

Men jag skall titta ögna igenom röda pelargonsorter på nätet tills nästa vår och försöka hitta den "riktiga" sorten igen, för den var... ja, bara så kanonbra... smile.gif Tycker helt enkelt väldigt mycket om växter som gillar att växa i sig själva.
          -Bra jord, sol/skugga, lite vatten och blomstra växtnäring och et voila - en djungel. smile.gif

Börjar inse vikten av att man skall lära sig (eller i alla fall spara) namnen på de sorter man lyckas bäst med. En djungel av olika namn och sorter - och ändå ser de så lika ut där de står i rullvagn på stormarknaden... smile.gif Hmm...

Citera
          Chamomille
          Inlägg 16-09-2008, 11:37
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Jo, jag har beställt därifrån. De kommer som små rotade sticklingar ca 10 cm (eller lite mer kanske). Fuchsior kan man bara beställa i ett eller flera 6-pack. Pelargoner har en minimiorder på 130 kr. Jag har bara positivt att säga. Alla sticklingar var jättefina när de kom och har vuxit till sig rejält i sommar smile.gif Jag ångrar att jag inte köpte en doftpelargon, de doftar ju så gott... Bara att ta flugsmällan eller nåt å daska till dom i förbifarten så sprider sig doften giggle.gif Jag ska kanske ta en tur till Trädgårdshuset och kolla ifall de har nån planta.

Jag har faktiskt också 2 illröda pelagoner, som jag iofs tycker är vackra wub.gif . Fast de blåste åt helsefyr när det stormade på här i somras, och namnlapparna har jag inte hittat än wacko.gif Bladen på mina påminner om det du beskrev. De är gröna i mitten för att sedan övergå i en röd eller mörkgrön nyans och i kanten ljusgrön. Vackra blad...Så här ser den ut

Bifogad fil  Röd_pelargon.jpg ( 319.98k ) Antal nedladdningar: 25

Jag får nog bläddra igenom Rockdalas hemsida och försöka namnbestämma alla mina blommor som blåste iväg... wink.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Red Top
          Inlägg 18-09-2008, 15:56
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Sonny @ 16-09-2008, 11:49) *
          haha giggle.gif Ja, tråden svängde visst hit och dit, bort från Pelargoner och Rosengeranium till solrosor och tvestjärtar istället. smile.gif Bra att du rätade upp den igen. yes.gif

På tal om rosengeranium: Har du fått dina plantor? Hur verkar de. =)

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Sonny
          Inlägg 18-09-2008, 16:36
          Länk hit: #28

Medlem

Hej Red Top! :-9

De är beställda och betalda men igår bad jag damen som säljer dem att eventuellt skicka dem på söndag eller måndag istället. smile.gif

Messade henne igår då jag kom på att det ju är torsdag idag och så kanske skotten inte hinner fram tills imorgon (fre 19 sept 08). Bad henne därför själv avgöra vilket hon tror blir bäst (jag tycker om att lita på andra haha... smile.gif och 40 spänn inkl frakt... ja, det är inte så mycket att dividera kring om de inte skulle komma. Men... hon är seriös. Så eventuellt dimper de inte ner förrens på tisdag i nästa vecka.

Känner hon sig säker på att de hinner fram tills imorgon, ja... smile.gif då åker skotten direkt ner i ett glas vatten ett par timmar först. flirting.gif Därefter tänkte jag sätta dem i en mörk liten plastkruka med vanlig jord (i ljust fönster) samt ev en plastpåse med hål i hörnen över den första tiden. Jag tror det blir bästa metoden.

Men som jag sa till säljaren; Skall bli oerhört roligt att se dem växa upp till en planta jag inte sett på många år nu. smile.gif Hoppas de tar sig nu på hösten bara - men annars får man väl återvända och köpa nya till våren istället. flirting.gif

smile.gif Skall ta ett litet foto på skotten i jord sedan, så får vi se hur det utvecklar sig nu på hösten... smile.gif Antingen får jag fart på dem - eller så slutar det med en bild på tre små gula och bortvissnande skott... smile.gif

Av någon anledning så har jag bara fått för mig att alla Pelargon-sorter bara skall vissna ner och gå i vila på vintern... Men det stämmer alltså inte alls, inte det minsta när det gäller den här sorten? smile.gif
          -Är ju fantastiskt om det är så.

Växer dina rosengeranium och frodas året om? Jag har för mig att mina morföräldrar brukade ta nya skott med jämna mellanrum - eller så är det bara något jag fått för mig. Men jag har bestämt för mig att deras rosengeranium dog med jämna mellanrum... med nya skott i fönsterkarmen som följd... Hmm... smile.gif

Citera
          Red Top
          Inlägg 18-09-2008, 18:43
          Länk hit: #29

Medlem

Hej Sonny!
          Mina växer året om, men på vintern vill jag inte påstå att de frodas. De blir lite bleka och gängliga. Men när ljuset återvänder i februari, bruka jag börja ta nya skott.
          Så frodiga, som på bilden jag la in, är de bara på sommaren och en bit in på hösten.
          Just nu får de bo i växthuset tillsammans med alla andra pelargoner. Det är en verklig doftupplevelse att kliva in i växthuset. När jag har dem inomhus måste jag dra handen över dem för att känna doften.
          Ser fram emot bild på dina "bäbisar"
          Red Top

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Sonny
          Inlägg 18-09-2008, 22:33
          Länk hit: #30

Medlem

flirting.gif ...ja, det återstår att se hur det går med de små "bebisarna". smile.gif Blir en liten kuvös åt dem först tror jag. Har en gammal ljuslykta här med plan botten. Kom på att en sådan kan man ju faktiskt använda som ett litet mini-växthus i fönsterkarmen?! Är inte det en schysst idé, så säg?! haha tongue.gif

Låter som han Ernst nu... han på Sommartorpet (eller vad det heter...) MEN är ju som två fåglar i en smäll: både snyggt och praktiskt.

Kanske... tummenupp.gif

Citera
          Sonny
          Inlägg 24-09-2008, 14:25
          Länk hit: #31

Medlem

Dr Westerlund i kuvös!

Skott med Dr Westerlund åkte direkt ner i ett glas vatten, därefter ett hopp över till kruka med såjord - och sedan in i "kuvösen"... :) Så förhoppningsvis skall de ta sig även nu på hösten - även om det nog är lite risk att de inte växer till så mycket... De blir nog precis som du säger Red Top; lite bleka och gängliga kanske... men huvudsaken är att de klarar sig nu över vintern.

Det MÄRKS verkligen att de är effektiva luftrenare. *PUH* De doftar starkt men det är okej om man inte har näsan i dem. :) Fick genast "flashbacks" med en gång jag kände doften. Man kan nog bara ha max en planta i ett rum; annars luktar det nästan för starkt - eller hur luktar/doftar era? :)

Jag vill i alla fall varmt rekommendera den som vill ha Dr Westerlund att köpa ett par skott på Tradera. Säljaren hittar du där (annars är det bara att fråga). Riktigt fina och rejäla sticklingar. Doften... ja, där ser man vad sånt ligger lagrat i ens minne... :) Fick genast flashbacks... De kommer vårdas mycket ömt... :)

Redigerat av Sonny: 24-09-2008, 14:36
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  dr_westerlund_i_kuvös.jpg ( 626.01k ) Antal nedladdningar: 33

Citera
          Red Top
          Inlägg 26-09-2008, 10:20
          Länk hit: #32

Medlem

Hej Sonny!
          Skotten ser verkligen jättefina ut. tummenupp.gif Roligt att du äntligen fick dem. Lycka till fortsättningen!=)

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Sonny
          Inlägg 29-09-2008, 16:39
          Länk hit: #33

Medlem

Hallå Red Top! :-)

Tackar... :-) Och TACK för ditt goda råd. Utan det hade jag aldrig hittat den...! smile.gif Ser lite vissen ut men men... tar väl sin tid innan de får rötter. Säkert ett par veckor till. Men det märker man väl när de väl sticklingarna börjar få nya blad.... smile.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-12-2025, 09:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon